|

انتخابات آمریکا و رقابت ترامپ و هریس

چهل‌وهفتمین رئیس‌جمهور‌ آمریکا 15 آبان‌ماه در یک فضای دو‌قطبی شدید و غیرقابل پیش‌بینی انتخاب می‌شود. از منظر کارشناسان مجرب حوزه آمریکا، به دلیل افزایش میزان مرددین و همچنین ضریب خطای افکارسنجی و سیالیت در تغییر آرا، لغزندگی آرا به نفع یکی از دو طرف رقابت تا لحظات آخر نمایان است. در این دوره درواقع دو جریان اصلی شامل ساختارگرایان تکنوکرات به رهبری هریس، در مقابل الیگارشی‌های غوغاگرا به رهبری ترامپ‌ مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند‌.

اکبر قاسمی-سفیر اسبق در اوکراین، گرجستان و رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر: چهل‌وهفتمین رئیس‌جمهور‌ آمریکا 15 آبان‌ماه در یک فضای دو‌قطبی شدید و غیرقابل پیش‌بینی انتخاب می‌شود. از منظر کارشناسان مجرب حوزه آمریکا، به دلیل افزایش میزان مرددین و همچنین ضریب خطای افکارسنجی و سیالیت در تغییر آرا، لغزندگی آرا به نفع یکی از دو طرف رقابت تا لحظات آخر نمایان است. در این دوره درواقع دو جریان اصلی شامل ساختارگرایان تکنوکرات به رهبری هریس، در مقابل الیگارشی‌های غوغاگرا به رهبری ترامپ‌ مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند‌.

در انتخابات آمریکا‌ پنج طیف متنفذ‌ نقش کلیدی در تعیین آرای الکترال کالج برای تعیین کاندیدای پیروز را در دست دارند: سناتورها و نمایندگان مجلس سنا و نمایندگان، متمولین، صاحبان و مدیران شرکت‌های بزرگ اقتصادی و فناورانه، شخصیت‌های مشهور سیاسی، نظامی، هنری و ورزشی، مدیران و کارشناسان مراکز مطالعاتی و رسانه‌ها و نهایتا، در پرتو شرایط جدید نشئت‌گرفته از طریق شبکه‌های اجتماعی نقش زنان و جوانان به‌ویژه آنچه تحت عنوان قشر زیر 30 سال معروف به نسل زد به شمار می‌آید، نقش مؤثرتر و کلیدی‌تری را در پیروزی رقیب برتر ایفا کرده و می‌کنند‌. کمتر از 10 روز مانده به انتخابات آمریکا، ابتدا مقومات و فرصت‌های دو رقیب را برآورد و احصا می‌کنیم و سپس در پرتو آن به سناریوی واجد شرایط رقیب پیروز می‌پردازیم‌.

فرصت‌های هریس

هریس به لحاظ شخصیتی دانش و تجربه حقوقی کارآمد و توانمندی تکنوکراتی و باورمند به رهیافت‌های سیستمی و ساختاری در اداره امور را دارد، همچنین درحال‌حاضر در پرتو حکمرانی فعلی دموکرات‌ها از دسترسی و امکانات بالفعل فراوانی برای موفقیت خود منتفع است‌. از جمله شاخص‌های موفقیت هریس برای کسب آرا در انتخابات، شناسایی بالاترین دریافت کمک‌های مالی بیش از یک میلیارد دلار در یک دوره کوتاه رقابت است. هریس از اجماع شخصیت‌های تأثیرگذار حزب دموکرات برای ورود به کمپین و به‌ویژه مشارکت فعال شانه به شانه اوباما، کلینتون و نانسی پلوسی برای حمایت همه‌جانبه برخوردار بوده و آنها در این دوره محدود رقابتی هریس و در سایه نگرانی از روی کارآمدن ترامپ، به طور چشمگیری با اهتمام شبانه‌روزی برای موفقیت او به اصطلاح سنگ تمام گذاشته‌اند.

هریس از حمایت طیف وسیعی از زنان و جوانان، به‌ویژه نسل جوان زیر 30 سال معروف به نسل زد آمریکا نیز برخوردار است که برخی قرائن از آماری مانند بیش از 70 درصد رأی مثبت آنها به او حکایت دارد.

به دلیل نگرش ساختارمند هریس به امور مدیریت و اداره آمریکا، بخش عمده‌ای از مدیران و صاحبان شرکت‌های بزرگ اقتصادی و فناورانه آمریکا، منافع خود را در اقبال و روآوری نسبت به او به‌جای رویکرد آشوب‌آمیز ترامپ، ارزیابی کرده و می‌کنند. نقاط ضعف هریس را می‌توان به طور اختصار دو‌رگه‌بودن و به نوعی غیراصیل‌بودن او بین نژاد سفید‌پوست و سکاندار حکمرانی آمریکا، ورود یک زن دورگه بعد از 240 سال به کمپین رقابت انتخاباتی مردانه در شرایطی که فضای رقابت برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری همیشه در انحصار مردان بوده‌ و نهایتا فقدان تجربه کافی او در امور سیاست خارجی و اقتصادی دانست.

فرصت‌های ترامپ

ترامپ در پرتو توانمندی‌های اقتصادی و مالی خود جزء طیف سرمایه‌داران و الیگارشی‌های منفعت‌گرا و ثروت‌اندوز برای مؤسسات خود در آمریکا با انواع شگردهای متخلفانه متصف شده است. به علت ویژگی برجسته خودشیفتگی و اعتمادبه‌نفس بیش‌از‌حد در امور اداره شخصی و حکومتی، او را فردی با خصوصیت چالشگر و با رویکرد منحصر‌به‌فرد بین عامه مردم و طرفداران جمهوری‌خواه، متمایز و بعضا مقبول ساخته است‌. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری دو سال اول خود با رویکرد غیرسیستمی و بی‌محابا در تمامی عرصه‌ها، یک شخصیت استثنایی و نسبتا موفق برای افکار عمومی آمریکا از خود خلق کرده است. اما در دو سال آخر به علت شیوع کرونا و معکوس‌شدن شرایط اجتماعی و اقتصادی، دچار ناکامی و ازدست‌دادن مقبولیت خود در برابر بایدن شد‌.

حمایت بیش‌ا‌زحد ترامپ از اسرائیل و گذاردن سنگ تمام در پشتیبانی همه‌جانبه از تل‌آویو و به‌ویژه بهره‌برداری نتانیاهو از او در افزایش قدرت سیاسی اسرائیل، تا جایی که در یک اقدام مجرمانه سردار سلیمانی به عنوان طلایه‌دار مبارزه با داعش به همراه ابومهدی مهندس را به طور ناجوانمردانه به شهادت رسانده و به این امر مجرمانه نیز فخرفروشی کرده، جایگاه و وضعیت سخت‌تری برای تمشیت امور سیاسی در پروفایل آینده او به بار آورد.

ترامپ در کمپین جدید رقابت خود با اتکا به پشتیبانی لابی صهیونیست‌ها و نتانیاهو، با طراحی ساختگی ترورش به کمک صهیونیست‌ها، مقدمات لازم را برای ورود خود به کمپین رقابت فعال در انتخابات سال جاری آمریکا با چهره جدید و در قالب طراحی حساب‌شده، خود را در فضای کمپینش‌ در حد یک رهبر مقدس و در حد خدا‌گونه متجلی ساخت تا موفقیتش را در برابر هریس تسهیل کند.

او با بهره‌گیری از ظرفیت معاون ریاست‌جمهوری جوانش، جی‌دی‌ونس، به عنوان تاجر سرمایه‌دار و همچنین متحدساختن کاندیدای مستقل، رابرت کندی و بهره‌گیری از توانمندی ایلان ماسک، صاحب چندین شرکت فناورانه‌‌ در کمپینش، سعی دارد خود را به عنوان منجی همه‌چیز در آمریکا‌، شامل فرونشاندن جنگ‌ها در غزه و اوکراین و برقرارکننده صلح و متحول‌کننده آمریکا با راهبرد تمرکز بر اقتصاد متکی به خود و مبارزه بی‌امان با مهاجرت‌های مضر توسعه آمریکا، درصدد کسب آرا به‌ویژه هفت ایالت چرخشی است که در موفقیت او سرنوشت‌ساز بوده. نقاط ضعف ترامپ شامل سوابق بزهکارانه در 94 پروفایل قضائی و حقوقی، چالشگری او با ساختارهای بنیادین و تکوین‌یافته بین آمریکا و فراآتلانتیکی در دو دهه گذشته و رفتارهای بی‌پروا و یک‌سویه با ارزش‌های لیبرالیسم و متحدین غربی و خودشیفتگی بدخیم حاکم بر رویه مخاطره‌انگیز احتمالی او در صورت روی کار آمدن دوباره ستیزه‌جویی با کارگزاران فعلی، از جمله قرائنی بوده که موجب نگرانی فزاینده عمده نخبگان و متصدیان قدیم و جدید آمریکا شده است.

سناریوهای احتمالی در مورد نتایج انتخابات

مجموعه فاکت‌هایی از خلال افکارسنجی و برآورد ژرف‌نگرانه کارشناسی جامعه آمریکا، نزدیکی آرای دو رقیب و کمی با فاصله برتری خانم هریس با کمتر از دو درصد آرا در مجموع کسب آرای الکترال کالج را تبیین می‌کند و بنابراین در پرتو این آرایش صحنه، دو سناریو متصور است:

اول: پیروزی خانم هریس با بیشترین آرای هفت ایالت‌ چرخشی و با کسب بیش از 270 رأی الکترال کالج.

دوم: دو رقیب با فاصله کمتر از یک درصد، آرای الکترال کالج را به دست آورند و در نتیجه با رفتار غوغاسالارانه ترامپ و با ایجاد تردید در نتایج آرا، زمینه را به سمت تشتت و آشوب مجدد برده و سطح منازعه را به جامعه بکشاند‌.

از نظر نگارنده، سناریوی اول برای ثبت یک مدل جدیدی از پیروزی خارق‌العاده بعد از پیروزی اوباما، شگفتی دومین پیروزی با دو ویژگی شامل اولین موفقیت در تاریخ رؤسای جمهوری آمریکا برای یک زن و سپس رنگین‌پوست را ثبت می‌کند و سرآغاز تحول دیگری در ساختارهای سنتی آمریکا خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها