|

استعفای مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه

یکی از مقام‌های دفتر «جمعیت، پناهندگان و مهاجرت» وزارت خارجه اعلام کرد که وزارت خارجه در نتیجه‌گیری خود مبنی بر اینکه اسرائیل مانع ورود کمک‌ها به غزه نیست و ارسال سلاح به تل‌آویو را توجیه می‌کند، اشتباه کرده است.

استعفای مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه

به گزارش شبکه شرق از العربیه، پس از اختلاف‌نظر درمورد گزارش اخیر دولت آمریکا مبنی بر اینکه اسرائیل مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه نمی‌شود، یک مقام وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری کرد.

به گزارش «واشینگتن‌پست»، استیسی گیلبرت، یکی از مقام‌های دفتر «جمعیت، پناهندگان و مهاجرت» وزارت خارجه، سه‌شنبه هشتم خرداد، در ایمیلی به کارمندان این وزارت‌خانه اعلام کرد که وزارت خارجه در نتیجه‌گیری خود مبنی بر اینکه اسرائیل مانع ورود کمک‌ها به غزه نیست و ارسال سلاح به تل‌آویو را توجیه می‌کند، اشتباه کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه، به‌شرط افشا نشدن هویتش، در مورد استعفای گیلبرت گفت: «به وضوح اعلام کرده‌ایم که از دیدگاه‌های مختلف استقبال می‌کنیم و معتقدیم که این موضوع ما را قوی‌تر می‌کند.»

این مقام اضافه کرد وزارت خارجه آمریکا به تلاش برای جستجوی دیدگاه‌های گسترده به منظور تدوین سیاست‌هایش ادامه خواهد داد.

 

«خودداری از پذیرش حقیقت»

جاش پاول، نخستین مقام وزارت خارجه آمریکا که به‌دلیل اقدامات این کشور در جنگ غزه از سمتش کناره‌گیری کرده بود، در واکنش به این خبر نوشت: «در روزی که کاخ سفید اعلام کرد جنایت اخیر در رفح از خط قرمز آن عبور نکرده، این استعفا نشان می‌دهد که دولت بایدن برای خودداری از حقیقت دست به هر کاری می‌زند.»

پاول در یک نوشته طولانی در رسانه اجتماعی «لینکدین» نوشت: «این فقط داستانی درباره تبانی بوروکراتیک یا بی‌کفایتی نیست، افرادی یاداشت‌های انتقال تسلیحات را امضا و تنظیم می‌کنند و افرادی به صورت عمد چشم‌پوشی می‌کنند.»

گزارشی که گیلبرت به آن اعتراض داشت، در این ماه در پاسخ به یادداشت ریاست جمهوری، موسوم به «NSM-۲۰»، منتشر شده بود.

بایدن این یادداشت را در ماه فوریه، پس از اینکه زیر فشار دموکرات‌های کنگره درباره افزایش تعداد کشته‌ها در غزه بود، منتشر کرد.

این یادداشت از وزارت خارجه درخواست ارزیابی کرد که آیا استفاده اسرائیل از تسلیحات آمریکایی در غزه قوانین بشردوستانه ایالات متحده یا مقررات بین‌المللی را نقص می‌کند یا خیر. این قطعنامه همچنین خواستار بررسی «اقدام عامدانه» اسرائیل در خودداری از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد.

این گزارش پس از هفته‌ها گفتگو در وزارت خارجه و وزات دفاع آمریکا منتشر شد. این دو وزارت‌خانه اعلام کردند، اگرچه «کمک‌های ورودی به غزه ناکافی است، اما دولت اسرائیل انتقال یا ارسال کمک‌های بشردوستانه آمریکا به غزه را ممنوع یا محدود نکرده است.»

در ماه‌های اخیر، موجی از استعفا در میان دیپلمات‌های آمریکایی و مسئولان چندین نهاد مختلف مشاهده شده است. این افراد پس از انتقاد از حمایت بی‌قید و شرط کشورشان از اسرائیل، که همچنان به بمباران غزه ادامه می‌دهد، از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها