|

العالم فی 60 ثانیة

از نابودی آثار تاریخی غزه تا قرارداد عراق با توتال

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، روسیا الیوم، الامارات الیوم، الخلیج اونلاین، عکاظ عربستان و خبرگزاری رسمی عراق.

از نابودی آثار تاریخی غزه تا قرارداد عراق با توتال
خبرنگار: ذلفا معیل

الامارات الیوم: امارات در رتبه اول کشورهای عربی در شاخص مقاومت تجارت جهانی 

امارات متحده عربی به دلیل نقشش به عنوان یک مرکز تجاری بزرگ جهانی، محیط مساعدش برای انجام تجارت، مجموعه متنوع شرکای تجاری و جهانش، در صدر فهرست کشورهای با بالاترین عملکرد در منطقه عربی در شاخص مقاومت تجاری جهانی وایت چایلد قرار گرفت.

فهرست 10 کشور برتر جهان از نظر عملکرد در شاخص جهانی انعطاف پذیری تجارت (GTRI 2023) شامل 9 کشور پردرآمد است: آلمان ، هلند ، ایالات متحده ، فرانسه. و ژاپن بریتانیا ، ایتالیا ، سنگاپور ، بلژیک و چین، در رتبه نهم قرار گرفتند. 

عربستان با بهره مندی از تسریع برنامه های متنوع سازی اقتصادی و سیاست های حمایتی، در رتبه سوم منطقه و47جهانی قرار دارد.

 

 

عکاظ عربستان: بازیگر تقش اول مستند «مخفی کردن صدام» :20 سال ماجرا را پنهان کردیم

علاء نامق پس از نمایش فیلم (مخفی کردن صدام) در جشنواره فیلم جشنواره فیلم دریای سرخ  گفت در دو دهه گذشته در مورد جزئیات عملیات تصمیم گرفتم صحبت نکنم زیرا وضعیت امنیتی عراق خوب نبود، در حالی که اکنون پس از 20 سال وضعیت امنیتی بهتر شده و بهتر از قبل شده است تصمیم به صحبت گرفتم.

نامق گفت : این موضوع روی شخص و خانواده اش تأثیر گذاشته و به همین دلیل تصمیم گرفته است

این مستند که به جزئیات دقیق زندگی صدام حسین پس از سقوط را که به مدت هشت ماه به طول انجامید، فاش می کند و برای بیننده توضیح می دهد که می دانست صدام در زمان ناپدید شدنش کجا بود.

 

 

الخلیج اونلاین: بیش از 100 نقطه دیدنی غزه ویران شد

پس از پایان آتش بس موقت که تنها یک هفته به طول انجامید،  اسرائیلی ها با هدف قرار دادن نوار غزه با انواع گلوله ها و موشک ها با خشونت بیشتری بازگشتند.

اسرائیل نه تنها خون ساکنان غزه را ریخت و خانه ها و مساجد آنها را بمباران کرد، بلکه آثار تاریخی، فرهنگی و علمی و همچنین نمادهای حاکمیت فلسطین را هدف قرار داد.

پژوهشی که اخیرا توسط گروه «میراث برای صلح» انجام شده است نشان می‌دهد که از آغاز جنگ کنونی تاکنون به بیش از 100 اثر تاریخی در غزه آسیب وارد شده است.

تخریب میراث فرهنگی (اسناد، آثار باستانی و آثار باستانی) یکی از ابعاد بزرگ‌ ویرانی است که چندان درباره آن صحبت نمی‌شود.

 

 

خبرگزاری رسمی عراق: قرارداد عراق با شرکت‌های جهانی برای بهره برداری از گاز در همه میادین

وزارت نفت عراق از امضای قراردادهایی برای بهره برداری از گاز در همه میادین گازی خبر داد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق با تاکید بر اقدامات مهم دولت برای افزایش تولید داخلی گاز، گفت که وزارت نفت عراق، چند قرارداد برای بهره برداری از گاز در همه میادین نفتی که گاز مشعل از آن بیرون می آید امضا کرده است.

سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که مهم ترین این پروژه ها، عقد قرارداد با شرکت توتال فرانسه برای بهره برداری از 600 میلیون فوت مکعب گاز در روز از 5 میدان در استان بصره است.

 

 

روسیا الیوم: مصر 420 هزار تن گندم  از روسیه خرید

سازمان کل کالاهای یارانه ای مصر از خرید 420 هزار تن گندم روسیه خبر داد. این سازمان اعلام کرد که از 10 الی 20 ژانویه 210 تن گندم و از 21 الی 30 ژانویه، 210 هزار تن دیگر دریافت خواهد شد.

پیش از این سازمان کل کالاهای یارانه ای مصر روز گذشته اعلام کرده بود مصر گندم خریداری کرده است.

علی المصیلحی، وزیر تامین کالای مصر گفته بود که مصر قصد واردات حدود 1.5 میلیون تن گندم را دارد.

وی با اشاره به تاثیر منفی جنگ غزه بر سبد غذایی، گفته بود که ذخایر گندم مصر 5 ماه، روغن 6 ماه، برنج 3 ماه و شکر 4 ماه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها