|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و ششم مرداد

اعلام وضع بحران در روسیه/افت سرمایه‌گذاری، خطر مهم اقتصاد

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز بیست و ششم مرداد در مورد دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد قشم و مصایب اقتصادی وقت نوشته‌است. او همچنین روایتی از زیردریایی به گل نشسته روسیه، همکاری تحقیقاتی در حوزه نفت با این کشور و وضعیت بحرانی روسیه مطرح کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

اعلام وضع بحران در روسیه/افت سرمایه‌گذاری، خطر مهم اقتصاد

آقای [علی] وکیلی، رئیس مرکز تحقیقات وزارت نفت آمد. نمونه‌هایی از تحقیقات به ثمر رسیده و مواردی از همکاری‌های مؤثر با دانشمندان روسیه را گفت. از وضع راکد کشور انتقاد کرد و گفت، سیاست قفل‌زدن به تلاش‌ها حاکم است. نمونه آن را پرداخت نشدن ارز مورد نیازشان -که در کمیسیون ویژه تصویب شده- ذکر کرد.

آقای [علی] شمس‌اردکانی [مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم] آمد. از اُفت سرمایه‌گذاری گفت. خطر مهم اقتصاد را در این می‌داند. از مالیات‌های ضدسرمایه‌گذاری و تولید انتقاد کرد و از آزارهایی که نسبت به نیروها و کارهای مؤثر رواج دارد و باعث دلسردی شده و نمونه‌ را مزاحمت‌هایی در مورد کار خود یاد کرد. در ساحل خلیج فارس، کنار بندر طاهری، اسکله‌ای برای صادرات مواد سنگین‌وزن و کم‌ارزش مثل خاک و شن و آهک و کلینکر و ... می‌سازند؛ کارشکنی‌هایی را ذکر کرد و خواست در مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، فکری بکنیم.

آقای [محمود] گلزاری، روان‌شناس [و استاد دانشگاه علامه طباطبایی] آمد. پیشنهادهایی برای بحث اخلاق در نماز جمعه‌ام داشت. عصر مسئولان «[جمعیت] تعاون اسلامی» [مجتمع فرهنگى و آموزشى رستگاران] آمدند. آقای [محمدحسن] مشکات، گزارشی از خدمات‌شان در مناطق مرزی و محروم داد؛ از تأسیس مدارس و ایجاد اشتغال و .... جمعی از روحانیون که برای خدمت در این مراکز، از قم هجرت کرده‌اند، آمدند. برایشان در مورد آموزش، هجرت برای انسان‌سازی، تبلیغ و رجعت صحبت‌ کردم. در رسانه‌ها، بحث بر سر مطبوعات و اصلاحات و حکم رهبری ادامه دارد.

زیردریایی روسیه، هنوز نجات نیافته است. روسیه با تأخیر زیاد، پیشنهاد کمک غرب را پذیرفت و امروز زیردریایی ژرف‌پیمای انگلیسی با هواپیما به نروژ منتقل شد که به دریای بارنتز به کمک زیردریایی کورسک برود که با ۱۱۶ سرنشین به گل نشسته. آقای [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه]، وضع را بحرانی اعلان کرد. در ایران هم، هلی‌کوپتری پس از برخاستن از سکوی پارس جنوبی، در دریا سقوط کرده و چند نفر مفقودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها