|

پاسخ سعید احدیان، مدیر عامل سابق روزنامه خراسان به گزارش «شرق»

در پی انتشار گزارشی با عنوان «به نام خبرنگاران، به کام خراسان» در سایت «شبکه شرق» جوابیه زیر طبق قانون برای انتشار ارسال می‌شود. امید است با رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای، خبرنگاری فدای اهداف غیرحرفه‌ای دیگر نشود.‌ این گزارش بر اساس اطلاعات ناقص، خلاف واقع و بدون دریافت توضیح از افرادی که در گزارش نام برده شده، منتشر شده است که توضیحات زیر برای روشن‌شدن موضوع به استحضار می‌رسد:

پاسخ سعید احدیان، مدیر عامل سابق روزنامه خراسان به گزارش «شرق»

در پی انتشار گزارشی با عنوان «به نام خبرنگاران، به کام خراسان» در سایت «شبکه شرق» جوابیه زیر طبق قانون برای انتشار ارسال می‌شود. امید است با رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای، خبرنگاری فدای اهداف غیرحرفه‌ای دیگر نشود.‌  این گزارش بر اساس اطلاعات ناقص، خلاف واقع و بدون دریافت توضیح از افرادی که در گزارش نام برده شده، منتشر شده است که توضیحات زیر برای روشن‌شدن موضوع به استحضار می‌رسد:

1- مؤسسه فرهنگی هنری خراسان به‌عنوان یکی از معدود مؤسسسات فرهنگی به لحاظ استقلال اقتصادی در ایران شناخته می‌شود که از نظر سیاسی و اقتصادی فاقد هرگونه وابستگی است و هزینه‌ها را از محل درآمد فعالیت‌های خود تأمین می‌کرده و رویه معتدل و مردمی رسانه‌های مؤسسه، محصول این ویژگی بنیادین است.

2- بنا بر ارزیابی مراکز رسمی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گزارش‌های بازرسی و حسابرسی، دهه 80 و 90 دوران شکوفایی مؤسسه فرهنگی هنری خراسان و جزء پرافتخارترین بنگاه‌های رسانه‌‌ای کشور بوده است. جایگاه سوم مطبوعات کشور، انتشار هم‌زمان 5 روزنامه، انتشار چندین ضمیمه، مجلات و نشریات مختلف، تأسیس و توسعه بزرگ‌ترین رسانه فضای مجازی (آخرین خبر)، بنیان‌گذاری و توسعه شهر چاپ خراسان، انتشارات خراسان و دفتر پژوهش مؤسسه تنها بخشی از این دوران پرافتخار است. گزارش‌های مقبول حسابرسی در این دوره و تأیید‌های مکرر مراکز بازرسی مبنی بر سلامت اقتصادی مجموعه به‌عنوان یکی از ویژگی‌های برند خراسان در این دوره شناخته می‌شود.

3- بحران کرونا و برخی مسائل مربوط به مطبوعات در اواخر دهه 90 منجر به مشکلاتی در مسیر توسعه مؤسسه فرهنگی هنری خراسان مشابه سایر مراکز اقتصادی مستقل شد که در راستای حفظ دستاوردهای به‌دست‌آمده تلاش‌هایی صورت گرفت و در مقطعی کوتاه‌مدت پرداخت حقوق دچار چالش شد. بر این اساس و با هدف حفظ نیروهای انسانی، نسبت به دریافت وام قرض‌الحسنه بانک مهر ایران از محل امتیازات و سوابق مالی روزنامه‌ خراسان اقدام شد. همان‌طور که برای همگان روشن است وام‌های مربوط به این بانک به اشخاص حقیقی داده می‌شود، لذا این وام با رعایت کلیه مسائل حقوقی و قانونی، در صورت رضایت همکاران به نام افراد و با ضمانت مؤسسه صرفا برای پرداخت بهنگام حقوق‌ها دریافت شد؛ به‌گونه‌ای که افرادی که تمایل به گرفتن این وام نداشتند، وارد این فرایند نشدند و خلاف آنچه در گزارش ذکر شده از این وام هیچ برداشتی برای مؤسسه صورت نگرفته است و مبالغ آن صرفا به کارکنان پرداخت شد که مستندات مالی و روند قانونی آن موجود است.

4- این اقدام به اطلاع مراجع بازرسی و حسابرسی مربوطه رسیده و در مجامع مؤسسه مطرح و تأیید شده است و بنا بر برنامه‌ای منظم تا زمانی که این‌جانب مسئولیت مدیریت مؤسسه را بر عهده داشتم، بدون هیچ مشکلی اقساط وام‌ها منظم پرداخت شد. در 20 مرداد‌ماه سال 1401 مدیرعامل جدید مؤسسه معرفی شد و پس از این تاریخ این‌جانب هیچ‌گونه مسئولیت اجرائی یا مالی در مؤسسه نداشته و ندارم. به دلیل اینکه دریافت این وام بدون بهره، موجب نظم بهتری در پرداخت حق‌الزحمه همکاران طی چندین سال شده بود و رضایت کارکنان را نیز به همراه داشت، مورد استقبال مدیریت بعدی و جدید قرار گرفت و در این دوره نیز وام دیگری با مبالغ و تعداد افراد بیشتر دریافت شد و این خود گواهی روشن برای درست‌بودن تصمیم اتخاذ‌شده است.

5- با‌این‌حال، بنا بر مستندات موجود و گزارش بانک مهر ایران، کلیه اقساط وام‌های دریافتی چه در تاریخ مرداد‌‌ماه سال 1401 ( تغییر این‌جانب) و چه تا یک سال بعد از آن، ‌به‌طور منظم پرداخت شده است.

بر اساس گزارش بانک مهر

 وام دریافتی در آذر سال 1398، 36‌ماهه و تسویه شده است.

 وام دریافتی در اسفند سال 99، 36‌ماهه تا تابستان 1402 (یعنی بیش از یک سال بعد از پایان مسئولیت این‌جانب‌) به صورت منظم پرداخت و کمتر از سه درصد مبلغ اقساط آن معادل 230 میلیون تومان از پاییز 1402 دچار بی‌نظمی شده است.

 وام دریافتی از فروردین‌ماه 1400، 36‌ماهه، تا تابستان 1402 به صورت منظم پرداخت و کمتر از پنج درصد مبلغ اقساط آن معادل 137 میلیون تومان از پاییز 1402 دچار بی‌نظمی شده است.

 وام خرداد‌ماه 1401، 36‌ماهه، تا تابستان 1402 به صورت منظم پرداخت و بیش از 60 درصد اصل وام پرداخت و با مبلغ حدود 500 میلیون تومان اقساط آن به‌روز می‌شود و توضیح داده خواهد شد که سپرده نزد بانک مهر همه این اقساط و حتی اصل مانده وام را هم پوشش خواهد داد.

6- بر این اساس، یک وام تسویه کامل شده است و مجموع بدهی برای تسویه دو وام از چهار وام این دوره 367 میلیون تومان است و در مجموع با پرداخت اقساط معوق وام چهارم کل مبلغ کمتر از یک میلیارد تومان است. لازم به توضیح است که بنا بر ضوابط بانک مهر، میزان سپرده اقساط پرداختی ذخیره‌شده به حساب مؤسسه فرهنگی هنری خراسان که در حال حاضر هم در حساب مؤسسه موجود است، معادل یک‌میلیارد‌و 400 میلیون تومان از محل وام دوم و سوم و بیش از این مبلغ نیز از محل وام چهارم است که از مجموع این رقم نه‌تنها می‌تواند کلیه اقساط را به‌روز کند، بلکه امکان تسویه تمامی وام‌ها تا مرداد 1401 نیز با این سپرده مهیا‌ست. به عبارتی صرفا از محل سپرده‌های موجود کلیه وام‌های این دوره تسویه کامل می‌شود و اساسا موضوع مانده بدهی وام یا مسائل ناشی آن بر اساس اسناد موجود منتفی است. موضوعی که با پیگیری اخیر مدیرعامل وقت در حال انجام و به‌روز‌رسانی اقساط است. خلاف ادعای روزنامه «شرق»، مدیرعامل محترم فعلی مؤسسه توضیحات خود را در صفحه اینستاگرام منتشر کرده و مسئولیت پرداخت اقساط را پذیرفته است و امید است ایشان با تدابیر اتخاذ‌شده بتواند مسائل را به سرانجام برساند.

7- بر اساس گزارش بانک مهر ایران، وامی دیگر با مبالغ بیشتر در دوره بعدی مدیریت مؤسسه و آذر‌ماه سال 1401 دریافت شده که اقساط آن تا پاییز سال 1402 به صورت منظم پرداخت شده، اما پس از آن متأسفانه در این زمینه مشکلاتی وجود داشته است. گرچه منابع و دارایی‌های مؤسسه فرهنگی‌‌ خراسان برای مدیریت مطلوب این موضوع نیز موجود است و گزارش‌های صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نشان می‌دهد منابع و دارایی‌های لازم برای مدیریت مالی و پرداخت اقساط به صورت منظم وجود داشته و دارد.

8- عدم پرداخت بیمه افراد از آن ادعاهای عجیب است که هر فرد با کمترین آشنایی با امور مالی می‌داند امکان عدم پرداخت افرادی که به صورت رسمی قرارداد همکاری با خراسان (تأکید می‌شود با روزنامه خراسان) دارند، فاقد اعتبار است.

در پایان، رفتار غیرحرفه‌ای روزنامه «شرق» که در گزارشش اتهاماتی را به این‌جانب مطرح کرده است اما در پی توضیح از مدیرعامل فعلی است، جای ابهام دارد و در گزارش به صورت مکرر با اهدافی نامشخص سعی در مخدوش‌کردن این دوره دارد. همچنین از همراهی و مساعدت همه همکاران خدوم و پرتلاش خراسان که طی دو دهه با همکاری و همدلی مسیر توسعه خراسان را رقم زدند و نام خراسان، آخرین خبر و شهر چاپ را بلند‌آوازه کردند، تشکر می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها