|

همه آنچه باید در مورد نام جدید هندوستان بدانیم

چرا هند بهارات شد؟

بهارات نامی قدیمی و به زبان سانسکریت است که دو هزار سال پیش کاربرد داشته و امروز کمتر کسی خارج از مرزهای هندوستان از آن استفاده می‌کند.

چرا هند بهارات شد؟
خبرنگار: مهسا مژدهی

نخست وزیر هند امسال در نشست G20 از نام بهارات به جای نام اصلی این کشور استفاده کرد و نشان داد که عزم خود را برای تغییر نام کشورش جزم کرده است. بهارات نامی قدیمی و به زبان سانسکریت است که دو هزار سال پیش کاربرد داشته و امروز کمتر کسی خارج از مرزهای هندوستان از آن استفاده می‌کند.

 

چرا مودی دنبال تغییر نام هند است؟

هندی‌ها ید طولایی در تغییر نام‌ها دارند و اینبار کار به تغییر اسم یک شهر با مکانی تاریخی خلاصه نشده و دولت مودی قصد دارد تا به کلی نام کشور را از هند به بهارات تغییر دهد.

رئیس‌جمهور هند دروپادی مورمو در کارت دعوت سران اجلاس گروه ۲۰ به ضیافت شام، از عبارت رئیس‌جمهوری بهارات استفاده کرد. او در همان نشست از حمایت مودی، نخست‌وزیر این کشور هم برخوردار شد و نشان داد که استفاده از نام بهارات یک تصمیم شخصی نبوده است.

توجیه دولت مودی برای اینکه بهارات تبدیل به نام جدید برای هندوستان شود، این است که نام هند که به انگلیسی به آن India گفته می‌شود، مربوط به زمان استعمار است. این دولت ظاهرا سعی دارد تا هر آنچه نشان دهنده سال‌های سخت حضور انگلیسی‌ها در هند باشد را از خاطره‌ها پاک کند.

 

نام بهارات از کجا آمده است؟

بهارات که اسمی به زبان سانسکریت است به یک قلمرو نامشخص به نام بهاراتوارسا تعلق دارد که مرزهایش فرای مرزهای امروزی هند به حساب می‌آید و شامل بخش‌هایی از اندونزی هم می‌شود.

نام بهارات در خود هندوستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این اسم در خارج از این کشور طرفدار زیادی ندارد. قانون اساسی هند فقط یک بار در ماده یک آن به بهارات اشاره کرده اما در تمام بخش‌های دیگر قانون اساسی از نام هند برای کشور استفاده شده است.

 

مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

مخالفان تغییر نام هند به بهارات معتقدند که دولت مودی بر روی برند هند دست گذاشته و می‌خواهد آن را در جهان بی‌اعتبار کند. به عقیده آنها در موقعیتی که هندوستان پیشرفت‌های زیاد اقتصادی به نام خود ثبت کرده، این اقدام می‌تواند به اعتبارش لطمه بزند.

بخشی دیگر از منتقدان می‌گویند هند با استفاده از نام بهارات می‌خواهد بخش‌هایی از تاریخ خود را نادیده بگیرد. پیش از این تلاش‌ها محدود به محو کردن آثار حضور مغول‌ها در هند با تغییر نام این آثار بود. اما حالا دولت تصمیم گرفته تا پایش را فراتر از همه اینها بگذارد و فکر می‌کند که با تغییر نام، دوران استعمار هند از تاریخ پاک می‌شود.

 

آمیتا باچان، بازیگر سرشناس هند از معدود موافقان تغییر نام کشورش است. او در توییتی به صورت ضمنی از این تغییر نام حمایت کرد. این بازیگر شناخته شده بالیوود در حساب توییتری خود به زبان هندی نوشت: درود بر مادر بهارات. این واکنش توانست قلب طرفداران او و سینما را نسبت به تصمیم دولت نرم کند.

 

بیشتر طرفداران تغییر نام هند به بهارات از بین ناسیونالیست‌های هندو هستند. دولت مودی از زمان روی‌کار آمدن خودش را به عنوان دولتی ناسیونالیست جا انداخته است. این امر باعث می‌شود تا نگرانی‌هایی در مورد سرنوشت شهروندان غیر هندو در این کشور ایجاد شود. از طرف دیگر پاکستانی‌ها هم بدشان نمی‌آید تا در صورت امکان و وقتی نام هند به بهارات تغییر کرد، اسم کشور هند را برای خود انتخاب کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها