|

سامانه خودنویس پتانسیل حذف واسطه‌ها در بازار اجاره‌بها را دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم تقویت سامانه خودنویس پرداخت و آن را ابزاری مهم برای حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های مردم در بخش اجاره مسکن دانست و بر ضرورت ایجاد هماهنگی بیشتر در اجرای آن تأکید کرد.

 سامانه خودنویس  پتانسیل حذف واسطه‌ها در بازار اجاره‌بها را دارد

 حمیدرضا به‌گذر: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم تقویت سامانه خودنویس پرداخت و آن را ابزاری مهم برای حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های مردم در بخش اجاره مسکن دانست و بر ضرورت ایجاد هماهنگی بیشتر در اجرای آن تأکید کرد.

عباس صوفی، نماینده فامنین و همدان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نقش سامانه خودنویس در کاهش هزینه‌های مردم و حذف واسطه‌ها در حوزه اجاره مسکن اظهار کرد: «سامانه خودنویس که توسط وزارت مسکن راه‌اندازی شده، توانسته تا به امروز بیش از هزارو 600 میلیارد تومان در هزینه‌های مردم برای عقد قراردادهای اجاره مسکن صرفه‌جویی کند. با‌این‌حال، نیاز به تقویت و بهبود عملکرد آن وجود دارد. هر‌چه بتوانیم واسطه‌ها را در بازار مسکن کمتر کنیم، قیمت‌ها مناسب‌تر و منافع مردم بیشتر خواهد بود».

وی در ادامه افزود: «متأسفانه‌ در بسیاری از بخش‌ها ورود واسطه‌ها به جای حل مشکلات، باعث تشدید آنها شده است. این مسئله در حوزه مسکن، چه در زمینه اجاره و چه در خرید و فروش نیز صدق می‌کند. با این وجود، بر اساس آماری که وزارت مسکن ارائه داده، تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد حدود ۱۵ درصد از کل متقاضیان را شامل می‌شود. این یعنی هنوز استقبال گسترده‌ای از این سامانه صورت نگرفته و حدود ۸۵ درصد افراد نتوانسته‌اند از خدمات آن بهره‌مند شوند».

صوفی تأکید کرد: «یکی از چالش‌های موجود این است که نمی‌توانیم نقش بنگاه‌های املاک را ‌‌یکباره حذف کنیم. این صنف به‌هر‌حال قانونی است و نقش مهمی در این بازار دارد و حالا باید ارائه خدمات رقابتی بیشتری را نیز به مردم اعطا کند تا مردم به آن مراجعه کنند. از طرفی هم مردم و مستأجران برای ارتباط مستقیم با یکدیگر نیاز به ابزار و بستر مناسبی دارند که این سامانه آن را فراهم کرده و باید تقویت کند».

نماینده فامنین و همدان خاطرنشان کرد: «در کل، هر‌چه بتوانیم نقش واسطه‌ها را کاهش دهیم، شرایط بهتر خواهد شد. اما باید واقعیت‌ها را نیز در نظر بگیریم. نقش بنگاه‌های املاک نیز باید به‌درستی تعریف شود. به‌طور کلی، سامانه خودنویس اقدام بسیار خوبی است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها