|

مروری بر رسانه‌های عربی / 15 فروردین 1401 / 2 رمضان 1443

ورشکستگی دولت و بانک مرکزی لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الصباح عراق،الخلیج اونلاین،البیان امارات والجدید لبنان.

ورشکستگی دولت و بانک مرکزی لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الصباح عراق،الخلیج اونلاین،البیان امارات والجدید لبنان.

در این میان الجدید لبنان  در گزارشى به ورشکستگی دولت و بانک مرکزى لبنان پرداخته است.

 

البیان امارات:

استفاده 26 میلیون نفر از حمل و نقل عمومی در نمایشگاه اکسپو دبی 

تعداد بهره برداران از خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در دوره اکسپو 2020 دبی به 37 میلیون و 300 هزار کاربر رسید که این رقم  67 درصد از کل خدمات حمل و نقل نمایشگاه را تشکیل می دهد.

تعداد کل مسافران حمل و نقل عمومى ( مترو دبی و اتوبوس های حمل و نقل عمومی) و تاکسی و تاکسى رزرو الکترونیکی (کریم و اوبر)، 26 میلیون و 300 هزار مسافربوده است، این در حالی است که تعداد کل استفاده کنندگان از پارکینگ های محل نمایشگاه  اکسپو به 11 میلیون و 38 هزار کاربر رسید.

شایان ذکر است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای زیرساختی یکپارچه برای خدمات رسانی به نمایشگاه اکسپو 2020 دبی فراهم کرده است که ارزش آن از 15 میلیارد درهم گذشت که مهمترین آن مسیر 15 کیلومتری مترو دبی است .

 

الصباح عراق: 

توافق اقلیم کردستان عراق با چین برای ساخت 4 سد بدون هماهنگی بغداد

اقلیم کردستان عراق در اقدامی بدون هماهنگی دولت مرکزی، قراردادی برای ساخت 4 سد جدید در این منطقه با شرکت «پاورچاینا» امضا کرد.

 چنین اقدامی از جانب اربیل به معنای افزودن اختلاف تازه‌ای به سیاهه اختلافات بغداد و اربیل است و نشان می‌دهد که بر خلاف نص صریح قانون اساسی و قانون منابع آبی، دولت مرکزی عراق کنترلی بر منابع آبی و سدهای اقلیم کردستان ندارد.

برخی منابع سیاسی نگران‌اند که این اقدام اربیل اقدامی سیاسی برای ایجاد اهرم فشار تازه‌ای بر دولت مرکزی بغداد باشد تا بتوان زمین‌های کشاورزی مرکز و جنوب عراق را کاملا خشک کند.

این سدها در مناطق بشدر، سلیمانیه، اربیل، دهوک ساخته خواهند شد.

 

الخلیج اونلاین: 

دیدار وزیر خارجه قطر با «هنیه» 

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در سفری به دوحه پایتخت قطر با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار به بررسی آخرین تحولات مسئله فلسطین، تشدید حملات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و به شهادت رساندن جوانان فلسطینی پرداختند.

هیأت حماس علاوه بر هنیه شامل «خالد مشعل» رئیس حماس در خارج از فلسطین و «موسی ابومرزوق» و «حسام بدران» از اعضای حماس بود. این دیدار یک روز پس از اقدام نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سه تن از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطینی در کرانه باختری صورت گرفت.

 

الجدید لبنان: 

دولت و بانک مرکزی لبنان ورشکسته هستند

سعاده الشامی معاون نخست‌وزیر لبنان تأکید کرد که دولت و بانک مرکزی این کشور ورشکسته هستند و خسارت ها باید میان دولت و بانک ها و سپرده گذاران توزیع شود.

معاون نخست‌وزیر لبنان  این اتفاقی است که واقعا افتاده است.

او گفت که این یک حقیقت است که نمی‌شود نادیده گرفت و برای همین دولت نمی‌تواند دست مردم را برای برداشت از سپرده باز بگذارد.

وی افزود که وزارت دارایی لبنان برنامه جامعی برای پرداخت معوقات تنظیم خواهد کرد ولی این چیزی نیست که یک روزه انجام شود و اگر اراده سیاسی وجود داشت باشد می‌توان این کار را به آسانی انجام داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها