|

چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزرا با رفتار خارج از عرف پایداری‌ها در مقابله با صالحی‌امیری جنجالی شد

شب‌نامه؛ فانتزی جدید رادیکال‌ها

در اثنای بررسی صلاحیت وزیر کشور، رئیس‌جمهور وارد مجلس شد؛ حضوری غافلگیرانه و صمیمی که مدتی برنامه‌های صحن را با تعلل مواجه کرد

چهارمین روز از روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در حالی دیروز آغاز شد که مخالفان موافق در کنار موافقان زینت‌المجلس، روند رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دست گرفتند تا جلسه صبح بهارستان بیش از آنکه به بررسی صلاحیت شباهت داشته باشد، به تعارف و دورهمی نمایندگان با وزرای پیشنهادی تبدیل شود.

شب‌نامه؛ فانتزی جدید رادیکال‌ها
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

 چهارمین روز از روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در حالی دیروز آغاز شد که مخالفان موافق در کنار موافقان زینت‌المجلس، روند رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دست گرفتند تا جلسه صبح بهارستان بیش از آنکه به بررسی صلاحیت شباهت داشته باشد، به تعارف و دورهمی نمایندگان با وزرای پیشنهادی تبدیل شود. تمام تذکرها‌ و نقشی که مخالفان داشتند، فقط زمانی که از سوی جریان رادیکال رخ می‌داد حاشیه‌ساز می‌شد؛ مانند اقدام به توزیع متنی علیه صالحی‌امیری برای تخریب او میان نمایندگان مجلس که توسط نماینده پایداری‌ها انجام شد‌ تا جریان رادیکال نشان دهد به رویارویی خود با دولت چهاردهم ادامه خواهد داد و از هیچ تلاشی برای تخریب دولت وفاق ملی فروگذار نخواهد کرد. به‌هرحال، صبح دیروز با آغاز به کار مجلس، جلسه نیمه‌تمام بررسی صلاحیت وزیر صمت برگزار شد و نوبت به حسین سیمایی‌صراف، گزینه وزارت علوم رسید. نامزد وزارتی که بهرامی در دفاع از او گفت: «‌آقای سیمایی دبیر دو دولت با نگاه‌های سیاسی متفاوت بوده است». محمد سراج دیگر نماینده مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم از 10 دقیقه زمان خود هشت دقیقه و 45 ثانیه مقدمه گفت! بنابراین جلسه بررسی صلاحیت صراف سخت نگذشت تا نوبت به گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی عباس صالحی رسید. او حتی مخالف هم نداشت تا انتخابش برای وزارت نهایی‌شده تلقی شود.

نماینده‌ای که بعد از دو روز فحوای کلام میدری را فهم کرد‌

در این بین، برخی نمایندگان سعی در ادامه روند تخریب کابینه مانند تلاش البته بی‌ثمر ثابتی و رسایی در روز دوشنبه‌ داشتند. این نمایندگان در قالب تذکر، سعی در حمله به سخنان وزرای پیشنهادی داشتند. یکی از پرحاشیه‌ترین تذکرهای دیروز که در شبکه‌های اجتماعی بسیار بازنشر شد، مربوط به مجتبی زارعی بود. نماینده‌ای که بعد از دو روز متوجه فحوای سخنان میدری، وزیر کار پیشنهادی دولت شده بود. میدری در روز دوم بررسی صلاحیت وزرا، چنان نطق غرایی کرد که بسیاری معتقدند به مانیفست دولت چهاردهم می‌مانست و همچون دو واحد درسی در مقطع کارشناسی ارشد بود. تک‌تک جملاتش در دو روز گذشته بارها بازنشر شد؛ از‌جمله وقتی ‌گفت: «‌یا از تاریخ درس می‌گیریم و آینده نو را می‌سازیم یا درس نمی‌گیریم و آینده را نابود می‌کنیم». حال بعد از دو روز، زارعی، نماینده مخالف کابینه، در تذکری به میدری تاخت که دفاعیه میدری خلاف شأن مجلس بوده و تأکید کرد: «مجلس کارگاه آموزشی نیست و نمایندگان وطن‌خواه نیز دانشجوی پروژه‌های اجتماعی نیستند‌».

سکوت در برابر گشت ارشاد

نوبت که به وزیر کشور رسید، با توجه به پایگاهی که در میان اصولگرایان دارد، پیش‌بینی می‌شد در امان بهارستان‌نشینان باشد و این‌گونه هم شد؛ از میان 240 نماینده حاضر، 211 نفر برای موافقت با او ثبت‌نام کرده بودند. بماند که قالیباف هم حمایت  تمام‌قدی از او داشت و وقتی گفته شد چرا یک نظامی بر مسند وزارت کشور بنشیند تذکر داد: حضور نظامیان منع قانونی بر وزارت ندارند. او جزء گزینه‌های حاشیه‌ای کابینه بود؛ زیرا زمانی که از فهرست وزرا رونمایی شد، بسیاری به انتخاب او تاختند که همسو با وعده‌های رئیس‌جمهور عمل نخواهد کرد، به‌ویژه در بحث کنترل گشت ارشاد. او دیروز هم در این رابطه سکوت کرد که طبیعی هم بود؛ زیرا رد‌پایی از ‌بحث گشت ارشاد و طرح نور در میان موافقان و مخالفانش هم نبود، بنابراین و فعلا مشخص نیست در عمل چگونه برخورد خواهد کرد.

مخالفم اما رأی موافق می‌دهم

در نتیجه، این گزینه پرحاشیه میان افکار عمومی، به دور از هر حاشیه‌ای در ساختمان سبز، حاضر شد‌. البته مخالف هم داشت، اما مخالفانش در جوی قرار داشتند که مرزی میان نقد و حمایت قائل نبودند. برای نمونه، گودرزی وقتی در قامت مخالف مؤمنی شروع به سخن کرد، به صراحت‌ گفت: «‌‌آقای مؤمنی، به‌عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما به‌عنوان موافق به شما رأی اعتماد خواهم داد». پوردهقان، دیگر نماینده مجلس نیز در مخالفت با مؤمنی، به نیروهای با‌سواد و با‌تجربه‌ای که در بدنه وزارت کشور حضور داشتند و می‌توانستند گزینه بهتری باشند، اشاره کرد. همراهی مخالفان با موافقان تا جایی پیش رفت که قادری، نماینده شیراز، از رئیس مجلس خواست با تذکری این روند را مدیریت کند تا نمایندگان به اسم مخالف ثبت‌نام و در مقام موافق نطق نکنند. تذکری که تقریبا دیرهنگام مطرح شد و در ساعات پایانی ‌تورنمت مجلس برای بررسی صلاحیت‌ها در میان سایر تذکر‌ها گم شد.

آخرین لابی‌ها برای رأی اعتماد به 19 وزیر پیشنهادی

در میان بررسی صلاحیت وزیر کشور، رئیس‌جمهور وارد مجلس شد؛ حضوری غافلگیرانه که مدتی برنامه‌های صحن را با تعلل مواجه کرد. نمایندگان، حتی چهره‌های تندرو و مخالف کابینه، او را در آغوش کشیدند و تصاویری از ابراز محبت همکاران سابق مسعود پزشکیان در استقبال گرم از او توسط عکاسان ثبت شد. حضور مسعود پزشکیان در حالی رخ داد که نگرانی‌ها از تأثیر تخریب جریان رادیکال بر روند تصمیم‌گیری نمایندگان در حال پررنگ‌شدن بود و این حضور و حمایت تمام‌قد پزشکیان از کابینه پیشنهادی‌اش، بارقه‌‌ امیدی بود تا ‌امروز ‌همه 19 نامزد وزارت، پیروز از بهارستان خارج شوند. در همین راستا، محمدباقر قالیباف برای استقبال و خوشامدگویی به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، ریاست جلسه را به حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب‌رئیس اول مجلس سپرد. به نظر می‌رسد این آخرین لابی‌ها و توافق‌های پشت پرده رئیس قوه مقننه با رئیس‌جمهوری برای رأی اعتماد مجلس به کاندیداهای وزارت باشد. البته ‌تلاش‌های جریان پایداری برای انداختن تعدادی از وزرا همچنان با قدرت ادامه داشت و حتی تصاویری از گفت‌وگو و به آغوش کشیدن رئیس‌جمهور توسط امیرحسن ثابتی هم نشانی از پرچم سفید پایداری‌ها در مقابل دولت وفاق ملی نبود و انتشار شبنامه علیه صالحی‌امیری، یکی از نمودهای این ادعاست.

توزیع شبنامه توسط پایداری‌ها علیه صالحی‌‌‌امیری

بعد از مؤمنی نوبت صالحی‌امیری بود تا از فیلتر نمایندگان مجلس عبور کند که همان ابتدا مشخص بود کارش سخت خواهد بود؛ زیرا کمیسیون فرهنگی مجلس که متشکل از جریان پایداری بود، نظر مخالف خود را از وزارت  او اعلام کرد و حتی در میان بررسی صلاحیتش مخالفانش هم از جریان پایداری‌ به‌عنوان مخالفانش سخن راندند و از کلید‌واژه فتنه بارها و بارها استفاده کردند. خضریان که از چهره‌های شاخص جریان تندرو مجلس است، به بازداشت صالحی‌امیری در سال 88 اشاره کرد تا این‌گونه مانع کسب اعتماد او از نمایندگان شود. ابراهیم رضایی، دیگر نماینده مجلس نیز همان خط خضریان را در دستور کار خود داشت و گفت: چگونه به کسی که در انتخابات ۸۸ جلوی رأی ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، رأی بدهیم؟ روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز نیز مانند برخی از نمایندگان در روزهای گذشته، در نهایت عارف را خطاب قرار داد و گفت: «جناب آقای دکتر عارف که عزیز ما هستید، آقای دکتر پزشکیان مدام گفتند تأکید من در استفاده از کارشناسان در هر حوزه است. خب، چه شده که ‌فردی با سابقه غیر‌مرتبط، بدون سابقه‌ حتی یک‌دقیقه‌‌ای و به تعبیر خودش کمتر از یک هفته است‌ برای این وزارتخانه معرفی می‌شود‌؟».

خاطی را فلک می‌کنیم!

البته این ادعاها بدون پاسخ نماند و جهانبخش قلاوند در حمایت از صالحی‌امیری، خضریان را خطاب قرار داد و گفت: کرام‌الکاتبین باشیم نه خراب‌الکاتبین. بحران اخلاقی است که ما بپذیریم به حرف‌هایی که نه تقوا اجازه می‌دهد و نه امنیت ملی در تریبون مجلس انعکاس دهیم. در همین اثنا شبنامه‌ای علیه صالحی‌امیری توزیع شد؛ متنی که توسط یکی از چهره‌های شاخص این جریان یعنی مالک شریعتی توزیع شد و با مخالفت قالیباف هم همراه شد. قالیباف گفت: «کسی که این کار را انجام داده خودش می‌دانسته کارش خلاف آیین‌نامه است». یکی از حضار هم گفت: «‌آیین‌نامه می‌گوید فردی که کاغذ را پخش کرده باید توبیخ شود» که متفکر‌آزاد هم به طنز گفت: «‌اینجا فلکش می‌کنیم». این‌گونه یکی از تلخ‌ترین رخدادها در بررسی صلاحیت وزرا به سخره گرفته شد و عدم قاطعیت قالیباف ‌هرچند از این اتفاق عصبی هم شده بود‌، در برخود با نماینده خاطی در اذهان ماند. این سایر نمایندگان بودند که در اعتراض به حرکت شریعتی، دوره‌اش کردند تا او را از این کار بازدارند.

دروغ گفتید که من حبس شدم

در ادامه، بعد از آرام‌شدن فضای مجلس، صالحی‌امیری توانست از برنامه‌های خود به خوبی دفاع کند و پاسخ اتهام‌های امنیتی پایداری‌ها را بدهد و در بخشی از سخنانش تأکید کرد: «‌من هیچ‌وقت نگفتم در انتخابات تقلب شده است، سند بیاورید. گفتید که رفتید دادگاه. بله، در دادگاه دوستانی که اتهام زدند محکوم شدند و من محکوم نشدم. دروغ گفتید که من حبس شدم، من حتی یک روز در ۴۳ سال بعد از انقلاب و یک ساعت در جایی بازداشت نشدم، حتی در کلانتری‌».

هرگونه تغییر در رابطه با بنزین، با همراهی مردم خواهد بود

بعد از صالحی‌امیری و حاشیه‌هایی که ایجاد شد، وزیر نفت در سنجه اعتبار‌سنجی نمایندگان مجلس قرار گرفت و حسینی، نماینده مخالفش گفت: ‌کاش به‌جز گزینه موافق و مخالف، گزینه اظهار‌نظر هم بود. حال اینکه چرا نباید مجلس در مقام بررسی صلاحیت یک وزیر به اظهار‌نظر فکر کند نه بررسی نکات مثبت و منفی او، ‌خود جای سؤال دارد. به‌هرحال، وزیر نفت از برنامه‌هایش برای تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه گفت و وعده داد هرگونه تصمیمی در مورد ناترازی بنزین، با جلب نظر و اعتماد مردم همراه شود. وزیر آخری که دیروز زیر ذره‌بین بهارستان رفت، وزیر نیروی دولت سیزدهم بود که خب از پیش مشخص بود کار سختی نداشته باشد؛ البته نه به جهت عملکرد و کارنامه، بلکه به جهت هم‌پیاله سیاسی‌بودن با نمایندگان اصولگرا. او که تأیید کمیسیون کشاورزی و عمران را هم با خود داشت، امید دارد همچنان در پاستور بماند.


امیدواری  پزشکیان به رأی‌آوردن همه  وزرای پیشنهادی

رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم مجلس به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بدهد. مسعود پزشکیان در حاشیه حضور دیروز خود در مجلس شورای اسلامی، درباره اولین برنامه اجرائی دولت‌ اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برنامه و عملیات هر وزارتخانه را استخراج کرده و ما را خیلی جلو انداخته است. ما چارچوب این برنامه‌ها را در اختیار وزرا قرار می‌دهیم تا پیگیر این مسئولیت‌های خود باشند و برنامه عملیاتی را برای آنچه قانون برنامه هفتم توسعه مشخص کرده، بنویسند. وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا زبان و نگاه مشترک برای تحقق آن برنامه‌ها در دولت و بین دولت و مجلس ایجاد کنیم. امیدوارم در حد توان خود به تعهدات‌مان عمل کنیم و مجلس هم کمک‌کار ماست و ما همان راهی را که گفتیم‌ ادامه می‌دهیم. رئیس‌جمهور در پیش‌بینی خود از رأی مجلس به وزرای پیشنهادی گفت: امیدوارم مجلس به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بدهد. ما انکار نمی‌کنیم که بی‌عیب هستیم، بلکه ما هم دارای عیب هستیم. اگر با هم باشیم می‌توانیم خیلی از موانع را از پیش‌رو برداریم، اما اگر با اختلاف جلو برویم، قوی هم باشیم مشکل پیدا می‌کنیم. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: تعامل مجلس و دولت که ان‌شاءالله همین‌طور تداوم پیدا کند، شبیه دوران دفاع مقدس است؛ یعنی همان فرهنگ جهادی بدون تشریفات‌. تا الان که تشریفات بین دولت و مجلس حذف بوده است و امیدوارم در چهار سال آینده همین‌گونه باشد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها