|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هشتم دی

از مساله تامین آب شیرین در قم تا انتقاد تند از «منزوی شدن شهدا» و بیانیه دانشجویان شریف

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی رفسنجانی بیست و هشتم دی روایتی از از مساله تامین آب شیرین در قم تا انتقاد تند از «منزوی شدن شهدا» و بیانیه دانشجویان شریف دارد. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از مساله تامین آب شیرین در قم تا انتقاد تند از «منزوی شدن شهدا» و بیانیه دانشجویان شریف

ساعت هفت بامداد، برای سخنرانی در یادواره پنج هزار و دویست شهید استان قم، به سوی قم رهسپار شدیم. پس از زیارت حرم [حضرت معصومه (س)] و فاتحه بر مزار والده و همشیره و اخوی و ابوی، همراه آقای [علی‌اکبر] مسعودی [خمینی]، تولیت آستان و [آقای قربانعلی سعادت]، استاندار به محل مراسم در علی‌بن‌جعفر (س) رفتیم. ابتدا قبور شهدای علی‌بن‌جعفر را زیارت‌کردم و سپس به اجلاس رفتیم. بعد از قرآن و دکلمه دختر شهید و روضه‌خوانی و خیرمقدم سردار [عبدالله] عراقی، فرمانده لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع)، من سخنرانی‌کردم. در صحبت‌ها از قم و روحانیت و شهدا تجلیل نمودم و اهمیت همراهی مردم و روحانیت و ثمرات مهم آن در تاریخ را توضیح دادم.

با بدرقه استاندار تا عوارضی، ساعت یازده صبح به سوی تهران حرکت کردیم. قسمتی از مسیر داخل قم را آقای مسعودی، [تولیت آستان حضرت معصومه (س)] در ماشین من بود و دربارۀ طرح صحن جدید در جنوب حرم توضیح داد و قسمتی را استاندار بود و در مورد تأمین آب‌شیرین برای قم و اجرای طرح‌های توسعه گفت. یک نفر در جلسه برخاست و تقاضا کرد که فکری برای آب قم بشود؛ گفتم، در دولت سازندگی راه چاره انتقال آب از زردکوه تشخیص داده شده و پس از دو سه سال توقف، امسال طرح مجدداً فعال می‌شود.

در اظهارات مداح و دختر شهید، انتقاد تُندی درخصوص منزوی‌شدن شهدا در زمان آنها بود و دختر شهید خطاب به پدرش‌ گفت، وقتی که تو شهید شدی، من کوچک بودم و تو خیلی بزرگ بودی سردار، ولی امروز که من بزرگ شده‌ام، تو خیلی کوچک شده‌ای. من در صحبت‌هایم، او و خانواده‌های شهدا را دلداری دادم و گفتم، خداوند حافظ شخصیت شهداست و کسی نمی‌تواند، آنها را کوچک کند.

ظهر دکتر [احد] میلانی‌نیا آمد و برنامه چکاپ [پزشکی] را گفت. در رسانه‌های خارجی و داخلی، انتقاد از حکم متهمان دادگاه [شرکت‌کنندگان در کنفرانس] برلین، تُند است. وزارت امورخارجه کشورهای اروپایی، آن را رسماً محکوم می‌کنند. انجمن اسلامی دانشگاه شریف از دفتر تحکیم وحدت، بیانیه تُندی خطاب به رهبری و سران سه قوه منتشر کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها