|

منتقدان زاکانی چه گفتند

در یک سال گذشته برخی از منتقدان عملکرد شهردار تهران تذکراتی دادند که بی‌پاسخ ماند؛ برخی از این تذکرات را مرور می‌کنیم.

منتقدان زاکانی چه گفتند

شرق: در یک سال گذشته برخی از منتقدان عملکرد شهردار تهران تذکراتی دادند که بی‌پاسخ ماند؛ برخی از این تذکرات را مرور می‌کنیم.

جعفر شربیانی، عضو هیئت رئیسه شورا

ما امروز همان سیصدو‌اندی روز را تنها پیش‌رو داریم که به مردم این پیام را بدهیم که ما نماینده شما هستیم. ما سه سال تجربه را پشت سر گذاشته‌ایم؛ سه سال عدم پاسخ‌گویی، عدم نظارت و لجاجت شهرداری تهران را شاهد بودیم. تک‌تک منتقدین شهردار تهران، اگر موضوع خصوصی داشتند، در همین صحن اعلام کنند. مگر ما جز حقوق مردم چیز دیگری را خواسته‌ایم؟ ما به مردم قول داده‌ایم؛ ما سوار بر پایگاه اجتماعی جریان انقلاب بر این صندلی‌ها تکیه زده‌ایم. بنابراین به گونه‌ای گفت‌وگو نکنیم که گویا منتقدین، غیرانقلابی بوده و نماینده رسانه‌های معاند هستند. وی افزود: چه کسانی از این دوقطبی‌سازی بهره می‌برند؟ درخواست می‌شود این روش سه‌ساله در شورا را کنار گذاشته و صدای منتقدان را به دلیل منافع خود خفه نکنیم. اگر نقدی صورت گرفت، صحنه به صحنه، هویدا و آشکار باشد.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران

 یکی از مؤسسات زیرمجموعه دفتر شهردار، بدون رعایت هرگونه مجوز قانونی، اقدام به عقد قراردادی چند همتی خارج از حدود و اختیارات شهردار تهران و بدون اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران، خارج از تشریفات کرده است. توقع می‌رود شهردار تهران نسبت به این‌گونه اقدامات بی‌ضابطه پاسخ‌گوی اعضای شورای شهر باشد و در صورتی که پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشود و شهردار تهران ابعاد این قرارداد را در اختیار اعضای شورای اسلامی شهر قرار ندهد و پاسخ تذکر بنده در اسرع وقت داده نشود، مراتب از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است. این قرارداد، قرارداد چین نیست که محرمانه باشد. باید در اختیار اعضای شورا قرار گیرد و بیان شود.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران

 اطلاع من از مبارزه با فساد آقای زاکانی خیلی زیاد است اما متأسفانه به صورت معکوس. یعنی در شهرداری تهران، برخلاف ادعای آقای زاکانی، فقط یقه ضعفا را می‌گیرند نه یقه گردن‌کلفت‌ها را. یقه کسانی را می‌گیرند که خودشان معلول سیستم‌ فسادزای شهرداری تهران هستند. اگر خاطر آقای مطهر باشد، چند بار به همراه تعدادی از اعضای شورا تذکر دادیم که از پرونده‌سازی برای کارمندان مظلوم شهرداری تهران خودداری کنند و آن زمان عدد هزارو 500 پرونده که به هیئت تخلفات اداری شهرداری تهران رفته بود، درخواست کردیم که مجددا بررسی شود. برای آنکه بی‌دلیل، سابقه سوء برای پرسنل زحمت‌کش شهرداری تهران درست نشود.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران 

باغی در منطقه یک ناگهان پرونده‌اش از کارتابل شورای شهر حذف می‌شود. در منطقه یک، سه هزار متر زمین پروانه گرفته است، این پرونده به صورت قطعی باغ است؛ درباره این پرونده نامه‌ای با امضای رئیس شورای شهر هم به شهرداری ارسال شده است. این پرونده از گذشته رأی باغ داشته و از دادگاه هم رأی گرفته است. اما در رأی دادگاه نوشته نشده که تراکم بدهید بسازند بلکه در رأی صادرشده ت‌کید شده منطبق بر ضوابط و مقرارت به آن پروانه بدهید. یعنی دو تا ۱۵ درصد، اما امروز شهرداری تهران برای این باغ سه هزار متری هفت پروانه براساس پهنه ۱۲۲ با ۳۰۰ درصد تراکم صادر کرده است و احتمالا بعد از آن هم در کمیسیون ماده پنج، ۶۰۰ درصد تراکم خواهد گرفت.

حبیب کاشانی؛ خزانه‌دار شورای شهر تهران

‌ سیستم فاوا تعطیل است؛ مشکل در فاوا یا در مدیریت است یا خدمات. بیش از 50 روز است که برای حل این مشکلات نامه‌نگار‌ی‌هایی صورت گرفته و دلیل آن این است که مردم نمی‌توانند عوارض سال ۱۴۰۲ را پرداخت کنند؛ ما از طرفی می‌گوییم به تعبیری 113 هزار میلیارد تومان که رقم قابل توجهی است درآمد داشته‌ایم و از سویی می‌بینیم پیمانکار پول خود را دریافت نکرده و در نهایت شاهد قطع خدمات هستیم.

 جعفر تشکری‌هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران

‌ شهرداری تهران برای رسیدن به وضعیت قابل قبول از سوی شورا و مردم، باید از تعدد اهداف و برنامه‌ها خودداری کرده و تمرکز خود را بر روی موارد اولویت‌دار بگذارد. منابع مالی ما بر اساس تکمیل خطوط فعلی پیش‌بینی و تعیین شده و لذا هزینه‌کرد در خطوط جدید مانند خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو در شرایط موجود از اولویت برخوردار نیست.

علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران

‌ ۹ نفر از اعضای شورای شهر تهران (مهدی عباسی، مهدی اقراریان، ناصر امانی، علی‌اصغر قائمی، جعفر شربیانی، زهرا شمس‌احسان، جعفر تشکری‌هاشمی، سوده نجفی و حبیب کاشانی) تذکری را درباره اقدامات حسین حیدری، داماد علیرضا زاکانی امضا کردند. زاکانی در اقدامی که برخلاف قانون تعارض منافع در شهرداری است، داماد خود را به شهرداری آورده و آن‌طور که در تذکر اعضای شورای شهر آمده، اقدامات او بیش از یک مشاور است و آقای داماد نقشی پررنگ و تعیین‌کننده در شهرداری ایفا می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها