|

محکومیت صدا‌وسیما در دعوای ۹‌ساله با آپارات

دیوان عالی کشور پایان یک پرونده 9‌ساله را اعلام کرد و در پرونده شکایت صداوسیما، مدیرعامل «آپارات» را از اتهام نقض حقوق مؤلف مبرا دانست.

محکومیت صدا‌وسیما در دعوای ۹‌ساله با آپارات

دیوان عالی کشور پایان یک پرونده 9‌ساله را اعلام کرد و در پرونده شکایت صداوسیما، مدیرعامل «آپارات» را از اتهام نقض حقوق مؤلف مبرا دانست.

از 9 سال پیش و در پی شکایت سازمان صداوسیما از وب‌سایت کاربرمحور آپارات، پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شد که آپارات را به دلیل انتشار محتوای صداوسیما و نقض مالکیت فکری این سازمان متهم می‌دانست؛ حکمی که طی سال‌های بررسی در دادگاه‌های بدوی و تجدید‌نظر تأیید شده بود.

این پرونده در‌ نهایت در ماه گذشته و با حکم دیوان عالی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع قضائی در کشور مختومه اعلام شد و مدیرعامل آپارات از اتهامات مطرح‌شده تبرئه شد.

در حکم دیوان عالی کشور درباره رأی دادگاه بدوی آمده است: «شرکت دادخواه فعالیتش میزبان‌محور است و از محیط میزبان و کاربران با رعایت قوانین سایت نسبت به بارگذاری محتوا اقدام می‌نمایند و مسئولیت آن نیز مطابق مقررات جاری استنادی بر عهده کاربر می‌باشد. در ادامه همچنین تأکید شده که میزبان در صورتی مسئولیت دارد که در اجرای دستورات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا مقام قضائی تعلل و کوتاهی کرده باشد‌».

این حکم می‌تواند به عنوان یک رویه قضائی در نظر گرفته شود؛ چر‌اکه در یکی دو سال اخیر، چندین و چند سکوی کاربر‌محور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و اغلب درگیر شکایات صداوسیما هستند. در‌عین‌حال، به نظر می‌رسد همچنان جای قوانین مدون در این حوزه خالی است؛ به‌ویژه آنکه رویه تولید محتوا از حالت سازمانی قبل تغییر کرده و با پیشرفت تکنولوژی، کاربران زیادی در ایران در ‌حال تولید محتوا هستند. همین موضوع و انحصارطلبی در صداوسیما باعث شده حکم دیوان عالی بسیار راهگشا و عاملی برای تصمیم‌سازی در حکمرانی فضای مجازی باشد.

همچنین به نظر می‌رسد حالا زمان خوبی است تا موضوع صوت و تصویر فراگیر که بدون قانون و بدون تعریف باعث اختلافات و شکایات متعددی شده، در شورای عالی فضای مجازی به نتیجه برسد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها