|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هشتم آذر

قمه‌زنی علی‌رغم مخالفت رهبری نوعی معارضه سیاسی است

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی رفسنجانی بیست و هشتم آذر در مورد مساُل آمریکا و همچنین مراسم احیا و قمه‌زنی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

قمه‌زنی علی‌رغم مخالفت رهبری نوعی  معارضه سیاسی است

سالروز شهادت امام علی (ع) در خانه بودم. صداوسیما اصرار داشت که برای بازدید از برنامه نوشتن قرآن در یک روز با خط نستعلیق توسط 180 خوشنویس و 60 تذهیب‌کار، به مرکز همایش‌های کنفرانس اسلامی بروم؛ نرفتم و دربارۀ سوابق تاریخی شهر قدس و مسجدالاقصی مطالعه‌کردم و نیز جزوه‌های مربوط به مرض دیابت و راهکارهای معالجه و پیشگیری که فاطی آورده؛ بنیاد بیماری‌های خاص، منتشر کرده است.

[ژنرال‌کالین پاول]، نامزد وزارت امورخارجه آمریکا در دولت آینده [جرج] بوش، عراق را تهدیدکرده و گفته، در چند سال آینده، حکومت صدام ساقط می‌شود. عراق هم جواب مناسب داده است. ضمناً در فضای عراق هم درگیری بوده؛ هواپیماهای آمریکا و انگلیس به سوی مراکز دفاعی عراق، موشک انداخته‌اند و دفاع عراق هم به سوی آنها موشک پرتاب کرده است. وضعی که سال‌ها است، ادامه دارد و هر چند روز یک‌بار تکرار می‌شود.

قطار مشهد - تهران در تقاطع جاده قم – تهران، با تانکر و چند ماشین سواری برخورد کرده؛ شش نفر در دم مُرده‌اند و جمعی مجروح شده‌اند. عفت، دیشب برای مراسم احیا رفته بود که صبح برگشت و گفت، مراسم بی‌محتوایی بوده؛ شبیه حالات دراویش. دیشب در خمینی‌شهر [اصفهان]، جمع زیادی قمه زده‌اند؛ با اینکه رهبری آن را منع کرده‌اند، نوعی مخالفت و معارضه سیاسی است. پلیس هم حال برخورد با این‌گونه اعمال را ندارد، با اینکه در سال‌های اول، وزارت اطلاعات سختگیری می‌کرد.

اعلان شده که مذاکره اسرائیل و حزب‌الله لبنان، برای مبادله اسرا، با شکست مواجه شده است. در لبنان، نصرالله صفیر، کاردینال مسیحی و بخشی از احزاب مسیحی، با ادامه حضور نیروهای نظامی سوریه در لبنان، مخالفت می‌کنند، ولی دولت لبنان و بیشتر احزاب موافق‌اند. ضمناً آقای بشاراسد، [رئیس‌جمهور سوریه]، جمع زیادی از زندانیان سیاسی را که در زمان پدرش زندانی شده‌اند، آزادکرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها