|

جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری در سال ۱۴۳۰ محقق می‌شود؟

سازمان ملل متحد بر اساس یکی از وظایف خود، همواره برآوردهایی از جمعیت کشورها را منتشر می‌کند که بر این اساس، اعلام کرده است تا سال ۱۴۲۰ سطح باروری ایران به سطح جانشینی افزایش نخواهد یافت.

جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری در سال ۱۴۳۰ محقق می‌شود؟

ایرنا: سازمان ملل متحد بر اساس یکی از وظایف خود، همواره برآوردهایی از جمعیت کشورها را منتشر می‌کند که بر این اساس، اعلام کرده است تا سال ۱۴۲۰ سطح باروری ایران به سطح جانشینی افزایش نخواهد یافت.

محمدجواد محمودی، رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور، درباره برآورد سازمان ملل از آینده جمعیت و نرخ رشد آن در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: نتایج پیش‌بینی‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ درباره تحولات باروری نشان می‌دهد ‌در هر سه سناریوی پایین، متوسط و بالا، تا سال ۱۴۲۰ سطح باروری ایران به سطح جانشینی افزایش نخواهد یافت و نرخ رشد جمعیت در هر سه سناریو کاهشی خواهد بود. وی افزود: بر اساس برآورد سازمان ملل، در سناریوی حد پایین، در سال ۱۴۰۹ نرخ رشد جمعیت ایران به حدود صفر می‌رسد و بر مبنای سناریوی حد متوسط، در سال ۱۴۲۹ نرخ رشد جمعیت ایران منفی می‌شود.

محمودی اظهار کرد: ‌همچنین تغییرات حجم جمعیت ایران بر اساس سناریوهای سازمان ملل، بازنگری‌شده در سال ۲۰۱۷، نشان می‌دهد ‌در صورت ادامه روند کنونی کاهش باروری، بر مبنای سناریوی حد پایین، جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۸۳ میلیون نفر، در سال ۱۴۳۹ به حدود ۷۷.۶ میلیون نفر و تا سال ۱۴۷۹ به حدود ۴۲ میلیون نفر کاهش خواهد یافت. وی تأکید کرد: همچنین در صورت تحقق سناریوی حد متوسط، جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۹۳ میلیون نفر و سپس تا سال ۱۴۷۹ به ‌حدود ۷۲ میلیون نفر کاهش خواهد یافت. رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور با بیان اینکه پیش‌بینی‌های جمعیتی معمولا بر اساس اطلاعاتی درباره میزان زاد‌و‌ولد، مرگ‌و‌میر و مهاجرت انجام می‌گیرد و از این میان میزان زاد‌و‌ولد، هم به خاطر تأثیر آن در تعداد و ساختار سنی جمعیت و هم به علت حساسیت آن در مقابل سیاست‌های جمعیتی، از اهمیت بیشتری برخوردار است، تأکید کرد: این مطالعه سعی کرده بر اساس پیش‌‌بینی جمعیت کشور 1395-‌۱۴۳۰‌ که توسط مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور انجام شده و با استفاده از جمعیت تخمینی آن در سال ۱۴۰۳، به تفکیک سن و جنس، جمعیت ایران و وضعیت سالمندی را در افق ۱۴۳۰ پیش‌بینی کند. محمودی گفت: برای پیش‌بینی جمعیت از برنامه اسپکتروم که برای انجام پیش‌بینی‌های جمعیتی است، استفاده شد. انجام پیش‌بینی‌ جمعیت با روش ترکیبی مستلزم اطلاعاتی درباره‌ جمعیت بر حسب سن و جنس در سال پایه، داده‌های سال جاری و فرض‌هایی درباره‌ آینده‌ میزان باروری کل، الگوی سنی باروری، امید زندگی در بدو تولد به تفکیک جنس، مناسب‌ترین مدل جدول عمر و حجم و الگوی مهاجرت بین‌المللی است و پیش‌بینی بر اساس سه سناریو ارائه شده است. وی افزود: در سناریوهای پیش‌بینی بر اساس فروض، افزایش یا تثبیت سطح باروری از ۱.۶۱ فرزند برای هر زن از ابتدای اجرا تا پایان سال برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه بین سال‌های ۱۴۰۳ - ۱۴۰۷ و در ادامه برای افق ۱۴۳۰ است که در سناریوی اول با فرض افزایش سطح باروری از ۱.۶۱ به ۲.۵ فرزند برای هر زن تا پایان سال ۱۴۰۷ پایان برنامه هفتم‌ و تثبیت سطح باروری در ۲.۵ فرزند برای هر زن از سال ۱۴۰۸ تا سال افق ۱۴۳۰ مورد توجه است. محمودی تأکید کرد: در سناریوی دوم نیز فرض تثبیت سطح باروری از ۱.۶۱ فرزند برای هر زن تا سال هدف و در سناریوی سوم، فرض افزایش سطح باروری از ۱.۶۱ فرزند برای هر زن تا سال ۱۴۳۰ به نحوی که جمعیت ایران به ۱۵۰ میلیون نفر برسد، در نظر گرفته شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها