|

زمزمه بازگشت مدیران سابق

این روزها بحث انتخاب وزرای کابینه دولت جدید و عملکرد شورای راهبری دولت چهاردهم بسیار داغ است و در کانون توجهات قرار دارد. به همین دلیل در این یادداشت قصد دارم به طور اخص درخصوص وزارت راه و شهرسازی که مرتبط با تخصص و تجارب این‌جانب است، نکاتی را یادآور شوم.

 

این روزها بحث انتخاب وزرای کابینه دولت جدید و عملکرد شورای راهبری دولت چهاردهم بسیار داغ است و در کانون توجهات قرار دارد. به همین دلیل در این یادداشت قصد دارم به طور اخص درخصوص وزارت راه و شهرسازی که مرتبط با تخصص و تجارب این‌جانب است، نکاتی را یادآور شوم.

فاصله امروز از روزهای مناظرات و وعده‌های آقای پزشکیان آن‌قدر دور نیست که به یاد نداشته باشیم شعار ایشان استفاده از مدیران جدید میانسال و بعضا جوان و البته متخصص در رأس امور بود؛ حال آنکه در شرایط فعلی شاهد حضور مدیران بازنشسته دولتی، بعضا با تخصص نامرتبط نسبت به کارگروهی که در آن حضور دارند هستیم.

برای نمونه شخصی به عنوان نماینده حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای معرفی شده که یک مدیر دولتی است و بسیاری از تشکل‌های مطرح‌شده حالت کاغذی دارد. به عنوان مثال خانه حمل‌ونقل که صرفا پروانه‌ فعالیت داشته و هیچ‌گونه فراگیری در بخش حمل‌ونقل ندارد، یکی از این موارد است.

در حال حاضر فراگیرترین تشکل، کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران است که حتی یک نماینده در این کارگروه ندارد. این را عرض کردم که بگویم انتخاب‌هایی که می‌شود نمایندگی همه بخش‌ها را ندارند. دست‌کم درخصوص وزارت راه و شهرسازی که حوزه تخصصی این‌جانب است، الان سه، چهار نفر مطرح هستند که قبلا این سمت را داشته‌اند.

در همه‌جای دنیا می‌دانند که وقتی فردی یک یا دو دوره در رأس امور وزارتخانه‌ای قرار گرفته، هر آنچه توانایی و فکر و ایده داشته را به کار گرفته و همین باعث می‌شود که نیروهای جدیدی را به عرصه بیاورند ولی ظاهرا در کشور ما این رویه برعکس است.

شعار آقای پزشکیان آوردن مدیران جدید از میان افراد میانسال یا جوان متخصص بود و به گفته خودشان در این حوزه‌ها چنین افرادی کم نداریم؛ پس چرا زمزمه بازگشت مدیران سابق به گوش می‌رسد؟

اگر واقعا این آقایان محترم که دست‌کم دو نفر از آنها در دولت روحانی وزیر بوده‌اند، توانایی کافی داشتند که الان می‌بایست ناوگان حمل‌ونقل ما نوسازی شده بود یا ترانزیت ما مثل خیلی از کشورهای همسایه بیش از 10 میلیارد دلار در سال درآمد داشت. ولی متأسفانه کارنامه این دوستان کارنامه جالبی نیست. ضمن اینکه مردمی که به آقای پزشکیان رأی داده‌اند، خواستار آمدن هوای تازه و حضور مدیران جدید با افکار جدید در رأس امور هستند.

من و امثال من دست‌کم ۵۰ روز تلاش کردیم تا مردم را متقاعد به رأی‌دادن به آقای پزشکیان کنیم ولی اگر قرار باشد در بر همان پاشنه بچرخد و شاهد بازگشت مدیران مادام‌العمر باشیم، خیلی زود این مردم سرخورده می‌شوند.

رئیس‌جمهور جدید اگر بخواهد موفق باشد باید به شعارهایش عمل کند و مدیران جدید با فکر و ایده جدید را به میدان بیاورد. ضمن اینکه می‌تواند مثل خیلی دیگر از دولت‌های دنیا، وزرا و به‌خصوص وزرای اقتصادی را از بدنه بخش خصوصی یا دست‌کم با مشورت و تأیید بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق بازرگانی و سندیکاهایی مرتبط با آن وزارتخانه‌ها بر سر کار آورد.

*رئیس اسبق و مشاور عالی کمیسیون

 حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک گمرک

و اتاق بازرگانی ایران

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها