|

«مسعود پزشکیان» در مناظره دیشب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در مورد حجاب نباید با خشونت و اجبار کار را به گونه‌ای انجام داد که موجب نارضایتی شود. با اخبار حتی نمی‌توان نوه و بچه خود را وادار به کاری کرد.»

«مسعود پزشکیان» در مناظره دیشب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «برخوردهای ما با دختران درست نیست.»

«مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه «اول تیر ماه ۱۴۰۳»، به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی به سازمان صداوسیما رفت.

سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در استودیوی «۱۱» صداوسیما برگزار شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی کاندیداهای انتخاباتی در مناظره سوم انتخابات، به این شکل است «صندلی شماره یک: مصطفی پورمحمدی، صندلی شماره دو: محمدباقر قالیباف، صندلی شماره سه: مسعود پزشکیان، صندلی شماره چهار: جلیلی، صندلی شماره پنج: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صندلی شماره شش: علیرضا زاکانی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه «۳۰ خرداد ۱۴۰۳» و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین مناظره با رویکرد فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» بود.

در هر مرحله از مناظره، ۸ دقیقه به صورت دو بخش ۴ دقیقه‌ای، در اختیار کاندیداها قرار دارد تا دیدگاه و نقطه نظرات خود را اعلام کنند؛ در ۴ دقیقه دوم می‌توانند نظر خود را نسبت به اظهارات دیگر کاندیداها بیان کنند. کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در سه بخش ۸ دقیقه‌ای صحبت می‌کنند و در نهایت، ۶ دقیقه فرصت جمع‌بندی خواهند داشت.

پزشکیان: برخوردهای ما با دختران درست نیست

«مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار داشت: این‌جور که ما می‌گوئیم باید وضع خوب می‌شد و نمی‌دانیم چه شد که اوضاع زن و دختر به این شکل در آمد. باید از مهد و مدارس این آموزش‌ها و توانمندی‌ها آغاز شود. ریشه اینها در آموزش و پرورش است.

او عنوان کرد: در زندگی با همسر خود چهار فرزند داشتیم و هر دو درس می‌خواندیم و کار کردیم. با هم بالا آمدیم. در خیابان وقتی برخوردها را با زنان و دختران می بیند و با اعتراض حتی برای آدم پرونده برایمان باز می‌کنند واقعیت این است که اینها از دامن ما پرورش یافتند. آدم نمی‌تواند بپذیرد این برخورد مشکل را حل می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: لایحه تأمین امنیت زنان را هنوز در مجلس رسیدگی نکردیم. احترام در عمل و واقعیت اجتماعی است. وقتی حقوقشان نادیده گرفته می‌شود وظیفه ما این است که بپرسیم چرا این‌جور رفته می‌کنید. حرف خدا است که با آنها با ملاطفت برخورد کنید. برخورد ما با این قشر و جامعه اخلاقی است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: این نگاه ما باید اصلاح شود. باید برگشت و دید چگونه در محله، مدرسه و مسجد چگونه آنها را آموزش دادیم که این چنین شدند. حقوقی که به معلمان می‌دهیم و تبعیضات وحشتناکِ موجود منجر می‌شود آدم‌ها با هم بجنگند. برای اینکه اینها درست شود باید به ریشه‌ها بپردازیم و در عمل به آنها بپردازیم. تئوری گفتن کار ساده ای است باید عملی اینها را نشان داد.

او در بخش دوم سخنان خود اضافه کرد: فکر کنم وضع خوب است نمی‌دانیم چه می‌شود که نارضایتی در جامعه وجود دارد. از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی به ویژه زنان مخالف هستم. کارهایی که در خیابان می‌شود یا ماشین‌هایی که گرفته می‌شود و آنچه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد چرا اعتراض نکردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: کل خانواده من از دختر و خواهر و عروس گرفته با حجاب چادر هستند. ما که نتوانستیم در این سن اینها را تربیت کنیم و کلی هزینه کردیم آیا الان می‌توانیم درست کنیم؟ برخورد کردن و گرفت و برخی رفتارها خجالت آور است.

پزشکیان: باید در عمل ثابت کنیم که به فکر زنان هستیم

پزشکیان تصریح کرد: این نگاه که زنان جنسیت دوم هستند باید اصلاح شود. باید در عمل ثابت کنیم که به فکر آنها هستیم. در خیلی مسائل قصور داریم و الان زمان رأی گیری این حرف‌ها را می زنیم.

او اذعان داشت: بعد از فوت همسرم برای هدایت دخترم، بحث می‌کرد به جای تحکیم با او کنار می‌آمدم که این چنین شد. با زور و دستور و قانون رفتار عوض نمی‌شود. همانطور که در گذشته نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان بردارند حالا هم با زور نمی‌توانند حجاب روی سر بگذارند.

این پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نمی‌شود در دانشگاه و مدارس با نگاه تحکیمی برخی افراد، انتظار داشته باشیم پذیرفته شوند. ما داریم دختران خود را عقده‌ای می‌کنیم. حق نداریم با حقوق دانشجویی به زنان و دختران خود زور بگوییم.

پزشکیان: با فیلترینگ بسیاری از شغل‌ها را از دست دادیم

او در بخش سوم سخنان خود اذعان داشت: خیلی روشن است. فعلاً که ما فیلترینگ را راه انداختیم. ما کردیم و خیلی از شغل‌ها را هم از دست دادیم زندگی خیلی‌ها که از این راه امرار معاش می‌کردند از بین رفته و میلیون‌ها انسان از این طریق کاسب شدند و در این میان فیلترشکن می‌فروشند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چه کسی اینها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌کنند؟ اینکه چرا پیگیری نمی‌کنند جای بحث است. ما باز هم وقتی صحبت می‌کنیم انگار اینجا نیستیم و مشکل جای دیگر است. همه موافق هستیم فیلترینگ نباشد و جامعه با زنان و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشند. معلوم نیست این حجاب بان ها را چه کسی می‌گذارد و کلی هزینه می‌کنیم و به علل مختلف بچه‌های مردم را می‌گیریم و بعد از حقوق زنان دفاع می‌کنیم. در مورد دانشمندان خود در خارج و زنان در آنجا چه کردیم با آنها؟ اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم. اعتقاد من این است که باید آزاد کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: توئیتر مکان آموزش و محل خیلی از امکانات است و علم و سرمایه زیادی را می‌توان از آن آموزش دید. من اگر به قدرت برسم جلوی خیلی از این محدودیت‌ها را خواهم گرفت. اگر بحران خاص نیاز به مداخله باشد همه جای دنیا مداخله می‌کنند اما در حال حاضر چه لزومی دارد اینترنت را قطع کنیم و رأی آن فیلترشکن بگذاریم. فیلترشکن‌هایی که می‌گذارند باعث می‌شود راحت تر به فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه ما تقصیرهای را گردن هم می‌اندازیم، تقصیر برای همه ما است و فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند وقتی حوزه و دانشگاه و شورای انقلاب فرهنگی. چه ربطی به دانشگاه و جای دیگر دارد.

پزشکیان تاکید کرد: چه شد که اینها بی حجاب شدند؟ اینکه در خانواده چگونه هستیم یک بحث است اما اینکه با اینها در جامعه چطور برخورد می‌کنیم و یک عده ما را نمی‌پذیرند تکلیفمان با آنها چیست. روز به روز دارند با ما بدتر می‌شوند و فاصله بیشتر می‌شود. الان دیگر خیلی نمی‌شود راحت با حجاب به خیابان آمد. حرف‌های دیگری می‌زنند.

او در بخش چهارم سخنان خود تاکید کرد: به همین مطالبی که طرح کردند در تئوری باید عمل کرد. اینکه آقای زاکانی یک چیزهایی می‌گویند لازم نیست اصلاً جواب بدهیم چون مشخص هم نیست تا پایان بمانند و رقابت کنند و دولت تشکیل دهند. امیدوارم این افرادی که می‌گویند و در ستاد شما هستند این روند را تا پایان ادامه بدهند. همین رفتار و اخلاق انتقادی که می‌گوئیم در گفت و گو ها و بحث‌ها رعایت نمی‌کنیم و این روند را انجام دهیم باید با مردم هم ملاحظه شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: روند برخورد ما با مردم چگونه است؟ ما خطوط باند اینترنت را داریم اتوبان می‌کنیم اما در هر پنج متر برای آن مانع ایجاد می‌کنیم که اعصاب مصرف کنندگان را خراب می‌کند. وقتی زیرساخت و بستر را فراهم و تقویت می‌کنیم نباید برای آن این قدر موانع ایجاد کنیم تا بتوانیم از دسترسی‌ها استفاده کنیم.

پزشکیان ادامه داد: اگر نمی‌خواهیم در آینده از قافله علم و تمدن عقب بمانیم لازم است با دنیا ارتباطات اینترنتی برقرار کنیم با در نظر گرفتن محدودیت‌های امنیتی و کاری کنیم تا دانشمندان ما که در این حوزه زحمت می کشند از مملکت ما خارج نشوند. نخبگان ما به دلیل فراهم نبودن بستر از ایران می‌روند.

او گفت: می‌گویند تقصیر ما است. ما که الان نیستیم؛ ما فقط داریم گناه را گردن هم می‌اندازیم. ما بستر را برای مردم فراهم نکردیم. همه مردم می‌دانند اوضاع کسب و کارشان در این اوضاع خوب شد یا بد؛ بد شد. ان شاء الله هر دولتی اگر سر کار آمد این موانع را بردارد این موانع را بردارند و برگردند تا به ایده‌هایی که گفته می‌شود عمل شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: نظرسنجی کنید از مردم و ببینید از کار ما راضی هستند یا نه؟ از زنان و دختران جامعه نظر سنجی کنند اوضاع خوب است و فقط عده‌ای بد است. به نظر من اگر بدها را پیدا کنند متوجه می‌شویم مشکل کجا است.

پزشکیان تصریح کرد: شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود. با عدد و رقم می‌توان خیلی حرف‌ها زد. اگر به قدرت رسیدم بستر را برای کسانی که کار می‌کنند آماده خواهیم کرد تا خودمان مستقل باشیم و نیازی به دیگران نباشد.

او پس از استراحت ۱۲ دقیقه‌ای، در بخش پنج سخنان خود تصریح کرد: در رابطه با سینما و هنر مشکلاتی داریم که باید موانع آنها برداشته شود. ۱۷ فیلم بلند که در عرصه بین المللی به نمایش گذاشته شد که در ایران مجوزهای لازم را نگرفتند. موانعی که باعث می‌شود هنرمندان ما زیر زمینی و غیرقانونی کار کنند باید برطرف شود تا از حضور این عزیزان استفاده کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصغر فرهادی را همه می‌شناسیم که در خارج برایش چه اعتباری قائل هستند. در مورد پیوست‌های فرهنگی، واحدهای مسکن مهر که آقای احمدی نژاد ساختند نه مسجد، نه ورزشگاه نه جای تفریحش ساخته نشد. فقط مسکن ساخته شد و در فضایی که پیوست‌های فرهنگی اش همراه نباشد ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مشکلاتی دیگری به همراه خواهد داشت و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی در آنجا بیشتر است.

پزشکیان با اشاره به اهمیت کتابخوانی ادامه داد: مسأله دیگر گرانی کتاب است و وقتی قدرت خرید کتاب وجود نداشته باشد طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می‌یابد. اصولاً در مدارس با طراحی اقدامات تشویقی فردی و جمعی می‌توان کتاب خوانی را گسترش داد. تقویت کتابخوانی باید از طریق مدرسه پیگیری شود و باید فشار بیاوریم که انجام شود. یادگیری اگر در ابتدای جوانی انجام شود در بزرگسالی کار سخت‌تر می‌شود.

او اذعان داشت: در دولت آینده اگر مردم رأی دادند دولت حتماً باید به فیلم و فیلم سازان کمک کند و موانع بر سر هنرمندان و کارگردانان برداشته شود. نگذاریم تعدادی ممنوع الخروج شوند و تعدادی از مملکت ما خارج شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه برادر ما آقای زاکانی می‌گویند نمی‌گذارم رئیس جمهور شوی یا خدا نشسته یا جای مردم. رقابتی است که مردم جواب خواهند داد و هیچکس نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد. واقعیت این است که مردم قضاوت خواهند کرد حق با چه کسی بوده و خواهد بود. یا باید این دیدگاه را بروند که ادعا کردنش ساده است یا ما در خدمت مردم بودیم و ما را می‌شناسند.

پزشکیان: ممیزی‌های سلیقگی را کاملاً رد می‌کنم

پزشکیان در بخشش ششم صحبت‌های خود ادامه داد: اصولاً دولت باید از حالت مداخله جری در بیاید و سیاست گذار و ناظر برنامه باشد و کار را ناظران بخش‌های خصوصی بسپارد. ممیزی باید بر اساس قانون صورت گیرد نه سلیقگی.

او اذعان داشت: ممیزی‌های سلیقگی را کاملاً رد می‌کنم و اجازه مداخله دستگاه‌ها در حوزه فرهنگی را نخواهم داد. قانون مالکیت معنوی ضرورت دارد. تلاش خواهم کرد دولت من فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تلاش می‌کنم امنیت فرهنگی را برای نهادهای منظور ایجاد کنم. این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد. یک تعداد ناراضی هستند ولی روند باید مانع آن شویم.

پزشکیان عنوان کرد: «باید منابع مورد نیاز برای بازسازی فرهنگ خودمان تأمین شود. سریال‌های خارجی که نشان می‌دهند در سابقه تاریخی خود ما قدیمی ترش وجود دارد. برای کتابخوانی جامعه باید هدایت شوند. جوامعی که در آن استان‌ها ساعت‌های بیشتری درس می‌خوانند فساد و جرم و جنایت و مشکلات اجتماعی، جنگ‌ها و دعواها کمتر است.»

او ادامه داد: «در رابطه با پیوست‌های فرهنگی در مناطق حتماً باید در جاهایی که درست شده و فاقد کتاب‌خانه و مسجد و.. هستند اقدامات صورت گیرد. باید طوری شکل بگیرند که قابل استفاده باشد. ساختار اجتماع باید طوری باشد که این روند در آن قابل اجرا باشد.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت‌جمع‌بندی سومین مناظره گفت: «در دیدگاه اعتقادی، فرقی میان زن و مرد در رابطه با تلاش و کارشان دیده نشده است. هر کدام عمل درست داشته باشند پاداش و حیات طیبه خواهند داشت. ما باید کاری کنیم زنان ما حیات طیبه داشته باشند یعنی هر جایگاهی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما نیز می‌توانند حضور پیدا کنند. با پذیرش این اصل نوع برخورد ما با دختران و زنان ما تغییر خواهد کرد نه رفتار خشن و اجباری.»

پزشکیان ادامه داد: «اجبار در دین وجود ندارد. اگر خدا می‌خواست همه را یک جور درست می‌کرد. اینکه چگونه با دختران و زنان که تعداد کمی در جامعه ندارند برخورد کنیم یک اصل است. واقعیت گشت ارشاد، جریمه، توبیخ و… باید کنار گذاشته شود ما باید با آنها بله طریقی که برازنده آنهاست برخورد کنیم. سخن گفتن از کرامت و احترام را مردم از ما نمی‌پذیرند.»

او اذعان داشت: «در مورد فضای مجازی کسب و کار عده‌ای را با مشکل مواجه کرده است به آنجا رسیدیم، برای آنهایی که نانشان را بریدیم چه کردیم. باید این طرف را می‌دیدیم.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «دولت باید به خانه سینما و تیاتر نظارت کند. این واقعیت است که چرا هنرمندان و کارگردانان ما ممنوع الخروج بشوند؟ نگاه امنیتی و اینکه فرهنگ را دولتی کردیم منجر به این سده که جوانان با رفتار ما مشکل دارند.»

پزشکیان عنوان کرد: «هر که بخواهد بگوید فلان کار را بکنیم باید پیشرانه باشد. قبلش باید خودش را در رفتار اصلاح کند نه در گفتار و دستورالعمل. وقتی می‌گوییم آدم‌های شایسته درست کردیم آنها را به جامعه نشان دهیم. الگو داشته باشیم مردم خودشان سمت ما می‌آیند. همان دولتی که اینها به آن گیر می‌دهند، به دنبال برجامش می‌روند نمی‌توانند حلش کنند.»

مسعود پزشکیان پس از پایان سومین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «آنچه که امروز در این گفتگو با کاندیداهابه آن توجه داشتیم در مورد فرهنگ، وضعیت رسانه‌ها و وضعیت اجتماعی و سیاسی اصحاب هنر بود.»

او تصریح کرد: «به باور من، زنان، همراه مردان هستند و با هم می‌توانند راه را طی کنند و ما نباید مانعی برای رشد آنها ایجاد کنیم و باید در عمل این را نشان دهیم نه در تئوری که وقتی کار به اجرا در آمد سیستم مردانه حاکم شود.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «در مورد حجاب نباید با خشونت و اجبار کار را به گونه‌ای انجام داد که موجب نارضایتی شود. با اخبار حتی نمی‌توان نوه و بچه خود را وادار به کاری کرد.»

پزشکیان در پایان افزود: «دولت سیاستگذار و ناظر است و اجرا باید به صاحبان فرایند و کارشناسان واگذار شود. در مورد پیوست فرهنگی هم ان شاءالله بتوانیم آنچه در توان هست را اجرا کنیم.»

مسعود پزشکیان در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟

سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در استودیوی «۱۱» صداوسیما برگزار شد.

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت:  «در مورد حجاب نباید با خشونت و اجبار کار را به گونه‌ای انجام داد که موجب نارضایتی شود. با اخبار حتی نمی‌توان نوه و بچه خود را وادار به کاری کرد.»

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها