|

پاسخ سازمان ملی استاندارد به یادداشت «شرق»

در پی انتشار مطلبی در تاریخ 9 مرداد 1403 با عنوان «آقای پزشکیان! به داد سازمان استاندارد برسید»؛ در صفحه 9 آن روزنامه، به پیوست متن جوابیه این سازمان به شرح زیر ارسال می‌شود. خواهشمند است وفق ماده 23 قانون مطبوعات؛ این جوابیه جهت تنویر افکار عمومی در همان بخش منتشر شود.

پاسخ سازمان ملی استاندارد به یادداشت «شرق»

در پی انتشار مطلبی در تاریخ 9 مرداد 1403 با عنوان «آقای پزشکیان! به داد سازمان استاندارد برسید»؛ در صفحه 9 آن روزنامه، به پیوست متن جوابیه این سازمان به شرح زیر ارسال می‌شود. خواهشمند است وفق ماده 23 قانون مطبوعات؛ این جوابیه جهت تنویر افکار عمومی در همان بخش منتشر شود.

خوشبختانه در عصر کنونی، سرعت انتقال و صحت‌سنجی اطلاعات به حدی بالاست که اکثریت مردم شریف ایران در اقصانقاط کشور نسبت به رخدادهای داخلی و خارجی هوشیار و آگاه‌اند؛ از‌این‌رو نکات کوتاه ذیل را جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی نگارنده مطلب (که در بازه‌‌ا‌ی مدیر روابط‌عمومی نیز بوده‌‌اند) به قلم نگارش درمی‌‌آوریم.

سازمان ملی استاندارد ایران در مهرماه گذشته صدسالگی خود را با حضور مقامات داخلی و خارجی، فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تجار و مردم عزیز ایران جشن گرفت که در ابتدای مطلب فوق، شوربختانه نگارنده مطلب که مطلع نبوده است، سابقه سازمان ملی استاندارد ایران را 70 سال عنوان می‌کند که خود نیز نشان از عدم اشراف دقیق به موضوعات واضح و روشن و غیرطبقه‌‌بندی فنی این سازمان دارد. سازمان ملی استاندارد ایران در دوران تحولی، کلید‌واژه فعالیت‌های خود را «استاندارد مردمی» قرار داد تا به نیابت از دولت در جهت احقاق حق‌الناس، به‌عنوان مدعی‌‌العموم کیفیت، در مسیر عدالت و زندگی با‌کیفیت برای رضایت مردم گام بردارد و بحمدالله توانست با همت مدیران پاکدست و دانشگاهی و کارشناسان نخبه و جوان این سازمان فنی و تخصصی در سطوح مختلف و همراهی مردم عزیز ایران و حمایت‌‌های اعضای محترم شورای‌عالی استاندارد با پرهیز از هرگونه انفعال و تسامح و تساهل؛ با رویکردی مردم‌‌محور و آینده‌‌نگر اقدامات فراوانی را در این مدت برای ایران رقم بزند که تنها و تنها به برخی از این افتخارات و دستاوردها در ذیل بسنده می‌‌کنیم.

1- سازمان ملی استاندارد ایران در ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، به عضویت نهاد اعتباربخشی و تأیید صلاحیت اتحادیه آسیا-اقیانوسیه (APAC) درآمد و در 25 اردیبهشت 1403 نیز موفق به عضویت در اتحادیه نظام آزمایشگاهی ILAC (نهاد اعتبار بخشی بین‌المللی آزمایشگاهی) شد. این فرایند علمی چند‌دَه‌‌ماهه که حاکی از توانایی بالا در شناخت اضلاع بین‌المللی دارد، با جهانی‌شدن امضا و تأییدیه فنی ایران با این عضویت‌‌ها، صداقت، وثاقت و دانش ایرانی در مقیاس جهانی قرار گرفت و با حذف موانع فنی، حذف آزمون و بازرسی مجدد، ورود به بازارهای جهانی برای تولیدکنندگان و تجار از طریق اخذ گواهینامه آزمایشگاه‌‌های داخل کشور، تسهیل و تسریع شده است که به گزارش نهادهای رسمی مانند اتاق بازرگانی تهران بر 20 میلیارد دلار صادرات کشور تأثیر مثبت داشته و مانع خروج 50 میلیون دلار ارز از کشور شده است. این ظفر با عزت کارشناسان فنی و درخشش جمهوری اسلامی بعد از 26 سال رقم خورد. لذا باید پرسید که چرا و با چه انگیزه‌‌ای حقایق ملی را وارونه جلوه می‌‌دهید؟!

2- همچنین در تاریخ 22 خرداد 1403 با پیوستن سازمان ملی استاندارد ایران به کمیته مدیریتی سیستم بین‌المللی ارزیابی انطباق تجهیزات و قطعات الکترونیکی IECEE در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC)، ایران به جمع 53 کشور عضو این سیستم ملحق شد و با تقویت جایگاه بین‌المللی خود، زمینه ورود 23 گروه صنعتی از محصولات و کالاهای صنعتی الکترونیکی به بازارهای جهانی را تسهیل کرد، به طوری که بازرگانان ایرانی می‌‌توانند با یک آزمون و یک گواهینامه صادرشده در داخل کشور محصولات و خدمات خود را به‌راحتی به دنیا صادر کنند و گواهینامه‌‌های صادرشده از سوی ایران مورد پذیرش دیگر کشورها خواهد بود که این اقدام برگ زرین دیگری در کارنامه این سازمان برای گشایش‌‌های فعالان اقتصادی در دوره تحولی بوده است. چرا کتمان حقیقت می‌‌کنید؟!

3- کسب این افتخارات بین‌المللی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، مراتب تقدیر گسترده‌‌ای را از سوی انجمن‌‌های بخش خصوصی؛ اتاق‌‌های بازرگانی؛ تعاونی‌‌ها؛ اصناف و همچنین مقامات در پی داشت که اخبار و اطلاعات آن در پورتال رسمی سازمان ملی استاندارد ایران قابل مشاهده است.

4- با تلاش‌‌های صورت‌گرفته در دوران تحولی، رتبه جهانی ایران در سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) با شش پله صعود به رتبه 20 دنیا در بین 170 کشور ارتقا یافت و بالاتر از کشورهایی مانند استرالیا، دانمارک، برزیل، فنلاند، هلند، مالزی، پرتقال و ترکیه ایستاده است.

5- سازمان ملی استاندارد ایران با تأکید بر شایسته‌سالاری و نخبه‌‌گزینی پس از 12 سال با برگزاری آزمون سراسری کارشناسان رسمی استاندارد، زمینه جذب 350 کارشناس رسمی ورزیده استاندارد را فراهم آورد که با رفع تبعیض‌‌ها و حذف گلوگاه‌‌های فسادزا زمینه ارجاع کار به کارشناسان رسمی را اصلاح و شفاف کرده است؛ این در حالی است که بعضا کارشناس استاندارد پیش‌ازاین افتخاری و سفارشی بوده است! که در پی انجام این‌گونه اقدامات، سازمان ملی استاندارد ایران در سال‌های 1401 و 1402 حائز رتبه نخست شفافیت در بین دستگاه‌‌های اجرائی شده است.

6- مقابله با کم‌‌فروشی، رعایت حق‌‌الناس و احقاق حقوق عامه از طریق اجرای با اقتدار و جدی استانداردهای اجباری مقیاس و اوزان با نظارت شبانه‌‌روزی کارشناسان خدوم سازمان ملی استاندارد ایران بر واحدهای تولیدی در محل واحدهای تولیدی و مراکز توزیع، میزان کم‌‌فروشی در کالاهای تجاری را که در ابتدای سال 1401 بیش از 41 درصد بود، در ابتدای سال 1403 به 16 درصد کاهش داد. چرا کارشناسان دلسوز و سرشار از ایمان و امید سازمان را دلسرد می‌‌کنید؟!

7- هوشمند‌سازی سازمان و حذف روش‌‌های دستی و سنتی از طریق طراحی و راه‌‌اندازی 30 سامانه هوشمند از ابتدای دوره تحولی در دستور کار قرار گرفته است که از سال 1402 در دو مرحله هشت سامانه هوشمند در سازمان ملی استاندارد ایران رونمایی و مورد بهره‌‌برداری قرار گرفته است که تا پایان سال این عدد به 18 سامانه خواهد رسید که با بهره‌‌برداری از این سامانه‌‌های به‌روز، مسیر هوشمندسازی تمام فعالیت‌‌های نظام استاندارد در کشور هموار و از طریق حذف روش‌‌های سنتی و معیوب سنواتی، گام بلندی در زمینه شفافیت و مبارزه با فساد و بسط عدالت فنی برداشته شده است.

8- درخصوص ادعای نگارنده، احتمالا کنترل‌‌های معمول و حداقلی برای ورود و خروج و تردد در مجموعه‌‌ای دولتی و حتی غیردولتی را که دارای چندین آزمایشگاه حیاتی مرجع است، ایجاد فضای امنیتی و عدم رعایت حرمت پرسنل خدوم و بازنشستگان عزیز در سازمان پنداشته است. این در حالی است که سازمان ملی استاندارد ایران در درجه طبقه‌‌بندی دستگاه‌‌های مهم و قابل حفاظت نیز قرار دارد.

9- امروز سازمان ملی استاندارد ایران با تکریم از بازنشستگان عزیز در بهترین فضاهای منزلتی و اجرای برنامه‌‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و رفاهی، به صورت هفتگی ویژه بازنشستگان و خانواده‌‌های ایشان، حمایت از کارکنان و پیش‌کسوتان خود را در رأس برنامه‌‌های تحولی خود قرار داده و در این دوره با بهره‌‌مندی بیش‌ازپیش از توان نیروهای متخصص به‌ویژه بانوان متخصص و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توانست اقدامات ارزشمند اشاره‌شده را با همت همه مدیران متخصص و کارکنان زحمت‌کش و دوست‌‌داشتنی نظام استاندارد کشور در کارنامه عملکردی خود به ثبت برساند.

10- ضمنا برچیدن بساط عده‌‌ای فرصت‌طلب و متظاهر که اثبات ناکارآمدی آنان نیازی به بیان ندارد، از طریق مراجع حقوقی و قضائی که با ایجاد رانت، فساد و سوءاستفاده، سعی در خدشه‌‌دار کردن شرافت کارکنان خدوم و زحمت‌کش نظام استاندارد کشور را داشتند، ازجمله افتخاراتی است که هرگز از یاد نخواهد رفت. وارونه جلوه‌دادن حقیقت ابزار نخ‌‌نما و ترفند تکراری و غیرقابل پذیرش است.

بدیهی است پاسخ ادعاهای بلاوجه مطروحه به‌مثابه اثبات گرما و فرکانس‌‌های مرئی تا نامرئی طیف امواج الکترومغناطیسی است که به صورت انرژی با تابش نور سفید همراه است و حق پیگیری حقوقی مطالب عنوان‌شده برای سازمان ملی استاندارد ایران نیز محفوظ است.

خدایا چنان کن سرانجام کار/

تو خشنود باشی و ما رستگار.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها