|

مرگ در کشور بارداری در مهاجرت

تعداد مهاجران افغانستانی ساکن ایران به‌طور دقیق مشخص نیست. در اتفاق عجیبی که در حال رخ‌دادن است، میزان تنفرپراکنی درباره افغانستانی‌های ساکن ایران هر روز بیشتر می‌شود. برخی اخبار نیز به صورت اغراق‌شده در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا می‌کند.

تعداد مهاجران افغانستانی ساکن ایران به‌طور دقیق مشخص نیست. در اتفاق عجیبی که در حال رخ‌دادن است، میزان تنفرپراکنی درباره افغانستانی‌های ساکن ایران هر روز بیشتر می‌شود. برخی اخبار نیز  به صورت اغراق‌شده در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا می‌کند. اخباری که قرار است ما را درباره آنان بدبین کند. مثلا در چند روز گذشته اخباری درباره تجاوز چهار تبعه به یک دختر جوان ایرانی منتشر شده است. یا خبری درباره کشته‌شدن یک صاحب‌کار به دست سه کارگر افغانستانی نیز به‌طور گسترده منتشر شد. از سوی دیگر برخی از افراد شناخته‌شده و‌ تحصیل‌کرده بدون هیچ اندیشه‌ای، تحلیل‌های نادرست را بازتاب می‌دهند.

هر سال 2 فرزند؟

یکی از مطالبی که در کمال تعجب بازتاب گسترده‌ای داشته، درباره بارداری زنان افغانستانی در ایران است. در ابتدا واکنش‌ها به نقل از افرادی بود که به زایشگاه‌ها مراجعه می‌کردند و به نظرشان از هر 

۱۰ زنی که در حال وضع حمل بود، هفت نفر افغانستانی بودند. حالا این ایده شاخ‌و‌برگ گرفته و‌ تبدیل شده به اینکه قرار است تا سه سال دیگر جمعیت افغانستانی‌ها و ایرانی‌ها برابر شود.

طبق گزارش آناتولی، اعلام شده که حدود ۱۱ میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند. برخی از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که اگر در سه سال آینده هر نفر از آنها هفت فرزند به دنیا بیاورد، جمعیت‌شان می‌شود 

۷۷ میلیون و در سال ۱۴۰۶ تعداد ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها برابر می‌شود. این تحلیل پر از استنباط‌های اشتباه است. اولا که مگر تمام مهاجران افغانستانی ساکن ایران زن هستند و امکان بارداری دارند؟ ثانیا برای به دنیا آوردن هفت فرزند نیاز به 

۶۳ ماه بارداری یا حداقل پنج سال است؛ هفت فرزند در سه سال، یعنی باید سالی دو فرزند به دنیا آورد. در واقع تمام کسانی که این سخن و‌ تحلیل را بازتاب دادند، حتی ثانیه‌ای تفکر نکردند. البته نگرانی بابت افزایش بی‌رویه جمعیت وجود دارد و تصور اینکه هر سال حداقل سه میلیون نفر به تعداد مهاجران افغانستانی اضافه شود، آن‌هم در این شرایط ایران، نگران‌کننده است. هرچند برخی اخبار درباره شرایط زندگی زنان در افغانستان آن‌قدر تلخ است که نمی‌توان بی‌اعتنا از کنارش گذشت.

هر ساعت یک مرگ

صندوق جمعیت سازمان ملل اخبار نگران‌کننده‌ای درباره وضعیت زنان در افغانستان اعلام کرده است. طبق گزارش این نهاد بین‌المللی، هر ساعت یک زن باردار در افغانستان می‌میرد. این زنان به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

این مرگ‌‌ومیرها با مراقبت‌های ماماهای ماهر قابل پیشگیری است. البته با توجه به آماری که در دی‌ماه سال قبل به نقل از استیفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، مطرح شده بود، به نظر می‌رسد شرایط زنان باردار بدتر شده است. در اوایل سال میلادی ۲۰۲۴ خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که در هر دو ساعت، یک مادر در هنگام زایمان در افغانستان جان می‌دهد. طبق تحقیقات صندوق جمعیت سازمان ملل، درحال‌حاضر افغانستان نیاز فوری به ۱۸ هزار مامای ماهر دارد.

در ۲۵ تیرماه سال جاری صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان نیز گفته بود که یک‌سوم زنان باردار در افغانستان در خارج از مرکز بهداشتی زایمان می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها