|

قالیباف قبل از سفر به ژنو وارد بیروت شد و با مقامات لبنانی دیدار کرد

دیپلماسی پارلمانی

قالیباف پیش از سفر به ژنو برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی (IPU) به بیروت رفته تا با مقامات کشور لبنان دیدار داشته و در جریان وضعیت فعلی لبنان و محور مقاومت قرار بگیرد. در روزهایی که بیروت زیر آتش جنگنده‌های اسرائیلی قرار دارد، بعد از حضور وزیر امور خارجه ایران شاهد سفر رئیس مجلس به منطقه هستیم؛ سفرهایی که نشان از حمایت ایران از محور مقاومت و تلاش دیپلماتیک برای یافتن راهکار پایان تنش و جنگ در منطقه دارد.

دیپلماسی پارلمانی

شرق: قالیباف پیش از سفر به ژنو برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی (IPU) به بیروت رفته تا با مقامات کشور لبنان دیدار داشته و در جریان وضعیت فعلی لبنان و محور مقاومت قرار بگیرد. در روزهایی که بیروت زیر آتش جنگنده‌های اسرائیلی قرار دارد، بعد از حضور وزیر امور خارجه ایران شاهد سفر رئیس مجلس به منطقه هستیم؛ سفرهایی که نشان از حمایت ایران از محور مقاومت و تلاش دیپلماتیک برای یافتن راهکار پایان تنش و جنگ در منطقه دارد. قالیباف در این سفر با مقامات لبنانی از‌جمله نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار دوجانبه‌ای داشت و از محل شهادت سید‌حسن نصرالله هم بازدید کرد. محمدباقر قالیباف بعد از دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، در نشست خبری گفت: امروز به بیروت آمدم تا سلام گرم ملت، دولت و مجلس ایران به‌ویژه پیام رهبر معظم انقلاب را به مردم لبنان برسانم که مطمئن باشید جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت کنار ملت و دولت لبنان و مقاومت در همه صحنه‌ها خواهد بود.

 وی افزود: از اینجا عازم ژنو هستم تا در نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی شرکت کنم. در این اجلاس حتما پیام مظلومیت ملت لبنان و فلسطین را به همه دنیا منتقل می‌کنم. رئیس مجلس با اشاره به دیدارش با میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان گفت: در ملاقات با آقای میقاتی گفتم که ملت و مردم ایران برای کمک به مردم آواره و جنگ‌زده لبنان و مجروحان آماده هستند تا زیر نظر دولت لبنان امکاناتی را برسانند؛ لذا اگر دولت لبنان کریدور هوایی را برای بیروت فراهم کند، این کمک‌ها را در اسرع وقت به مردم می‌رسانیم. قالیباف با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران از تصمیمات دولت و ملت لبنان در این زمان حمایت خواهد کرد»، افزود: از خبرنگاران و رسانه‌ها تقدیر و تشکر می‌کنم، همچنین به همه ملت عزیز لبنان به‌ویژه برای شهادت شهید نصرالله و عزیزان مقاومت تسلیت می‌گویم.

از لبنان به ژنو می‌روم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشستی خبری که در سفارتخانه ایران در بیروت برگزار شد نیز اظهار کرد: من عازم شرکت در مراسم اتحادیه بین‌المجالس (IPU) در ژنو بودم ولی پیش از آن به بیروت آمدم تا پیام رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز ایران را به مردم عزیز لبنان برسانم و بگویم ما همیشه و به‌ویژه در روزهای سختی مثل امروز در کنار شما هستیم. وی تأکید کرد: وقتی از لبنان به ژنو بروم، در آن نشست پیام مظلومیت و اقتدار ملت لبنان و فلسطین را به همه دنیا منعکس خواهم کرد.

رئیس مجلس همچنین عنوان کرد: در سفر به بیروت با جناب آقای نجیب میقاتی، رئیس دولت و جناب آقای نبیه بری، رئیس مجلس لبنان ملاقات‌هایی داشتم، همچنین نشست مفصلی با رؤسای گروه‌های سیاسی و مجاهدین و نمایندگان سیاسی داشتم و یک بازدید هم از آخرین محل بمباران در ضاحیه داشتم و با مردم آنجا گفت‌وگو کردم.

وی ادامه داد: در مذاکرات دو نکته مهم وجود داشت؛ از‌جمله این نکات موضوع چگونگی رسیدگی به مشکلات و مسائل مجروحان و رسیدگی به آوارگان بود، چراکه بیش از یک میلیون نفر بر اثر بمباران‌ها و تعارض‌ها‌، بی‌خانمان و جابه‌جا شدند. 

ما با دولت لبنان صحبت و اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران و مردم ما آمادگی دارند با فراهم‌کردن مسیر کریدور هوایی به بیروت، فرصتی فراهم شود تا زیر نظر دولت لبنان فرصت خوبی برای رسیدگی به مشکلات مردم آسیب‌دیده از بحران‌ها ایجاد شود.

قالیباف ادامه داد: در حوزه مسائل سیاسی نیز به دوستان‌مان گفتیم که جمهوری اسلامی ایران از آن تصمیمی که ملت و دولت لبنان و مقاومت بگیرند، حمایت خواهد کرد. 

وی همچنین اظهار کرد: بسیار خوشحالم که به مردم عزیز ایران و همه امت اسلامی بگویم در این چند ساعتی که در لبنان بودم و با گروه‌های مختلف ازجمله مقاومت، جریانات سیاسی و مسئولان صحبت کردم، آن‌چیزی که من دیدم استحکام مقاومت، روحیه سلحشوری مردم لبنان با هر دین، مذهب و گرایشی بود و این اتحاد ملی و استحکام مقاومت بدون شک سند افتخار و پیروز در عرصه میدان و مسائل سیاسی است. برای امت اسلامی به‌ویژه مردم لبنان و فلسطین آرزوی سلامتی توأم با شادابی، نشاط، پیروزی و موفقیت دارم. 

همچنین محمدباقر قالیباف در ادامه سفر به لبنان و در جریان بازدید از منطقه البسطه بیروت (بیروت غربی) گفت: از مردم اینجا سؤال کردم چه اتفاقی افتاده است؟

 اینجا‌ همه مردم عادی زندگی می‌کردند و برادران اسلامی ما بودند که این اتفاق افتاد. وی افزود: بدون شک ایران همیشه حامی ملت لبنان و فلسطین بوده و هست. این جنایات رژیم منحوس صهیونیستی را محکوم می‌کنم که این‌گونه به صورت ناجوانمردانه و گرگ‌صفت این کارها را می‌کند.

 قالیباف تأکید کرد: وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از مردم در رسیدگی به آنها و ارسال امکانات در حوزه رسیدگی به مجروحان است و ان‌شاءالله در بازسازی اینجا کمک می‌کنیم. رئیس مجلس افزود: رژیم صهیونیستی و در رأس آن نخست‌وزیر گرگ‌صفتش چنین جنایاتی را مرتکب شدند و در این شرایط سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند. لازم است کشورهای اسلامی و همه انسان‌های آزادی‌خواه دنیا این جنایات را محکوم کنند و کمک به مردم اینجا در اولویت باشد. در این سفر مطابق تصاویری که منتشر شده، قالیباف خود هدایت هواپیما را در دست داشته و خلبان پرواز بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها