|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و پنجم خرداد

حمله حزب‌اللهی‌ها به سخنرانی خاتمی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و پنجم خرداد در مورد بهم خوردن سخنرانی خاتمی، رد سرمایه‌گذاری خارجی از سوی شورای نگهبان و مساله صلح اسراییل و فلسطین نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

حمله حزب‌اللهی‌ها به سخنرانی خاتمی

در منزل بودم. وقت زیادى صرف مطالعه تاریخ مغرب کردم و مقدارى از فیلم‌نامه محاکمه نوشته آقای حسن هدایت را خواندم. ظهر بچه‌ها و بستگان جمع بودند. یاسر از سفر استرالیا مراجعت کرده و از وضع آنجا گفت. معصومه، مستخدم قبل از انقلابمان که اکنون کارگر کارخانه لباس‌دوزى جامکو است، از وضع بد کارگران و تأخیرهاى طولانى مزدشان گفت و اینکه دولت و مجلس و خانه کارگر، به شکایاتشان رسیدگى نکرده‌اند.

در رسانه‌هاى خارجى، عکس‌العمل زیادى در خصوص رد طرح سرمایه‌گذارى خارجى در شوراى نگهبان آمده و به نحوى تقصیر ادامه بی‌کارى در آینده را به گردن شوراى نگهبان می‌اندازند. استدلال‌هاى شوراى نگهبان، شبیه اظهاراتى است که رهبرى به من گفتند.

اجلاس شانگ‌هاى پنج که اکنون با پیوستن اُزبکستان، به شش‌کشور رسیده، مورد توجه است. روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان از سابق عضو بودند و روى مخالفت با توسعه صنایع موشکی آمریکا و تروریسم و افراطی‌گرى، تأکید کرده‌اند.

تزلزل توافق اسرائیل و فلسطینى‌ها، با برخوردهاى مکرر، واضح‌تر شده و اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ سوئد، با حضور [جرج بوش]، رئیس‌جمهور آمریکا، براى توسعه اتحادیه به سوى کشورهاى شرقى اروپا، مهم است. جمع زیادى از نیروهاى چپ، علیه اجلاس تظاهرات کردند و در شهر خرابى زیادى ایجاد نمودند. از سوى پلیس تیراندازى شده و جمعى مجروح شدند.

در افغانستان، اختلاف سازمان ملل با طالبان بر سر کارکردن زنان بالا گرفته است. سازمان ملل، براى برنامه پخت نان و تغذیه ۳۰۰ هزار نفر در کابل، از زنان هم استفاده مى‌کند و طالبان با کارکردن زنان در خارج از خانه مخالفت دارند.

در مشهد، جلسه سخنرانى آقاى محمد خاتمى، [رئیس‌جمهور]، براى دوم خردادى‌ها، به‌خاطر عدم مراعات موازین اخلاقى، مورد تعرض حزب‌اللهى‌ها قرار گرفته و جمعى مجروح شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها