|

دور دنیا در یک دقیقه

فرانسه و نخستین بحران کابینه جدید؛ دروغگویی وزیر آموزش و فشار برای استعفا

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

فرانسه و نخستین بحران کابینه جدید؛ دروغگویی وزیر آموزش و فشار برای استعفا

ابتدا در کره شمالی به سخنرانی جدید رهبر این کشور گوش می‌دهیم. سپس به آمریکا می‌رویم و از روند درمان وزیر دفاع خبر می‌گیریم. در آخر در فرانسه هم نخستین بحران کابینه اتال را بررسی می‌کنیم.

 

کره شمالی: همسایه جنوبی دشمن شماره یک است!

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سخنرانی اخیر خود در مجمع عالی خلق به صراحت اعلام کرده است اتحاد با همسایه جنوبی و تشکیل شبه‌جزیره یک‌پارچه کره امکان‌پذیر نیست.

او خواستار تغییر قانون اساسی و پایان تلاش برای تشکیل شبه جزیره کره شده و همچنین کره جنوبی را «دشمن شماره یک» نامیده است!

رهبر کره شمالی در این سخنرانی تاکید کرده کشورش دنبال جنگ نیست،‌ اما از آن اجتناب هم نمی‌کند! کره شمالی به تازگی یک موشک مافوق صوت هم آزمایش کرده است.

 

آمریکا؛ وزیر دفاع از بیمارستان مرخص شد

سرانجام لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده از بیمارستان مرخص شد. او مدتی مشغول درمان سرطان پروستات خود بود. پزشکان می‌گویند عمل جراحی به خوبی انجام شده است.

او دو هفته پیش برای عمل جراحی در یکی از مراکز پزشکی بستری شد، بی‌آن که کاخ سفید را از غیبت خود مطلع کند. معاون آستین هم فکر می‌کرد وزیر در تعطیلات سال نو به سر می‌برد!

درز این خبر در رسانه‌ها باعث شد آستین از پنهان‌کاری عذرخواهی کند و بگوید مسئولیت با اوست. وزیر دفاع در خانه دوران نقاهت را سپری می‌‌کند، اما در جریان امور پنتاگون قرار دارد.

 

بریتانیا؛ پرتره پادشاه و خاصه‌خرجی از جیب مردم

به تازگی از پرتره‌ پادشاه چارلز سوم برای نصب در ساختمان‌های عمومی در بریتانیا رونمایی شده است. تهیه و تکثیر این پرتره ۸ میلیون پوند خرج برداشته و عکاس آن هوگو برناند است.

در این پرتره پادشاه بریتانیا لباس نیروی دریایی سلطنتی با درجه دریاسالار به تن دارد و با یک دست شمشیر گرفته و دست دیگر را بر میزی گذاشته است.

هزینه زیاد تهیه پرتره آن هم از جیب مردم و با بودجه دولتی باعث خشم منتقدان شده است. آنها می‌گویند وقتی بنای دولت بر افزایش مالیات است، این خاصه‌خرجی‌‌ها معنی ندارد.

 

استرالیا؛ خطر مورچه‌‌های آتشین در کمین است!

پس از سیلاب و روان‌آب‌هایی که در تعطیلات کریسمس و سال نو استرالیا را در نوردیدند، کارشناسان و افراد محلی حضور مورچه‌های آتشین را گزارش می‌کنند و هشدار می‌دهند!

مورچه‌های آتشین گونه‌ مهاجمی است که روی روان‌آب‌ها کلونی تشکیل می‌دهد و جمعیت خود را به این سو و آن سو می‌پراکند. مورچه‌های آتشین به سرعت خود را بر زیستگاه‌ مسلط می‌کند.

این مورچه‌ها برای پرندگانی که لانه زمینی دارند و همچنین تخم‌های آنها، مزارع از جمله مزارع نیشکر و … مضر و آسیب‌زا هستند. ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های بریزبن به مورچه آتشین آلوده شده اند.

 

فرانسه؛ دروغ وزیر آموزش و بحران در کابینه اتال

اتال نخست‌وزیر فرانسه نیامده با نخستین بحران روبه‌رو شد؛ فشار برای استعفای وزیر آموزش، خانم آملی اودی کاستر! او تازه به این سمت انتخاب و به دروغ‌گویی متهم شده است.

کاستر ادعا می‌کند به این دلیل پسرش را در مدرسه خصوصی ثبت نام کرده است که معلمش غیبت داشته و سر کلاس حاضر نمی‌شده است. اتحادیه معلم‌ها این ادعا را رد کرده است.

معلم مورد نظر می‌گوید حتی یک روز هم در ۸ سال اخیر غیبت نداشته و علت این که وزیر فرزندش را به مدرسه خصوصی برده، عدم موافقت مسئولان مدرسه برای ارتقای تحصیلی او بوده است!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها