|

موافقت اسرائیل با پیشنهاد جدید واشنگتن و احتمال ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در روزهای آینده

چراغ سبز بی‌بی، فشار بر حماس

وزیر امور خارجه آمریکا از موافقت نخست‌وزیر اسرائیل با پیشنهاد آمریکا درباره آتش‌بس غزه خبر داد. تونی بلینکن از گروه حماس خواست تا اقدامی مشابه را جهت دستیابی به توافق انجام دهد. بلینکن پس از نشست با نخست‌وزیر اسرائیل در تل‌آویو به خبرنگاران گفت که او جلسه «بسیار سازنده‌ای» با بنیامین نتانیاهو داشته است. در پایان این نشست هم نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای از پیشنهاد جدید آمریکا حمایت کرد.

چراغ سبز  بی‌بی، فشار  بر حماس

وزیر امور خارجه آمریکا از موافقت نخست‌وزیر اسرائیل با پیشنهاد آمریکا درباره آتش‌بس غزه خبر داد. تونی بلینکن از گروه حماس خواست تا اقدامی مشابه را جهت دستیابی به توافق انجام دهد. بلینکن پس از نشست با نخست‌وزیر اسرائیل در تل‌آویو به خبرنگاران گفت که او جلسه «بسیار سازنده‌ای» با بنیامین نتانیاهو داشته است. در پایان این نشست هم نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای از پیشنهاد جدید آمریکا حمایت کرد.

بلینکن با بیان اینکه نتانیاهو «تأیید کرد که اسرائیل پیشنهاد میانجیگری ارائه‌شده توسط آمریکا در دوحه را جهت تلاش برای پرکردن شکاف‌های باقی‌مانده میان طرفین می‌پذیرد»، افزود: «در یک جلسه بسیار سازنده با نتانیاهو، او تأیید کرد که اسرائیل پیشنهاد توافق را می‌پذیرد و از آن حمایت می‌کند. اکنون نوبت حماس است که همین کار را انجام دهد. آنچه می‌توانم به حماس و رهبری آن بگویم، این است که اگر واقعا به مردم فلسطین اهمیت می‌دهید، با این طرح موافقت کنید و اجازه دهید روی چگونگی اجرای آن کار شود. سریع‌ترین، بهترین و مؤثرترین راه برای تسکین درد و رنج وحشتناک فلسطینی‌ها که با حمله حماس در هفتم اکتبر و جنگ پس از آن رخ داد، تکمیل این توافق است». گفته‌های وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از آن است که حماس، نتانیاهو را به مانع‌تراشی در تلاش‌های میانجیگرانه متهم کرد و از میانجی‌ها خواست چارچوبی را که جو بایدن اواخر ماه می‌ ترسیم کرده بود، اجرا کنند. با این حال حماس موضع دیگری دارد و اظهارات بلینکن را دارای ابهامات زیادی می‌داند. اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس در واکنش به اظهارات بلینکن به رویترز گفت: «اظهارات بلینکن در مورد پذیرش پیشنهاد جدید آمریکا توسط نتانیاهو، ابهامات زیادی ایجاد می‌کند زیرا این چیزی نیست که به ما ارائه شده است و موضوعی نیست که ما روی آن توافق کرده‌ایم». حمدان با بیان اینکه حماس شرایط خود را در پیشنهاد دوم جولای تعیین و به میانجیگران اعلام کرده است که «ما به مذاکرات آتش‌بس جدید در غزه نیاز نداریم؛ ما باید در مورد یک مکانیسم اجرائی توافق کنیم». جزئیات این توافق که آمریکا ارائه‌ کرده، روزهای پنجشنبه و جمعه با حضور میانجی‌های بین‌المللی و نمایندگان اسرائیل در دوحه به بحث گذاشته شد و حماس اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل خواسته‌های جدیدی دارد که حماس آنها را نمی‌پذیرد. پیشنهاد دوم جولای حماس، که نتانیاهو آن را رد کرد، در واقع پاسخی به پیشنهاد اسرائیل بود که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اواخر ماه می ‌‌به‌صورت عمومی ارائه شده بود.

در همین حال، یکی از مقامات اسرائیلی به خبرنگاران گفت که نتانیاهو در جلسه سه‌ساعته خود با بلینکن اعلام کرد که نمایندگان ارشد خود را برای نشست احتمالی در قاهره این هفته اعزام خواهد کرد. این تیم به ریاست دیوید بارنئا رئیس موساد، رونن بار مدیر شین‌بت و نیتزان آلون مسئول گروگان‌های ارتش اسرائیل خواهد بود. هر سه نفر آنها در مذاکرات پنجشنبه و جمعه گذشته در دوحه پایتخت قطر شرکت داشتند. آمریکا در پایان مذاکرات، پیشنهاد میانجیگری خود را به اسرائیل ارائه داد و آن را به حماس نیز منتقل کرد که در این نشست به صورت مستقیم شرکت نداشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه جهت تشدید فشار دیپلماتیک واشنگتن برای دستیابی به آتش‌بس در غزه که به جنگ ۱۰ماهه بین اسرائیل و حماس پایان می‌دهد، وارد تل‌آویو شده بود. بلینکن پس از آن به مصر سفر کرد. تاکنون مذاکراتی که توسط ایالات متحده، مصر و قطر میانجیگری شده است، نتوانسته‌ به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها منجر شود.

بلینکن روز گذشته به مصر و قطر سفر کرد و با رهبران این دو کشور عربی که با ایالات متحده در مورد طرح آتش‌بس همکاری کرده‌اند، دیدار کرد. بلینکن گفت که امیدوار است از شرکای عرب آخرین اخبار را در مورد موضع حماس بشنود. او انتقاد برخی رهبران حماس از پیشنهادهای جدید در مذاکرات را کم‌اهمیت جلوه داد و افزود: «ما پیش از این هم انتقادهایی دیده‌ایم که به طور کامل نشان‌دهنده نظر اصلی حماس نبوده‌اند». یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف در مذاکرات درخواست نتانیاهو برای استقرار ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفی است که در امتداد مرز غزه و مصر قرار دارد. نتانیاهو قصد دارد از این طریق مانع «عملیات قاچاق سلاح به غزه» شود. این درخواست در پیشنهاد ۲۷ می‌ اسرائیل که مبنای مذاکرات بعدی قرار گرفت، مطرح نشده بود و اکنون حماس با آن مخالف است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی به او گفته‌اند که بدون مصالحه سر این موضوع، توافقی حاصل نخواهد شد و خواستار انعطاف‌ نشان‌دادن نتانیاهو در این زمینه شدند اما نخست‌وزیر اسرائیل پاسخ داد تا زمانی که حماس بر خروج کامل اسرائیل از کریدور فیلادلفی پافشاری کند، در واقع هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

حماس همچنین گفته است که نتانیاهو در مورد تبادل گروگان‌های اسرائیلی در قبال آزادکردن زندانیان امنیتی فلسطینی هم خواسته‌های جدیدی مطرح کرده است. در همین حال، خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی خواهان گفت‌وگوی مستقیم با حماس شدند و از مذاکره‌کنندگان خواستند با اشاره به حمایت عمومی گسترده در اسرائیل و دورزدن دخالت کابینه، توافق آتش‌بس را نهایی کنند. خانواده‌های گروگان‌ها روز دوشنبه نامه‌ای مستقیم به مذاکره‌کنندگان ارسال کردند و از آنها خواستند از این دور از مذاکرات دست خالی برنگردند و توافق آتش‌بس را نهایی کنند. بر اساس بیانیه‌های ارتش و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در روز گذشته، اجساد شش گروگان اسرائیلی از منطقه خان‌یونس در جنوب غزه به اسرائیل بازگردانده شده‌اند. انجمن خانواده‌ گروگان‌های اسرائیلی در واکنش به این خبر بار دیگر از کابینه نتانیاهو خواست که با گروه حماس به توافق برسد و آزادی سایر گروگان‌ها را تضمین کند. در این بیانیه آمده است: «بازگشت فوری ۱۰۹ گروگان باقی‌مانده تنها از طریق یک توافق امکان‌پذیر است. دولت اسرائیل با کمک میانجی‌ها باید تمام تلاشش را برای نهایی‌کردن توافقی که در حال حاضر روی میز است، انجام دهد».

از سوی دیگر، در شرایطی که نگرانی‌های جهانی از وقوع یک جنگ منطقه‌ای گسترده بالا گرفته، منابع نزدیک به حزب‌الله لبنان گزارش دادند که اسرائیل به تلافی کشته‌شدن یک سربازش، به انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله لبنان در شرق لبنان حمله کرده است. خبرگزاری رسمی لبنان نیز اعلام کرد که عصر دوشنبه سه نقطه در شرق لبنان هدف حملات اسرائیل قرار گرفت و دست‌کم ۱۰ نفر زخمی شدند. همچنین ارتش اسرائیل به «دیر قانون» واقع در جنوب لبنان حمله پهپادی انجام داده و یک عضو حزب‌الله لبنان را به شهادت رسانده است. حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای تأیید کرد که این حمله به شهادت «حسین علی حسین» از اعضای ارشد یگان موشکی این گروه منجر شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها