|

بیست‌وچهارمین کتاب قربان بهزادیان‌نژاد منتشر شد

کتاب رابطه پزشک و بیمار به انتخاب، ترجمه و تدوین دکتر قربان بهزادیان‌نژاد، جدیدترین و بیست‌و‌چهارمین کتابی است که در حوزه پزشکی و میان‌رشته‌ای اخلاق، پزشکی و تاریخ اسلام از او و در انتشارات نگارستان اندیشه در 188 صفحه منتشر شده است. پزشکی جدید و اخلاق حرفه‌ای از مصادیق دنیای مدرن‌اند که بر اصول جهان‌شمول یا بدون مرز جغرافیایی متکی‌اند؛ و به‌نوعی مکمل هم هستند.

بیست‌وچهارمین کتاب  قربان بهزادیان‌نژاد منتشر شد

کتاب رابطه پزشک و بیمار به انتخاب، ترجمه و تدوین دکتر قربان بهزادیان‌نژاد، جدیدترین و بیست‌و‌چهارمین کتابی است که در حوزه پزشکی و میان‌رشته‌ای اخلاق، پزشکی و تاریخ اسلام از او و در انتشارات نگارستان اندیشه در 188 صفحه منتشر شده است. پزشکی جدید و اخلاق حرفه‌ای از مصادیق دنیای مدرن‌اند که بر اصول جهان‌شمول یا بدون مرز جغرافیایی متکی‌اند؛ و به‌نوعی مکمل هم هستند. حرفه‌ای‌شدن پزشکی سابقه‌ای به قدمت درمانگری دارد و مشخصه اصلی و بارز آن در دوره باستان، خودگردانی بوده است؛ ویژگی‌ای که کمابیش در دوره مدرن هم جریان دارد. جوامع پزشکی در مناطق مختلف جهان از جمله سازمان نظام پزشکی در ایران بنیاد نهاده شده تا برای مسائل مختلف پزشکی قواعدی تنظیم و بر اجرای آنها نظارت کند. در این فرایندها مباحث نظری‌ نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند و زمینه‌ای برای آگاهی از مسائلی که در جامعه پزشکی حائز اهمیت است، فراهم می‌کند. این اثر با پرداختن به مسئله اخلاق پزشکی و تأکید بر رابطه دوسویه پزشک و بیمار، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به خود جلب می‌کند؛ خوانندگان علاقه‌مند به فلسفه و نظریه‌هایی که در پس شیوه‌نامه‌های پزشکی نهفته است و کادر حرفه‌ای درمان که در عمل با مباحث این کتاب مواجهه روزمره دارند و همه پژوهشگرانی که به مطالعات بین‌رشته‌ای علاقه‌مند هستند. 

این اثر نخستین مجلد از مجموعه‌ای است که به موضوع اخلاق پزشکی می‌پردازد. قربان بهزادیان‌نژاد دانش‌آموخته دکترای میکروبیولوژی پزشکی و استاد‌تمام دانشگاه تربیت مدرس بوده است که علاوه‌بر تجربه تحقیق و تدریس، معاونت وزارت بهداشت در دولت هشتم و ریاست مؤسسات «توسعه دانش و پژوهش ایران» و «تحقیقات و توسعه علوم انسانی» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. او طی یک دهه اخیر که به‌ ناچار از محیط دانشگاهی دور بود، تلاش کرد در ادامه فعالیت‌های فرهنگی‌اش، مجموعه‌ آثاری را با موضوع تاریخ پزشکی در اسلام و ایران و اخلاق پزشکی پدید بیاورد. از مهم‌ترین آثار ترجمه‌ای او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: پزشکی در تمدن اسلامی؛ پزشکی اسلامی در دوره میانه؛ پزشکی و اسلام در هند مستعمره؛ طاعون و افول تمدن اسلامی. او در‌حال‌حاضر مشغول ترجمه و تدوین آثار جدیدی در زمینه اخلاق پزشکی است. ایشان در سال گذشته به دلیل سخنرانی در همایش مجازی «گفت‌وگو برای نجات ایران»، به یک سال زندان محکوم شد و از ابتدای امسال در زندان به سر می‌برد.

 


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها