|

چهار پرونده مورد بحث در مذاکرات السیسی و محمد بن سلمان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الصباح عراق،الخلیج اونلاین،العربی الجدید، و شفق نیوز.

چهار پرونده مورد بحث در مذاکرات السیسی و محمد بن سلمان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، الصباح عراق، الخلیج اونلاین، العربی الجدید و شفق نیوز.

در این میان العربی الجدید، در گزارشی به  چهار پرونده مورد بحث در مذاکرات السیسی و محمدبن سلمان پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین: 

طرح کویت برای ترانزیت حجاج ایران و عراق

 روزنامه کویتی از طرح این کشور برای ایجاد ایستگاه ترانزیتی برای شهروندان کشورهای مایل به انجام حج و عمره خبر داد.

 روزنامه کویتی القبس نوشت این طرح با هدف پذیرایی از حدود یک میلون زائر حج و عمره در سال از کشورهایی از جمله عراق، ایران، بوسنی و چچن برای ورود به عربستان است.

این طرح آورده اقتصادی زیادی برای کویت دارد و سازوکار آن فقط بر پایه عبور زائران حج و عمره یا اجازه ورود به کشور و اقامت در آن برای مدتی معین و با روادید است.

این روزنامه افزود: زائران خانه خدا طبق برنامه ای یکپارچه با هماهنگی تمامی سازمان های مربوطه در کشور از کویت به عربستان سفر خواهند کرد.

رونامه القبس توضیح داد که وزارتخانه های کشور و اوقاف و امور اسلامی کویت پس از ماه مبارک رمضان نشستی برای بررسی این طرح برگزار خواهند کرد.

 

العربی الجدید: 

چهار پرونده مورد بحث در مذاکرات السیسی و محمد بن سلمان

‌ رئیس جمهور مصر بامداد دوشنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده که حالتی غیر رسمی پیدا کرد به عربستان رفت و در جده با ولیعهد عربستان دیدار کرد.

برخلاف معمول، دفتر رئیس جمهور مصر ترک خاک کشور توسط رئیس جمهور را اعلام نکرد، هرچند بعدا بیانیه‌ای درباره این سفر از سوی رسانه شبه رسمی مصر صادر شد.

منابع دیپلماتیک مطلع تأکید کردند که علت عدم اعلام رسمی سفر آن بود که تدارکات برای اجرای آن تا آخرین لحظات سفر ادامه داشت و اول قرار بود ضیافت افطار برای السیسی در جده برگزار شود که با تأخیر چند ساعته سفر، برنامه به ضیافت سحری تبدیل شد.

به گفته این منبع که نخواسته نامش فاش شود، در دیدار السیسی و محمد بن سلمان که رئیس دستگاه اطلاعات مصر و مشاور امنیت ملی عربستان نیز در آن حضور داشتند، 4 پرونده اصلی مورد بحث بوده که اولین آنها وضعت اقتصادی و سرمایه‌گذاری عربستان در مصر بوده و توافق شده که عربستان به صورت فوری کمک 3 میلیارد دلاری به اقتصاد مصر انجام دهد.

این منبع افزوده که در یک ماه گذشته مذاکرات و تماس‌های گسترده‌ای میان مقامات مصر و عربستان انجام شده است.

 

الصباح عراق:

 افزایش رهاسازی آب در رودخانه دجله توسط ترکیه

وزارت منابع آبی عراق از افزایش رهاسازی آب به رودخانه دجله در راستای اجرای توافق ماه گذشته این کشور با ترکیه طی سفر نخست وزیر عراق به ترکیه خبر داد.

خالد شمال، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که ترکیه در حال حاضر طرح افزایش رهاسازی آب به عراق از رودخانه دجله را تا دو برابر میزان سابق شروع کرده است.

وی افزود که این طرح در راستای اجرای توافق با ترکیه است و میزان رهاسازی آب در این طرح نیز برابر با 1500 متر مکعب در ثانیه است.

وی ادامه داد: این توافق به مدت یک ماه است که قابل تمدید خواهد بود به خصوص که گفت و گو ها میان بغداد و آنکارا برای حل و فصل این پرونده ادامه دارد.

وی تأکید کرد که دولت فعلی عراق به طور جدی تصمیم دارد پرونده آب با کشورهای همسایه را برای تضمین سهم آبه عادلانه عراق، حل و فصل کند و به همین منظور گفت و گوهای جدیدی با طرف ترکیه ای و ایرانی و نیز تفاهمات و منافع مشترک برای حل این پرونده، مطابق با حسن همجواری و قوانین بین المللی و سازمان ملل وجود دارد.

 

شفق نیوز:

 1.7 میلیارد دلار؛ حجم مبادله تجاری بین عراق و ترکیه در فوریه و مارس

 سازمان آمار ترکیه، حجم مبادله تجاری بین عراق و ترکیه طی دو ماه گذشته را 1.7 میلیارد دلار اعلام کرد.

حجم مبادله تجاری بین دو کشور در ماه های فوریه و مارس به 1 میلیارد و 760 میلیون و 335 دلار رسید.

براساس گزارش سازمان آمار ترکیه، حجم صادرات ترکیه به عراق در دو ماه مذکور، 1 میلیارد و 598 میلیون و 566 دلار بوده است که 866 میلیون و 808 دلار مربوط به ماه فوریه و 731 میلیون و 758 دلار مربوط به ماه مارس است.

صادرات عراق به ترکیه نیز در دو ماه فوریه و مارس به 161 میلیون و 769 دلار رسیده است که 99 میلیون و 920 هزار دلار مربوط به ماه فوریه و 61 میلیون و 850 هزار دلار مربوط به ماه مارس است.

عراق اکثر نیاز خود به کالا را از کشورهای همجوار به ویژه ترکیه و ایران تامین می کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها