|

نقدی بر غیرشرعی دانستن تعطیلی شنبه

شورای نگهبان تعطیلی شنبه‌ها را مغایر با شرع عنوان کرده و هیچ ادله‌ای دال بر غیرشرعی‌بودن تعطیلی شنبه برای تنویر افکار عمومی نیز بیان نکرده است. تغییر تعطیلات از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه، تضادی با مبانی شرعی ندارد.

محسن حاجی‌سعید-‌رئیس جامعه راهنمایان گردشگری ایران: شورای نگهبان تعطیلی شنبه‌ها را مغایر با شرع عنوان کرده و هیچ ادله‌ای دال بر غیرشرعی‌بودن تعطیلی شنبه برای تنویر افکار عمومی نیز بیان نکرده است. تغییر تعطیلات از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه، تضادی با مبانی شرعی ندارد. در بسیاری از کشورهای اسلامی، جمعه روز عبادت و استراحت است و شنبه به بهبود کیفیت زندگی و خانواده کمک می‌کند. این تغییر باعث می‌شود تا فرد با آرامش بیشتر به عبادت جمعه بپردازد و فرصت بیشتری برای صله ارحام در روز بعد داشته باشد. بنابراین، تعطیلی پس از جمعه، مناسب‌تر از تعطیلی قبل از جمعه است. در دفاع از مؤثربودن تعطیلی دوروزه جمعه و شنبه به‌جای پنجشنبه و جمعه، مشهود است که این تصمیم نه‌تنها با مبانی شرعی تناقضی ندارد، بلکه از نظر اقتصادی، اجتماعی و مراودات بین‌المللی مزایای بسیاری دارد. در اینجا به برخی موارد اشاره خواهم کرد.

1- تطابق و هماهنگی بیشتر با روزهای کاری در دنیا

تعطیلی دوروزه جمعه و شنبه ما را با تقویم کاری جهانی هماهنگ‌تر می‌کند. در بسیاری از کشورهای دنیا، روزهای تعطیل رسمی شنبه و یکشنبه هستند. این هماهنگی به تسهیل تعاملات اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک کمک شایانی می‌کند و باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها می‌شود. با تغییر تعطیلات به جمعه و شنبه، شرکت‌ها، کارخانه‌ها، بخش خصوصی و تمامی نهادهایی که با جهان در تعامل هستند، از این هماهنگی و تطبیق تعطیلات پایان هفته بهره‌مند می‌شوند.

2- تقویت روابط بین‌المللی

تعطیلات هماهنگ با نظام جهانی به تقویت روابط بین‌المللی و تسهیل در برقراری ارتباطات تجاری، فرهنگی و دیپلماتیک کمک می‌کند. این موضوع برای ایران که درحال توسعه و نیازمند تعامل حداکثری با جهان است، بسیار حائز اهمیت است و باعث تسریع در روند پیشرفت و توسعه می‌شود.

3- کاهش خسارت اقتصادی

تعطیلات پنجشنبه و جمعه باعث اختلال در ارتباطات ما با دنیا در چهار روز هفته می‌شود که این ناهماهنگی به کاهش بازدهی و افزایش هزینه‌های اقتصادی منجر می‌شود. با تغییر تعطیلات از پنجشنبه به شنبه، تنها دو روز از هفته (جمعه و یکشنبه) تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این تغییر به طور قابل توجهی خسارات اقتصادی را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. در واقع، با انتقال روز دوم تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، ۵۲ روز کاری در طول سال برای مراودات بین‌المللی به دست می‌آید.

4- جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی

تعطیلات ناهماهنگ با دنیا منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شود. این ناهماهنگی فرصت‌های تجاری و اقتصادی را کاهش می‌دهد. با کاهش تجارت و سرمایه‌گذاری، تقاضا برای پول ملی نیز کاهش می‌یابد و این امر به تضعیف ارزش آن منجر می‌شود. بنابراین، همگام‌سازی تعطیلات با جهان می‌تواند به حفظ و حتی افزایش ارزش پول ملی کمک کند. با این تفاسیر و با توجه به این دلایل منطقی و تجربیات موفق جهانی در کشورهای مسلمان، تغییر تعطیلات رسمی به روزهای جمعه و شنبه نه‌تنها هیچ مغایرتی با شرع ندارد، بلکه باعث بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی کشور می‌شود. این تصمیم می‌تواند به عنوان گامی مؤثر در جهت توسعه و پیشرفت کشورمان تلقی شود. به‌واسطه تأثیر منفی مغایردانستن تعطیلی شنبه با شرع توسط شورای نگهبان در اقتصاد کشور و همچنین خواست آحاد مردم، متخصصان، اکثریت نمایندگان مجلس، فعالان حوزه اقتصادی و هیئت‌دولت با تعطیلی شنبه‌ها به این موضوع ورود کنند و با بیان نظر خود تکلیف را برای قانون‌گذار مشخص کنند‌.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها