|

پاپ و برنده جایزه نوبل صلح هشدار دادند

در حالی دیروز برنده جایزه نوبل صلح اعلام شد که جنگ حداقل در 50 نقطه جهان مانند اوکراین، لبنان و غزه، سومالی و میانمار در حال وقوع است و روز‌به‌روز شرایط بدتری برای مردم جهان پیش می‌آید.

پاپ و برنده جایزه نوبل صلح  هشدار دادند

در حالی دیروز برنده جایزه نوبل صلح اعلام شد که جنگ حداقل در 50 نقطه جهان مانند اوکراین، لبنان و غزه، سومالی و میانمار در حال وقوع است و روز‌به‌روز شرایط بدتری برای مردم جهان پیش می‌آید. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: اسرائیل و لبنان و ۵۰ کشور دیگر درگیر منازعه و جنگ هستند. همچنین «دن اسمیت»، رئیس مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم، گفته بود: «به دلیل این جنگ‌های ویرانگر و برای اینکه پیامی مبنی بر ناتوانی نهادهای ناظر بر نظم جهانی ارسال شود، کمیته صلح نوبل امسال نباید به هیچ‌کس جایزه بدهد».

اسمیت که یکی از برجسته‌ترین مقامات جهان در زمینه جایزه صلح نوبل است، افزود: علاوه بر جنگ در خاورمیانه، درگیری در اوکراین، سودان، غرب آفریقا، هائیتی، میانمار و جاهای دیگر نیز در جریان است. او پیشنهاد داده که کمیته نوبل امسال از اعطای این جایزه خودداری کند تا نقص در سیستم حاکم بر جهان را برجسته کند.

جامعه جهانی از سوی نهادهای بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل به خاطر ناتوانی در حل‌وفصل بحران غزه و جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی، در ماه‌های گذشته تحت شدیدترین انتقادها قرار گرفته است.

جایزه صلح نوبل امسال به سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو» اعطا شد. با این انتخاب و یادآوری اینکه 80 سال است از سلاح‌های اتمی در جنگ‌ها استفاده نشده است، کمیته نوبل می‌خواهد از همه بازماندگانی که با وجود رنج جسمی و خاطرات دردناک، استفاده از تجربه پرهزینه خود را برای پرورش امید و مشارکت برای صلح انتخاب کرده‌اند، تقدیر کند. به گزارش میدل‌ایست، مدیر این سازمان در سخنانی کوتاه اشاره کرده که اوضاع و شرایط نوار غزه به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن بعد از بمباران اتمی شبیه است.

همچنین به گزارش رویترز، پاپ اظهار کرد که هر روز به صورت تلفنی با اعضای جامعه کاتولیک در نوار غزه گفت‌وگو می‌کند و گفت: «آنها درباره چیزهای سختی سخن می‌گویند». او ادامه داد: «گاهی اوقات فکر می‌کنم که این جنگ از حد گذشته است».

رهبر کاتولیک‌های جهان بارها خواستار آتش‌بس فوری، آزادی اسیران و کمک‌های بشردوستانه به غزه شده است. او با تأکید بر لزوم اینکه بیت‌المقدس محل ملاقاتی باشد که در آن مسیحیان، یهودیان و مسلمانان‌ مورد احترام و پذیرش قرار می‌گیرند، گفت: «بگذارید در سرزمین مقدس صلح باشد، در اورشلیم صلح باشد».

همچنین پاپ پیش‌ازاین نامه‌ای سرگشاده منتشر کرده و از ناتوانی شرم‌آور جامعه بین‌الملل برای پایان‌دادن به جنگ در خاورمیانه انتقاد کرده بود. او در این نامه‌ خطاب به کاتولیک‌های منطقه‌ گفت: «یک سال پیش‌ جرقه جنگ روشن شد ولی همچنان در یک مارپیچ خشونت، این جرقه در حال انفجار و گسترش است».

رهبر کاتولیک‌های جهان در این نامه نوشت: «به نظر می‌رسد افراد کمی به آنچه بیشتر مورد نیاز و مطلوب بشر است، یعنی گفت‌وگو و صلح اهمیت می‌دهند. خشونت هرگز صلح نمی‌آورد. تاریخ این را ثابت کرده، با‌این‌حال به نظر می‌رسد سال‌ها و سال‌ها درگیری چیزی به ما یاد نداده است».

فرانسیس در نامه خود مستقیما خطاب به مردم غزه نوشت: «من با شما مردم غزه هستم که مدت‌هاست درگیر و در تنگنا قرار گرفته‌اید. شما روزانه در افکار و دعاهای من هستید. من با شما هستم که مجبور شده‌اید خانه‌هایتان را ترک کنید، مدرسه و کار را رها کنید و پناهگاهی در برابر بمباران بیابید. من با شما هستم که از ترس باران آتش می‌ترسید به آسمان نگاه کنید».

پاپ در هفته گذشته بارها اقدامات رژیم صهیونیستی را در لبنان «غیرقابل قبول» دانسته و از جامعه جهانی خواست تا هر کاری که ممکن است، برای توقف جنگ انجام دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها