|

‌حجت‌الاسلام سید محمود دعایی چشم از جهان فرو بست

در سوگ مهربانی

روز گذشته خبر رسید حجت‌الاسلام سید‌محمود دعایی، نماینده شش دوره مجلس، یار دیرین امام و همراه او در نجف که یکی از بنیان‌گذاران مجمع روحانیون مبارز است، به ملکوت اعلی پیوست. شخصی که شاید بتوان او را به صراحت مردی برای تمام فصول نامید

در سوگ مهربانی

روز گذشته خبر رسید حجت‌الاسلام سید‌محمود دعایی، نماینده شش دوره مجلس، یار دیرین امام و همراه او در نجف که یکی از بنیان‌گذاران مجمع روحانیون مبارز است، به ملکوت اعلی پیوست. شخصی که شاید بتوان او را به صراحت مردی برای تمام فصول نامید؛ چرا‌که اعتدال او در رفتار باعث شد در سال‌های اخیر که ارتباط اصلاح‌طلبان با حاکمیت کم‌رنگ‌تر شده است، به پل ارتباطی میان آنها بدل شود. حجت‌الاسلام دعایی که رفاقتی کهنه با امام خمینی داشت و مرید او به شمار می‌رفت، در سالروز آغاز قیام خونین 15 خرداد به یاران خود پیوست.

‌ ‌حجت‌الاسلام دعایی، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب معتدلی است که به دلیل رفاقت دیرین با بنیان‌گذار انقلاب، در دوران اقامت امام خمینی در نجف، ایشان را همراهی کرد. او در سال‌های 57 تا 58 سفیر ایران در عراق بود و در سال 1393 نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد.

زندگی‌نامه: سیدمحمود دعایی در سال ۱۳۲۰ از پدری یزدی و مادری کرمانی به دنیا آمد و همراه مادرش ساکن کرمان شد. بعد از پایان دوران دبیرستان به حوزه علمیه کرمان رفت و علوم دینی را فراگرفت. او پس از پشت سر گذاشتن سطوح اولیه حوزوی در کرمان، به حوزه علمیه قم رفت و در سال 46 سطوح عالیه حوزه را به پایان رساند. از همان سال تحت تعقیب رژیم شاهنشاهی قرار گرفت؛ به همین دلیل مخفیانه به عراق گریخت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد. در این دوران تلاش‌های وسیعی جهت استردادش صورت گرفت که مأموران رژیم گذشته در این زمینه موفق نشدند.

سوابق اجرائی: دعایی پیش از پیروزی انقلاب در ایران و سایر کشورها فعالیت سیاسی داشت. در همین راستا، به اروپا و کشورهای خاورمیانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرد. او در جریان مبارزات سیاسی خارج از کشور به مدت هفت سال سخنگوی نهضت روحانیت مبارز در ایران بود و نماینده امام خمینی و رابط ایشان با مسئولان عالی‌رتبه عراقی محسوب می‌شد. این روحانی و شخصیت برجسته، در زمان اقامت در عراق، تهیه‌کننده و مجری برنامه رادیویی نهضت روحانیت در ایران بود که در مبارزه با رژیم پهلوی پخش می‌شد. دعایی همچنین از سال 1359 تا قبل از مرگش به‌عنوان سرپرست مؤسسه اطلاعات مشغول فعالیت بود. علاوه بر این، او از دوره اول تا ششم مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان نماینده مردم در پارلمان حضور داشت‌. گفتنی است دعایی از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران به‌ شمار می‌رفت که در آستانه انتخابات مجلس سوم به همراه جمعی دیگر از اعضا، انشعاب کرده و مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دادند. او که شش دوره کرسی نمایندگی مردم تهران در مجلس را داشت، در انتخابات مجلس هفتم و مجلس هشتم (که در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار داشت)، به دلیل قدرت‌گرفتن اصولگرایان در آن سال‌ها، نتوانست به مجلس راه یابد، اما همچنان سمت مدیر‌مسئولی روزنامه اطلاعات را تا به امروز حفظ کرده بود.

مؤسسه اطلاعات: محمود دعایی پس از انقلاب و قرار‌گرفتن مؤسسه اطلاعات زیر نظر ولی‌فقیه، به‌عنوان مدیر این مؤسسه منصوب شد. روزنامه اطلاعات از دهه 60 به واسطه ستون «دو کلمه حرف حساب» به قلم کیومرث صابری‌فومنی (گل‌آقا) از رقیب دیرینه خود کیهان پیشی گرفت و سر زبان‌ها افتاد. همین اتفاق مبارک، زمینه انتشار هفته‌نامه طنز «گل‌آقا» را در سال‌های بعد رقم زد که تحولی عظیم در روزنامه‌ها محسوب می‌شد.

پیام‌های تسلیت: گفتنی است تا زمان نگارش این گزارش، برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی از‌جمله سید‌حسن خمینی یادگار امام، محمدرضا عارف معاون‌اول خاتمی و نماینده مردم تهران در مجلس دهم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی‌ در هیئت نظارت بر مطبوعات و‌... درگذشت این روحانی و شخصیت برجسته سیاسی را تسلیت گفتند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها