|

دعوای چین و اویغورها ادامه دارد

تغییر اسامی اسلامی به کمونیستی

دعوای میان دولت و اویغور‌ها، در چین، به قوت خود باقی است. دولت چین همچنان بر موضوع تغییر اسم و تلفظ‌ها در این منطقه تاکید دارد و به تازگی، نام صد روستا را عوض کرده است.

تغییر اسامی اسلامی به کمونیستی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری‌تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا در چین، به دعوای دولت با اویغورها می‌پردازیم. سپس آمار فوتی‌های مراسم حج امسال را در عربستان بررسی می‌کنیم. در آخر هم درباره محصول لاکچری فراری می‌خوانیم.

ناباروری مردان؛ کار ریزپلاستیک‌ها است؟

مشاهده ردپای ریزپلاستیک‌ها در آلت تناسلی کارشناسان را به پاسخ پرسش‌ها درباره دلایل اختلال نعوظ و همچنین ناباروری در مردان نزدیک‌تر کرده است.

متخصصان می‌گویند در سالهای اخیر میزان باروری در مردان کاهش پیدا کرده است. آنها همچنین معتقدند مردان بیش از گذشته دچار اختلال نعوظ هستند که بی‌ارتباط با وجود پلاستیک‌ها نیست.

اما سروکله ریزپلاستیک‌ها در مایع منی و بیضه‌ها و آلت‌ تناسلی از کجا پیدا شده است؟ گفته شده ریزپلاستیک‌ها در مواد غذایی و آب آشامیدنی و حتی هوای تنفسی امروز انسان به وفور یافت می‌شود.

اویغورها؛ تغییر اسامی اسلامی به کمونیستی به دستور چین

دعوای میان دولت و اویغور‌ها، در چین، به قوت خود باقی است. دولت چین همچنان بر موضوع تغییر اسم و تلفظ‌ها در این منطقه تاکید دارد و به تازگی، نام صد روستا را عوض کرده است.

در گزارش گروه‌های فعال حقوق بشری آمده این تغییرات با هدف تضعیف فرهنگ و مذهب ساکنان مسلمان اویغور صورت می‌گیرد. اغلب اسامی به نام‌های کمونیستی تغییر پیدا کرده است.

نام‌هایی مثل خلیفه و مسجد سالهاست از مناطق اویغور نشین رخت بربسته است. گروه‌های حقوق بشری بارها درباره سرکوب مسلمانان اویغور و قتل عام‌ آنها در چین هشدار داده اند. 

حج ۱۴۴۵؛ شمار فوتی‌ها در مکه به ۵۵۰ نفر رسید

با این‌که رسانه‌‌ها و مقامات سعودی واکنشی درباره شمار فوتی‌‌ها در مراسم حج امسال نشان نمی‌دهند، اما دیپلمات‌های کشورهای دیگر از آمار تلفات می‌گویند. گرمای ۵۰ درجه مکه مرگ‌بار بوده است.

مصری‌ها می‌‌گویند دست‌کم ۳۲۳ نفر از درگذشتگان حج امسال اتباع این کشور بوده اند. پیشتر اردنی‌‌ها از فوت ۴۱ شهروند خود خبر داده بودند. این عدد به ۶۰ نفر رسیده است.

دیپلمات‌های خارجی از وجود ۵۵۰ جسد در سردخانه بیمارستان مکه گفته‌اند. مقامات عربستانی می‌گویند تا کنون بیش از ۲ هزار حاجی در مراسم حج گرمازده و راهی مراکز درمانی شده اند.

فراری؛ لاکچری برقی ۵۰۰ هزار دلاری در راه است

اواخر سال آینده کمپانی ایتالیایی تولید خودرو نخستین محصول برقی خود را روانه بازار خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود قیمت این خودرو ۵۰۰ هزار دلار باشد!

فراری در حال آماده کردن یک محصول برقی بسیار لوکس است. رقیب این کمپانی، یعنی پورشه خودروی برقی خود را با قیمت ۱۰۰ هزار یورو ارائه کرده است.

دیگر رقیب لاکچری فراری، یعنی لامبورگینی هم دنبال تولید نخستین خودروی برقی خود است. به نظر می‌رسد آنها در سال ۲۰۲۸ از این محصول رونمایی کنند.

آلودگی هوا؛ ۲ هزار کودک قربانی سالانه

مطالعات جهانی می‌گوید هوای آلوده پس از سوء تغذیه دومین عامل موثر در مرگ و میر کودکان در سراسر جهان است.

سالانه حدود ۲ هزار کودک زیر پنج سال جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. این عامل مواردی مثل کمبود بهداشت و آب آشامیدنی ناسالم را در عوامل موثر بر مرگ و میر کودکان پشت سر گذاشته است.

هوای آلوده همچنین یکی از مهم‌ترین موارد مرگ و میر بزرگسالان نیز به حساب می‌آید. هوای آلوده حتی از استعمال دخانیات و فشار خون هم پیشی گرفته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها