|

مجلس در حالی خود را آماده جلسات رأی اعتماد به وزرا می‌کند که همچنان ماجرای سهم‌خواهی بهارستان از پاستور مطرح است

رونمایی از کابینه چهاردهم؛ به‌زودی

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: وزرا با نظر رهبری معرفی خواهند شد

فهرست پیشنهادی کابینه چهاردهم در مرحله نهایی‌شدن و ارسال به مجلس است و محمد‌جواد ظریف وعده اوایل هفته آینده را داده و سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، از احتمال دریافت فهرست تا پایان هفته خبر داده است. جدا از بحث‌ زمان دقیق اعلام نهایی اسامی وزرای پیشنهادی، مجلس قول همکاری برای بررسی سریع صلاحیت وزرای پیشنهادی را داده است؛ اما اینکه در این سرعت‌بخشیدن نیم‌نگاهی به همکاری مثمرثمر با دولت داشته باشد، هنوز مشخص نیست.

وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

فهرست پیشنهادی کابینه چهاردهم در مرحله نهایی‌شدن و ارسال به مجلس است و محمد‌جواد ظریف وعده اوایل هفته آینده را داده و سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، از احتمال دریافت فهرست تا پایان هفته خبر داده است. جدا از بحث‌ زمان دقیق اعلام نهایی اسامی وزرای پیشنهادی، مجلس قول همکاری برای بررسی سریع صلاحیت وزرای پیشنهادی را داده است؛ اما اینکه در این سرعت‌بخشیدن نیم‌نگاهی به همکاری مثمرثمر با دولت داشته باشد، هنوز مشخص نیست. از یک سو ظاهرا جریان رادیکال در بهارستان علاقه‌ای به همکاری با دولت ندارد و از سوی دیگر سهم‌خواهی مجلس گذشته نیز از دولت سیزدهم بسیار حاشیه‌ساز شده بود، ادامه دارد. نماینده‌ای شرط می‌گذارد وزیری از استانش نباشد، خبری از همکاری نیست‌ و دیگری از اسامی نمایندگانی که برای کابینه معرفی شده‌اند، حمایت می‌کند. در این بین، خبرها از فشار بر دولت برای ورود گزینه‌های بهارستان به پاستور برای تسهیل روند بررسی صلاحیت وزرا در روزهای آتی کم نیست. هرچند فتح‌الله توسلی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی، ضمن تأکید بر این نکته که مجلس بنای همکاری و همراهی با دولت جدید را دارد، می‌گوید: «پزشکیان قاعدتا برای بستن کابینه با دو فراکسیون اصلی مجلس رایزنی خواهد کرد‌». او در نقد شرط و شروط همکارانش گفته است: «فراکسیون و کمیسیون‌ها منتظر پیشنهاد دولت هستند. البته برخی از دوستان صحبت‌هایی کرده بودند که اگر از فلان استان فردی در کابینه نباشد، کمک نمی‌کنیم. نمی‌دانم این صحبت‌ها تا چه اندازه درست باشد، اما مشورت کلی با فراکسیون‌ها نشده و همه منتظر‌ هستند که پزشکیان فهرست را به مجلس بدهد و بعد ما تصمیم بگیریم‌». در این بین، محسن زنگنه، نماینده مجلس، از سه معیار اصلی در بررسی کابینه سخن گفته و افزوده است: «در بررسی وزرا برای کابینه چهاردهم، سه معیار مهم برای مجلس وجود دارد. یک معیار همان معیار‌های چندگانه‌ای است که رهبر انقلاب فرموده‌اند و هم از رئیس‌جمهور خواستند که در انتخاب وزرا دقت کنند و هم از مجلس به‌طور ویژه خواستند که این معیار‌ها را بررسی کرده و به تکلیف قانونی خود عمل کند. نکته دومی که برای مجلس مهم است، انسجام فکری و هماهنگی نظری بین وزرای معرفی‌شده است. یکی از معضلات مهم دولت‌ها در دوره‌های قبل، عدم افق فکری مشترک بین وزرا با دولت و با هم است. نکته سوم نیز که هم برای ما مهم است و هم برای آقای پزشکیان ‌و بارها به آن‌ اشاره کرده‌اند، بحث میزان اعتماد وزرا به برنامه هفتم و سیاست‌های کلان کشور است. اگر فردی وزیر اقتصاد شود‌ ولی اعتقادی به وظیفه دولت برای کنترل تورم یا انضباط‌بخشی به بانک‌ها و موارد این‌چنینی که در برنامه هفتم بازتاب پیدا کرده، نداشته باشد، مجلس به او رأی اعتماد نخواهد داد‌».

مجلس هم نباید سهم‌خواهی کند

در همین راستا، میرمحمد صادقی درباره فشارها و سهم‌خواهی‌ها از دولت چهاردهم گفت: «به هر حال این فشارها وجود دارد و ممکن است کسانی که به آقای پزشکیان در انتخابات کمک کردند از او انتظاراتی داشته باشند، اما رئیس‌جمهوری باید از همان اول با آنان اتمام حجت کرده باشد که اگر وظیفه شرعی و ملی شما این است که به من کمک کنید، من قول نمی‌دهم ‌برای شما در انتصاب کابینه کاری کنم. با‌این‌حال، سهم‌خواهی‌ها انجام می‌شود، اما رئیس‌جمهوری باید مقاومت کرده و تمرکز خود را روی انتخاب افرادی توانمند بگذارد‌». او درباره فشارها و سنگ‌اندازی‌ها از سوی مجلس دوازدهم برای رأی اعتماد به وزرا تصریح کرد: «مجلس هم نباید سهم‌خواهی کند. ممکن است مجلس به هر دلیلی یا اهدافی بخواهد به صورت جناح‌بندی یا بر اساس سوابق پارلمانی خود عمل کند و به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد ندهد، اما همه باید توانمندی و منافع ملی را ملاک کار قرار بدهند. یکی از ایرادهایی که در دولت قبل وجود داشت، این بود که بیشتر از آنکه به توانمندی افراد توجه شود، به هم‌جناحی‌بودن فکر می‌کردند و ملاک کار بود. این مدل کابینه نمی‌تواند برای حل مشکلات کشور کارآمد باشد».

مصمم به تحکیم همکاری بین دولت و مجلس هستیم

البته دیروز معاون جدید امور مجلس رئیس‌جمهور بر لزوم ارتقای صمیمانه و سازنده روابط دولت و مجلس تأکید کرد و درباره وزرا‌ و اعضای هیئت دولت ‌مسعود پزشکیان‌ گفت: «مصمم هستیم با تحکیم سطح ارتباط و همکاری دولت و مجلس، برای تأمین منافع مردم گام برداریم». وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور نگاه و رویکرد فراجناحی دارد، گفت: «دکتر پزشکیان بارها اعلام کرده که قصد دارد از ظرفیت همه گرایش‌های سیاسی بر اساس توانمندی افراد در مسئولیت‌های مختلف استفاده کند». معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: «در مجموعه معاونت پارلمانی تلاش خواهیم کرد تعامل و رابطه خوبی با تک‌تک نمایندگان داشته باشیم و مطالبات مردم حوزه‌های انتخابیه را که از زبان نمایندگان مطرح می‌شود،‌ با جدیت پیگیری کنیم». اینکه دولت وفاق ملی به دنبال هرگونه تنش‌زدایی و رفع چالش، نه‌فقط بین قوا بلکه ‌میان جریان‌های سیاسی حتی با جریان رادیکال است، امری غیرقابل چشم‌پوشی است، اما مسئله همراهی سایرین، به‌خصوص بخش تندرو‌ مجلس با دولت، از‌جمله ابهاماتی است که سنگ محک اولیه همین جلسات آتی در رأی اعتماد به کابینه نمایان خواهد شد؛ زیرا جریان رادیکال نشان داده مباحث‌ مختلفی را برای سنگ‌اندازی در مسیر دولتی که باب میلش نباشد مطرح خواهد کرد و اصولا سر سازگاری با هیچ دولتی جز آنچه از دل خود باشد، ندارد. از این‌رو، ‌روز گذشته دبیری با امید به غلبه خرد جمعی مستقلین و اصولگرایان معتدل و میانه‌رو در بهارستان، بر پرهیز از اختلاف و تنش بین دو قوه‌ تأکید کرد و گفت: «مردم از هرگونه تنش و درگیری بین سطوح مختلف مسئولان خسته شده‌اند؛ بنابراین باید تلاش کنیم امور کشور در نهایت همدلی، هم‌گرایی و آرامش پیگیری شود، به نحوی که آثار این تعامل در زندگی مردم لمس شود. همه باید فرصت خدمت را غنیمت بشماریم و تلاش کنیم با کیفیت بالا و با همه توان در خدمت مردم باشیم‌». معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: «برای برقراری تعامل و رابطه نزدیک با مجلس، همه باید دست به دست هم دهیم تا کابینه‌ای که دکتر پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند کرد، با پشتوانه آرای بالای نمایندگان، مسئولیت خود را آغاز کند».

‌دبیری تصریح کرد: «رئیس‌جمهور محترم به صراحت اعلام کرده‌اند که اعضای هیئت وزیران را با نظر حضرت آقا و تأیید معظم‌له معرفی خواهند کرد. از این‌رو‌ وظیفه داریم با برقراری تعامل حداکثری با نمایندگان، نظر آنها را برای رأی اعتماد بالا به وزرای پیشنهادی جلب کنیم‌». با توجه به سخنان دیروز علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، از همکاری مجلس با دولت برای سرعت‌‌بخشیدن به تعیین تکلیف کابینه چهاردهم‌، سخت می‌توان امید داشت روند بررسی کابینه حداقل اولویت بهارستان است. او در این زمینه توضیح داده است: احتمالا رئیس‌جمهور تا پایان هفته جاری اسامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را به مجلس می‌دهد؛ بعد از آن جلسات کمیسیون‌های تخصصی جهت بررسی برنامه وزرا تشکیل خواهد شد. وی‌ در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر این اساس، اگر آقای پزشکیان (۱۷ مرداد) اسامی وزرای پیشنهادی را تقدیم مجلس کند، یک هفته زمان بررسی برنامه وزرا در کمیسیون‌های تخصصی است و جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت و رأی اعتماد به وزرا از شنبه ۲۷ مرداد شروع می‌شود. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس افزود: اگر فهرست وزرای پیشنهادی در روز شنبه ۲۰ مرداد نیز به مجلس واصل شود، باز هم مجلس آمادگی دارد جلسات علنی بررسی صلاحیت وزرا را از روز شنبه ۲۷ مرداد شروع کند. سلیمی تأکید کرد که جلسات مجلس تا زمان ارائه فهرست وزرای پیشنهادی و سپس بررسی صلاحیت‌ها و رأی اعتماد به وزرا، بدون تعطیلی و متوالی تشکیل می‌شود. حال باید دید فهرست نهایی چه زمانی به مجلس ارسال خواهد شد و مهم‌تر از آن، روند بررسی برنامه وزرا و رأی اعتماد به کابینه به کدام سو خواهد رفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها