|

«کیشیدا» کناره‌گیری می‌کند

نخست‌وزیر ژاپن، در ماه سپتامبر از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که رسوایی‌های مالی میزان حمایت از حزب او را به کمتر از ۲۰ درصد رساند. فومیو کیشیدا روز گذشته گفت که در رقابت آتی رهبری حزب لیبرال‌دموکرات در ماه سپتامبر شرکت نمی‌کند و شرایط را برای نخست‌وزیر جدید مهیا خواهد کرد.

«کیشیدا» کناره‌گیری می‌کند

نخست‌وزیر ژاپن، در ماه سپتامبر از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که رسوایی‌های مالی میزان حمایت از حزب او را به کمتر از ۲۰ درصد رساند. فومیو کیشیدا روز گذشته گفت که در رقابت آتی رهبری حزب لیبرال‌دموکرات در ماه سپتامبر شرکت نمی‌کند و شرایط را برای نخست‌وزیر جدید مهیا خواهد کرد. کیشیدا، رئیس حزب حاکم لیبرال‌دموکرات، در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی گفت که این حزب باید از طریق انتخابات آزاد و شفاف یک تصویر جدید از خود نشان دهد.

کیشیدای ۶۷‌ساله گفت: «اولین و مشخص‌ترین قدم برای نشان‌دادن تغییر در حزب لیبرال‌دموکرات این است که کناره‌گیری کنم. من در انتخابات آتی شرکت نخواهم کرد. تا پایان دوره تصدی نخست‌وزیری در ماه سپتامبر، از انجام هیچ‌کاری به‌ عنوان نخست‌وزیر دریغ نخواهم کرد».

تصمیم کیشیدا برای استعفا به معنای آغاز رقابتی سخت برای به‌دست‌آوردن جایگاه رهبری حزب حاکم و متعاقبا رهبری چهارمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

جانشین کیشیدا در حزب لیبرال‌دموکرات با چالش افزایش هزینه‌های زندگی، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به‌ عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده در سال آینده مواجه خواهد بود.

کیشیدا در سال ۲۰۲۱ به‌ عنوان رئیس حزب لیبرال‌دموکرات انتخاب شد. دوره سه‌ساله او در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد. تصمیم نخست‌وزیر ژاپن به این معنی است که یک رهبر جدید، به‌ عنوان نخست‌وزیر، جانشین او خواهد شد؛ زیرا حزب لیبرال‌دموکرات هر دو مجلس را کنترل می‌کند. کیشیدا گفت از رهبر جدید حزب که انتظار می‌رود طلایه‌دار تحول باشد، به تورم‌زدایی از اقتصاد ژاپن کمک کند، نوآوری و سرمایه‌گذاری را احیا کرده و برای تأمین نیازهای انرژی روی راه‌اندازی مجدد و تأسیس یک نیروگاه‌های هسته‌ای جدید کار کند، حمایت خواهد کرد. نخست‌وزیر ژاپن گفت رهبری جدید حزب همچنین بر رسیدگی به کاهش نرخ زاد‌و‌ولد کشور و تقویت توانمندی‌های دفاعی تمرکز خواهد داشت. متعاقب رسوایی‌های مالی که باعث شد حمایت از حزب لیبرال‌دموکرات به کمتر از ۲۰ درصد برسد، کیشیدا تصمیم به کناره‌گیری گرفت.

پس از رسوایی در جمع‌آوری کمک‌های مالی در قدرتمندترین جناح حزب لیبرال‌دموکرات که به گروه سیاست سیوا معروف است، کیشیدا در دسامبر گذشته چندین نفر از وزرای کابینه خود را برکنار کرد. او مدیران کلیدی حزب را کنار گذاشت، جناح‌هایی را که در پی سیاست‌های مبتنی‌بر منافع پولی بودند، منحل کرد و قوانین تأمین مالی سیاسی را سفت‌و‌سخت گرفت. با وجود این اقدامات، میزان حمایت از دولت او کاهش یافته است. این رسوایی شامل کمک‌های مالی سیاسی گزارش‌نشده از محل فروش بلیت رویدادهای حزبی بود. بیش از ۸۰ نماینده حزب لیبرال‌دموکرات که عمدتا به جناح نخست‌وزیر فقید ژاپن، شینزو آبه، تعلق دارند، در این رسوایی دخیل هستند. حکم جلب ۱۰ نماینده و دستیار در ماه ژانویه صادر شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها