|

مخالفت کمیسیون اقتصادی مجلس با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ساماندهی تعطیلات به نتیجه خواهد رسید؟

افزایش تعطیلی آخر هفته و ساماندهی تعطیلات در طول سال به گره کوری تبدیل شده که از یک سو ضرورت اجرای آن احساس می‌شود و از سویی دیگر، تصمیم اشتباه در تعیین روز دوم تعطیلی خود به چالشی فرسایشی تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، موضوع افزایش تعطیلات آخر هفته به‌ عنوان یک روز رسمی در تقویم ایران مورد بحث‌وبررسی قرار گرفته است.

ساماندهی تعطیلات به نتیجه خواهد رسید؟

‌شرق: افزایش تعطیلی آخر هفته و ساماندهی تعطیلات در طول سال به گره کوری تبدیل شده که از یک سو ضرورت اجرای آن احساس می‌شود و از سویی دیگر، تصمیم اشتباه در تعیین روز دوم تعطیلی خود به چالشی فرسایشی تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، موضوع افزایش تعطیلات آخر هفته به‌ عنوان یک روز رسمی در تقویم ایران مورد بحث‌وبررسی قرار گرفته است. دولت سیزدهم در تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۲ لایحه‌ای را به‌ منظور «افزایش تعداد تعطیلات روز‌های هفته و کاهش ساعت اداری» به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. پس از تصویب کلیات این لایحه، تصمیم‌گیری درباره روز تعطیل جدید به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد. پس از بررسی‌های لازم، نمایندگان مجلس تصمیم به تعطیلی روز شنبه گرفتند. این تصمیم با واکنش‌های مختلفی مواجه شد و مخالفان آن، از جمله برخی از اعضای شورای نگهبان، فشار‌هایی را بر مجلس وارد کردند. یکی از دلایل اصلی مخالفت‌ها، نگرانی‌های شرعی مربوط به تعطیلی روز شنبه بود، درحالی‌که بیشتر کشور‌های مسلمان، اعم از شیعه و سنی، این روز را تعطیل کرده‌اند. پس از بازگشت مصوبه مجلس و تغییرات در ترکیب مجلس، کمیسیون اجتماعی مسئول بررسی مجدد این مصوبه شد. درنهایت، تصمیم بر این شد که روز پنجشنبه به‌ عنوان روز تعطیل رسمی معرفی شود، این در ‌حالی است که مصوبه تازه کمیسیون اجتماعی مجلس باید مجددا در صحن علنی مجلس مطرح شود و تمام نمایندگان مجلس بر تعطیلی روز پنجشنبه نظر بدهند.

اما یکی از نکات مهم مخالفت کمیسیون اقتصادی مجلس با کمیسیون اجتماعی در این زمینه است و سیدشمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در مخالفت با تعطیلی پنجشنبه‌ها گفته است: کمیسیون اقتصادی مجلس، مطالبه و پیشنهاد اتاق ایران در موضوع اصلاح ماده ۸۷ را پیگیری خواهد کرد.

تاکنون استدلال مخالفان تعطیلی شنبه موفق بوده هرچند این تصمیم سبب قطع رابطه چهارروزه ایران با دنیای مالی و بانکی و تجاری خواهد شد و بر انزوای اقتصاد ایران خواهد افزود. اما مخالفان معتفدند چون شنبه روز تعطیلی یهودیان است نباید در ایران تعطیل شود. هرچند رئیس اتاق تهران در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی‌ از تصویب تعطیلی روز پنجشنبه در مجلس گلایه کرده و گفت: وقتی دولت از تعطیلی پنجشنبه صحبت می‌کند، این امر بر وضعیت کسب‌وکار‌ها تأثیر می‌گذارد و برای تولیدکنندگان بخش خصوصی هزینه‌زا خواهد بود. او افزود: همه کشور‌های دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. حتی افغانستان و عراق هم جمعه و شنبه تعطیل هستند و اتاق بازرگانی نیز تعطیلی شنبه را پیشنهاد کرد، اما درنهایت در مجمع تشخیص مصلحت به‌صراحت اعلام کردند‌ تعطیلی شنبه ممکن نیست. ما هم گفتیم «پس پنجشنبه را تعطیل نکنید» اما مجمع هم نپذیرفت و شورای نگهبان نیز دو دلیل برای رد تعطیلی شنبه آورد؛ یکی تعارض با سیاست‌های ابلاغی و دیگری تعارض با شرع مقدس. نکته جالبی که در مصوبه تعطیلی روز پنجشنبه کمیسیون اجتماعی مجلس وجود دارد این است که تعطیلی روز پنجشنبه همه بخش‌ها، اعم از دولتی و خصوصی را شامل می‌شود‌ به‌جز گمرک، سازمان امور مالیاتی و بیمارستان‌ها. داداشی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی، مطرح کرد: ما بحث صادرات و واردات را در گمرک داریم. بنابراین گمرک نمی‌تواند تعطیل باشد؛ زیرا اگر بحث تجارت تعطیل شود، خسارت زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌شود. بنابراین‌ پنجشنبه برای گمرک، سازمان امور مالیاتی، مراکز درمانی و دستگاه‌های ضروری، تعطیل نیست. داداشی همچنین اضافه کرد: در مورد دستگاه‌هایی که از این مصوبه مستثنا شدند، تعیین ضرورت آنها به سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و امور استخدامی و معاونت‌های ریاست‌جمهوری واگذار شده است.

حال در شرایطی که کمیسیون اقتصادی مجلس در کنار فعالان اقتصادی و منتقدان به تعطیلی پنجشنبه‌ها قرار دارد به نظر می‌رسد این گره کور در آینده نزدیک باز نخواهد شد، مگر عزمی جدی برای تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها ایجاد شود، در غیر این صورت پنجشنبه‌ها تأثیری منفی خواهد داشت و از این رو منتج به نتیجه نخواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها