|

وزیر امور خارجه ایران زیر آتش جنگنده‌های اسرائیلی بعد از بیروت وارد دمشق شد

مانور اقتدار عراقچی

عراقچی در نشست خبری خود در سوریه از پاسخ قوی‌تر ایران به هر تجاوز رژیم صهیونیستی خبر داد

«ایران تحت هر شرایطی با مقاومت باقی خواهد ماند»؛ پیامی واضح که قرار است از دل سفر عراقچی به بیروت و سوریه و به دنیا مخابره شود. در سخت‌ترین لحظاتی که بیروت زیر آتش جنگنده‌های اسرائیل قرار دارد، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اولین سفر منطقه‌ای خود وارد بیروت شد. سفری مهم و البته پرچالش که با توجه به شرایط جنگی حاکم بر منطقه قابل پیش‌بینی نبود. آن هم در زمانی که ساعاتی قبل از ورود هواپیمای وزیر امور خارجه، اطراف فرودگاه بیروت بمباران شده بود.

مانور اقتدار عراقچی

 «ایران تحت هر شرایطی با مقاومت باقی خواهد ماند»؛ پیامی واضح که قرار است از دل سفر عراقچی به بیروت و سوریه و به دنیا مخابره شود. در سخت‌ترین لحظاتی که بیروت زیر آتش جنگنده‌های اسرائیل قرار دارد، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اولین سفر منطقه‌ای خود وارد بیروت شد. سفری مهم و البته پرچالش که با توجه به شرایط جنگی حاکم بر منطقه قابل پیش‌بینی نبود. آن هم در زمانی که ساعاتی قبل از ورود هواپیمای وزیر امور خارجه، اطراف فرودگاه بیروت بمباران شده بود. در شرایطی وزیر امور خارجه کشورمان با دستور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، به لبنان سفر کرد که اسرائیل تلاش کرد با محاصره سیاسی و امدادی لبنان، نقشه شوم خود در مورد عروس خاورمیانه را اجرائی کند. این سفر در میانه تهدیدات اسرائیل مبنی‌بر هدف قراردادن هواپیماهای ایرانی در صورت فرود در فرودگاه بیروت مانوری اقتدارآمیز را برای کشورمان خلق کرد؛ مانوری که تعجب رسانه‌ها و شخصیت‌های بیگانه و تقدیر مردم ایران و منطقه از اقدام جسورانه کشورمان را در پی داشت. برای نمونه، تحلیلگر شبکه الجزیره درباره سفر عراقچی به بیروت گفت: این سفر شبیه سفر هیچ وزیر ایرانی که در گذشته انجام می‌شد‌ نیست. معمولا وزیر خارجه ایران به لبنان می‌آمد تا با دبیرکل حزب‌الله دیدار کند. اکنون سیدحسن نصرالله نیست و عراقچی برای مسائل دیگری به لبنان آمده است. او تأکید کرد: این سفر به‌خودی‌خود به چالش کشیدن پروازممنوع اسرائیل علیه هواپیماهای ایرانی است. وزیر خارجه ایران با هواپیمای ایرانی آمد تا بگوید همچنان پشتیبان لبنان هستیم.

خبرنگار شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی نیز در گزارش خود از بیروت با بیان اینکه تصور می‌شد سفر وزیر خارجه ایران از دمشق به سمت بیروت باشد اما او مستقیم از تهران به لبنان پرواز کرد، گفت: پرواز مستقیم وزیر خارجه ایران در شرایطی انجام شد که فرودگاه بیروت به نوعی تحت سیطره هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

او با اذعان به مانور قدرتمند ایران در منطقه ادامه داد: همین هفته پیش بود که وزیر راه و ترابری لبنان مشخصا مجبور شد دستور دهد‌ همه پروازهای مستقیم از تهران به بیروت کاملا لغو شود و ایران‌ایر هم مجبور شد تمام پروازهای مستقیم خود را لغو کند. علت این بود که اسرائیل تهدید می‌کرد اگر هر پرواز ایرانی بر زمین بنشیند، به ظن اینکه آن پرواز می‌تواند سلاح با خود بیاورد فرودگاه را هدف قرار خواهد داد. رژیم صهیونیستی برای ایجاد رعب‌و‌وحشت پیش از نشستن هواپیمای وزیر امور خارجه و هیئت همراه اطراف فرودگاه بیروت را بمباران کرده بود؛ با‌این‌حال منطقه شاهد ورود بی‌پروای دیپلمات‌های ایرانی به لبنان بود. همین اقدام به تحسین کاربران فضای مجازی با سلایق گوناگون سیاسی منجر شد. سهیل اسعد، کارشناس فرهنگی و مبلغ اسلامی آرژانتینی‌الاصل در‌این‌باره نوشت: جناب آقای عراقچی، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ملت شریف و مقاوم لبنان و مجموعه محور مقاومت، قدردان شجاعت شما در جریان سفر اخیرتان به بیروت و دمشق هستند. از شما سپاسگزاریم. همین همراهی میدان و دیپلماسی هم در افکار عمومی مورد توجه واقع شد و بسیاری از کاربران عادی فضای مجازی، سفر عراقچی به لبنان را امیدی برای جبهه مقاومت و پیامی به اسرائیل و متحدانش در منطقه دانستند که می‌تواند موازنه قدرت در منطقه را برای جبهه مقاومت تغییر دهد.

عراقچی در سوریه

بعد از دیدارهای عراقچی در بیروت و خط‌ونشان‌های دستگاه دیپلماسی برای اسرائیل و حامیانش، وزیر امور خارجه وارد سوریه شد که همچنان در وضعیت جنگی قرار دارد و هرازچندگاهی توسط اسرائیل با حملات متعددی مواجه می‌شود. عراقچی در بدو ورود به دمشق گفت: «توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی احتیاج به یک تلاش جمعی دارد و تلاش‌های ما در این زمینه ادامه دارد و در همین چارچوب با دوستان خود در دمشق رایزنی و گفت‌وگو خواهیم داشت».

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه بعد از ورود به دمشق با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هم دیدار کردند. اسد در این دیدار بر اهمیت رابطه راهبردی‌ سوریه و ایران تأکید کرد و این رابطه را برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات منطقه‌ای حیاتی دانست؛ «به‌ویژه در‌برابر ادامه اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی و ارتکاب جنایات روزانه علیه غیرنظامیان در لبنان، فلسطین و سوریه». بشار اسد تأکید کرد: مقاومت در‌برابر هرگونه اشغال، تجاوز و کشتار جمعی یک حق مشروع است و مقاومت با توجه به استقبال مردم از آن و اعتقاد به آن قدرتمند است. اسد همچنین افزود: پاسخ ایران به تجاوزات و حملات مکرر اسرائیل علیه ملت‌های منطقه و حاکمیت کشورهایشان، پاسخی محکم بود و درسی به این رژیم داد که محور مقاومت قادر به تحمیل بازدارندگی به دشمن است و می‌تواند نقشه‌هایش را خنثی کند و به لطف اراده و همبستگی حامیانش قوی و استوار باقی خواهد ماند. عراقچی نیز در این دیدار با تأکید بر اعتماد به قدرت مقاومت در لبنان و فلسطین برای ایستادگی در‌برابر ماشین تخریب و کشتار اسرائیل، بر لزوم هماهنگی با همه کشورهای حامی برای توقف این تجاوز تأکید کرد.

در ادامه دیدارهای روز گذشته، عراقچی با وزیر امور خارجه سوریه هم دیدار داشت. طرفین با مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی، درباره راه‌های تقویت همکاری‌ها و اجرائی‌کردن کامل توافق‌ها و تفاهم‌های منعقده فیمابین دو کشور تبادل نظر کردند. طرفین همچنین با بررسی آخرین تحولات منطقه، از جمله وضعیت ناگوار انسانی ناشی از استمرار نسل‌کشی فلسطینیان و تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به لبنان، بر ضرورت بسیج همه امکانات دیپلماتیک برای جلب توجه جامعه جهانی به این فجایع و توقف فوری جنگ‌افروزی دشمن صهیونیستی تأکید کردند. وزیر خارجه سوریه نیز اهمیت هماهنگی روزافزون بین دو کشور در سطح سازمان‌های بین‌المللی را برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و روندهای معارض با حاکمیت قانون و ناقض حقوق بین‌الملل یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت گروه کشورهای هم‌فکر برای تحقق این هدف تأکید کرد.

پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود

همچنین «سیدعباس عراقچی» عصر شنبه در نشستی خبری در دمشق گفت: سفر من یک پیام داد و آن این است که ایران تحت هر شرایطی با مقاومت باقی خواهد ماند. این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران گفت: در جریان این سفر در مورد دو موضوع فوری بررسی وضعیت آوارگان لبنانی و برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان با مقامات سوریه رایزنی و گفت‌وگو کردم. او ادامه داد: ما گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتیم و یک هواپیما که حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم لبنان است، فردا به سوریه خواهد آمد. وزیر امور خارجه در مورد تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران تأکید کرد: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی آشکار و روشن خواهد بود. هر اقدامی واکنش مشابه، متناسب و حتی قوی‌تر را به همراه خواهد داشت. این موضوعی است که ما پیش‌تر ثابت کرده‌ایم و آنها می‌توانند ما را بیازمایند. او با بیان اینکه «گفت‌وگوهای سازنده‌ای در دمشق با رئیس‌جمهور اسد انجام دادیم و به توافقات و هماهنگی بسیار خوبی برای ادامه مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی دست یافتیم»، ادامه داد: پیام سفرم به دمشق و بیروت این است که ایران همچنان تحت هر شرایطی در کنار جریان مقاومت باقی خواهد ماند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها