|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| هشتم خرداد

از بی‌رغبتی شورای نگهبان برای تایید صلاحیت خاتمی تا نارضایتی رهبری از میتینگ‌های انتخاباتی

هاشمی رفسنجانی روز هشتم خرداد در مورد دیداری مهم با رهبری در مورد انتخابات و ملاقات با فرزند شهید بهشتی و محمدعلی زم نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از بی‌رغبتی شورای نگهبان برای تایید صلاحیت خاتمی تا نارضایتی رهبری از میتینگ‌های انتخاباتی

فارغ‌التحصیلان پرسنل حفاظت [نیروى مقاومت بسیج] آمدند. محافظان را آموزش‌هاى جدید تکمیلى مى‌دهند. آقاى [سیدمحمد] حجازى، فرمانده نیروى مقاومت [بسیج]، گزارش داد و من هم راجع به ضرورت تعلیمات روز و نیز دادن تحلیل‌هاى سیاسى و اجتماعى مناسب، صحبت کردم.

دکتر علیرضا بهشتى، فرزند شهید [سیدمحمد] بهشتى آمد. نمونه‌هایى از آثار پدرش را که چاپ کرده، آورد. به خاطر کمک تشکر کرد و خواست که باز هم کمک کنم. مبلغی هم از دولت کمک گرفته است.

عصر آقاى [محمدعلی] زم، [رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی] آمد. از مجلس انتقاد داشت که مى‌خواهند سهم بودجه سازمان فرهنگى و هنری شهردارى را حذف کنند و نیز از فشارى که روى او براى کارهاى حوزه هنرى مى‌آورند و از آقاى [حسین] محلوجى، [مدیرعامل مؤسسه فرهنگی-ورزشی پیروزی] هم به خاطر مسئله [تیم فوتبال] پرسپولیس، شکایت داشت. آقاى [محمدرضا] یزدان‌پناه، [رئیس سابق سازمان منطقه آزاد کیش] آمد؛ شکایت دارد از اقدام قوه قضائیه و اطلاعات ناجا [=نیروی انتظامی]، دربارۀ بازداشت او و سختگیرى در بازجویى و تظلم نمود.

دکتر [محسن] نوربخش، [رئیس‌ کل بانک مرکزی] آمد. گفت، در مورد فروش ارز در بازار امارات که توسط سپاه و [وزارت] اطلاعات انجام مى‌شود و کار مؤثرى در کنترل قیمت‌ها است، اخیراً به رهبرى گزارش منفى داده‌‌اند؛ از من خواست که به رهبرى توضیح بدهم، زیرا که آقاى خاتمى، [رئیس‌جمهور]، نتوانسته توضیح کامل بدهد.

شب میهمان رهبرى بودم. بیشتر صحبت دربارۀ انتخابات [ریاست‌جمهوری] بود. ایشان هم فکر مى‌کنند صداوسیما در تبلیغات نامزدها افراط مى‌کند. گفتند که امروز آقاى [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس] و دکتر [محمدعلی] هادى، به دفتر رهبرى گفته‌اند که شوراى نگهبان مى‌خواهد دستور بدهد ایرانى‌هاى خارج از کشور، فقط در کنسولگرى و مراکز دولتى ایران رأى بدهند؛ چون اگر در جاهاى متفرقه صندوق بگذارند، قابل کنترل نیست و تقلب خواهد شد. آقاى کروبى گفته است که در محل ممکن است در این‌باره سروصدا بشود و از رهبرى خواسته که از شوراى نگهبان بخواهند از این نظر منصرف شود، ولى ایشان گفته‌اند دخالت نمى‌کنند. گفتند، شوراى نگهبان حاضر نبود صلاحیت آقاى خاتمى را تأیید کند، با نظر ایشان رأى دادند و از مراسم میتینگ‌هاى [انتخاباتی] آقاى [سیدمحمد] خاتمى، ابراز عدم‌ رضایت کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها