|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و دوم خرداد

از دیداری مهم با رهبری تا درخواست حضور کرباسچی در کابینه و قهر بهزاد نبوی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و دوم خرداد از نشست با چند نفر از اصلاح‌طلبان، وزیر الجزایر، دیدار با یک نماینده سابق نوشته‌است. هاشمی به دیداری مهم با رهبری نیز اشاره کرده‌است متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از دیداری مهم با رهبری تا درخواست حضور کرباسچی در کابینه و قهر بهزاد نبوی

آقایان [علی] وکیلى، [رئیس پژوهشگاه صنعت نفت] و [احمدرضا] جلالى‌نایینى آمدند. آقاى جلالى از دانشمندان است و بیش از ده سال با سازمان ملل براى برنامه توسعه جهان‌ سوم همکارى داشته است. گفت، نظر او و همفکران او در خارج و داخل، این است که دوران سازندگى در دولت شما، در تاریخ ایران بى‌نظیر است و برنامه‌اى تنظیم کرده بودند که تلاش کنند، فکر سازندگى دوباره احیا شود و بنیادى تأسیس‌ کرده‌اند.

آقاى [یونس] موسوى، نماینده سابق آبادان آمد و از کُندشدن پیشرفت آبادان و خرمشهر بعد از دوران سازندگى گفت و براى جبران وضع نامناسب آن مشورت کرد. آقاى مهندس [محمد] هویدا آمد. از وضع سیاسى و اقتصادى و ادارى و امنیتى کشور ابراز نگرانى‌ کرد و .... . از موفقیت‌هاى علمى دو پسرش -امیر و حمید- که در آمریکا هستند، گفت.

ظهر با محسن، همراه ناهار کارى، دربارۀ امور دفتر و خودمان صحبت کردیم. عصر، [آقای بوعبدالله غلام‌الله]، وزیر امور دینى و اوقاف الجزایر آمد. به قم رفته و تحت‌تأثیر برنامه‌ها و مدارس و کتابخانه‌هاى قم قرار گرفته بود. از خطبه‌هاى جمعه و سخنرانى‌ام در مراسم افتتاح هفته وحدت تمجید کرد و جواب سؤالاتم را در مورد وضع بربرها و صوفى‌ها و درگیرى‌هاى الجزایر داد و از برنامه آقاى بوتفلیقه، [رئیس‌جمهور الجزایر] تمجید کرد. خودش از مشایخ صوفیه است.

آقایان [اسحاق] جهانگیرى، [حسین] مرعشى و على هاشمى آمدند و براى اصلاح حکم محکومیت آقاى [عبدالله] نورى و حکم انفصال از خدمت آقاى [غلامحسین] کرباسچى استمداد کردند که بتواند در کابینه آقاى خاتمى باشد. گفتند، آقاى [علی‌اکبر] محتشمى که در نامزدى نایب‌رئیس ‌مجلس شکست خورده، عصبانى است و سخنرانى بدى کرده. با همکارى [حزب] کارگزاران [سازندگی] و [جبهه] مشارکت، این وضع پیش آمده و بهزاد نبوى هم قهر کرده و نامزد نشده است.

شب، میهمان رهبرى بودم. گفتند، جمعه‌شب در حالى که وزارت کشور، گزارش‌ کتبى تعداد آرا را داده بود، شوراى نگهبان مى‌گفت، تعداد چهار میلیون کمتر است؛ گویا وارد کامپیوترشان نشده بوده و هنوز هم مى‌گویند، صدها هزار رأى کمتر است و احتمال تقلب وجود دارد، ولى سندى نداریم.

گفتند، دیشب به آقاى خاتمى گفته‌اند که باید در این دوره، براى متدین‌کردن مردم و جلوگیرى از بى‌بندوبارى، جلوگیرى از هیجان‌هاى سیاسى و نیز اشتغال، کم‌کردن فاصله طبقاتی فقیر و غنى و نوسازى صنایع، کنارزدن افراد ناباب از تصمیم‌گیرى‌ها و مشاورت اقدام نماید. از مصوبه مجلس در خصوص سرمایه‌گذارى خارجى انتقاد داشتند و گفتند، شوراى نگهبان رد مى‌کند و نیز موافق طرح تحقیق و تفحص از صداوسیما نیستند که بناست در مجلس مطرح شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها