|

بخشی از کشور با ادامه روند تغییر اقلیم، قابل زیست نخواهد بود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اگر روند تغییر اقلیم و اثرات سوء آن بر طبیعت را ادامه دهیم، قطعا بخشی از کشور دیگر قابلیت زیست نخواهد داشت.

بخشی از کشور با ادامه روند تغییر اقلیم، قابل زیست نخواهد بود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اگر روند تغییر اقلیم و اثرات سوء آن بر طبیعت را ادامه دهیم، قطعا بخشی از کشور دیگر قابلیت زیست نخواهد داشت. صدیقه ترابی در مراسم روز جهانی حفاظت از لایه ازن افزود: پیامدهای تغییر اقلیم در دنیا انکارنشدنی است اما در برخی کشورها مانند ایران بیشتر مشهود است. وی اظهار کرد: تغییر اقلیم و گرمایش جهانی موجب شده تا دمای برخی کشورها تا ١.١ دهم افزایش یابد اما این افزایش در ایران به دو درجه رسیده است؛ بنابراین ایران نسبت به جهان گرم‌تر شده است. با توجه به این گرمایش، بارش‌های ما کاهش و تبخیر افزایش یافته است. وی ادامه داد: همچنین منابع آبی کاهش یافت و موجب شد تغییرات زیادی در محیط زیست ما ایجاد شود، از این‌رو زندگی برای ما سخت‌تر شده است؛ برای مثال تابستان امسال به حدی گرم بود که حتی کولرها هم جوابگو نبود.

ترابی تأکید کرد: برای اینکه چالش‌ها و اثرات ناشی از تغییر اقلیم را کاهش دهیم باید با سازمان‌های بین‌المللی همکاری کنیم که یکی از آنها اجرای برنامه حفاظت از لایه ازن است که ایران در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است. او اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه‌های بین‌المللی یک سؤال مطرح است و آن‌، این است که چرا کشورهای توسعه‌یافته برای کاهش اثرات تغییر اقلیم در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ جواب این است چون با مرزهای سیاسی نمی‌توانیم اثرات تخریب محیط زیست را کنترل کنیم، از این‌رو کشورهای توسعه‌یافته برای سلامتی خودشان در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی افزود: اما یک مسئله وجود دارد و آن اینکه وقتی ایران ٣۵ سال پیش اعلام کرد آمادگی همکاری برای کاهش گازهای مخرب لایه ازن را دارد، پس چرا باید در این روند تحریم‌ها بر این موضوع تأثیرگذار باشد در‌حالی‌که کره زمین مربوط به همه ما است و مشکلات آن متوجه همه کره زمین و اهالی آن می‌شود؟ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اگر فکری برای این روند نکنیم، قطعا مشکلات سلامتی زیادی برای انسان به وجود خواهد آورد. باید ابرچالش‌ها را بشناسیم و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم. می‌دانیم که مشکلات یک‌شبه به وجود نیامده‌اند که یک‌شبه از بین بروند. وی افزود: اقدامات دولت‌ها در طول زمان لایه حفاظت از ازن را تخریب کرد. در واقع کارهای توسعه‌ای به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای و تخریب لایه ازن شد، اما بعد از این متوجه شدند باید آن را ترمیم کنند و از این‌رو برنامه‌های بین‌المللی خود را آغاز کردند که در این راستا پروتکل مونترال شکل گرفت. ترابی ادامه داد: هر چیزی در طبیعت کامل است، اما ما انسان‌ها آن را تخریب کردیم و حالا باید آن را درست کنیم. بنابراین باید بدون توجه به مسائل مختلف کشورها کنار هم قرار گیرند و کارهای مشترک را پیش ببرند تا اثر کاهش تخریب لایه ازن، با تغییر اقلیم به همه جهانیان برگردد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها