|

دور دنیا در یک دقیقه

مجازات شنیدن K-pop در کره شمالی/ اعدام !

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

مجازات شنیدن K-pop در کره شمالی/ اعدام !
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 در استرالیا پرونده راه‌اندازی شبکه جعلی اینترنت را بررسی می‌کنیم. به کره شمالی می‌رویم و از علت اعدام یک جوان می‌خوانیم. در آخر هم به تاریخ‌سازی یک کاندیدا در کانادا می‌پردازیم.

 

راه‌اندازی شبکه اینترنت جعلی برای سرقت داده‌ها

مردی ۴۲ ساله در استرالیا به اتهام راه‌اندازی شبکه اینترنتی وای‌فای جعلی بازداشت شده است. پلیس می‌گوید این شبکه‌ با هدف سرقت اطلاعات شهروندان راه‌اندازی شده است.

نکته عجیب این که متهم، شبکه وای‌فای رایگان و جعلی خود را در فرودگاه‌های استرالیا و در پروازهای داخلی به کار گرفته است. فرودگاه ملبورن، آدلاید و پرت وجود این شبکه را گزارش داده اند. 

پلیس می‌گوید این شبکه جعلی مشابه شبکه‌های قانونی است و به همین دلیل احتمال فریب خوردن زیاد است. آنها با گزارش کارمندان فرودگاه از وجود یک شبکه مشکوک اینترنتی در منطقه مطلع شده اند.

 

گوش دادن به K-pop و اعدام در کره شمالی!

جوان ۲۲ ساله اهل کره شمالی به دلیل متاثر شدن از محصولات فرهنگی همسایه جنوبی در انظار عمومی در پیونگ‌یانگ اعدام شده است! این اتفاق در سال ۲۰۲۲ رخ داده است.

این جوان سه فیلمی از کره جنوبی تماشا کرده و ۷۰ ترک موسیقی پاپ این کشور را شنیده بود. جزییات این اتفاق به تازگی از سوی یک گروه حقوق بشری منتشر شده است.

کره شمالی هرگونه تاثیرپذیری از فرهنگ غربی و استفاده از محصولات آنها را ممنوع کرده است؛ از جمله پوشیدن لباس جین و آرایش مو و استفاده از کلمات و اصلاحات منتسب به این فرهنگ.

 

تاریخ‌سازی مرد کانادایی بدون یک رای!

فلیکس آنتونی هامل همراه با ۸۳ نفر دیگر برای انتخابات میان‌دوره‌ای فدرال در تورنتو نامزد شده بود. او به عدم اصلاحات انتخاباتی اعتراض داشت و با همین هدف کاندیدا شده بود.

پس از شمارش آراء مشخص شد آقای هامل حتی یک رای هم به ‌دست نیاورده است؛ در واقع هامل هم به خودش رای نداده است! 

آنتونی هامل می‌گوید وقتی حتی یک رای ندارم، یعنی من نماد وحدت کانادایی‌ها هستم! دست کم همه بر سر این که من را نمی‌خواهند متفق القول هستند!

 

لیگ بسکتبال آمریکا؛ پدر و پسر در لیکرز

لبرون جیمز و پسرش برانی جیمز پدر و پسر بسکتبالیست آمریکایی نخستین پدر و پسری هستند که در یک تیم با هم هم‌بازی شده اند. 

لبرون جیمز از سال ۲۰۱۸ برای لس‌آنجلس لیکرز بازی می‌کند. او ۳۹ ساله است. حالا پسر بزرگش برانی ۱۹ ساله هم به او پیوسته است و با لباس شماره ۵۵ برای این تیم به میدان می‌رود.

ستاره NBA چند سال پیش آرزو کرده بود روزی با پسرش در یک تیم بازی کند. حالا آرزوی امتیازآورترین بازیکن همه دوران NBA برآورده شده است.

 

انقراض ماموت‌های پشمالو؛ ضعف ژنتیک یا حوادث طبیعی؟

چه عاملی باعث مرگ و انقراض آخرین گروه از ماموت‌های پشمالو در قطب شمال شد؟ جواب این سوال تا مدت‌ها ضعف ژنتیک بود. اما حالا جواب دیگری برایش پیدا شده است.

جواب جدید می‌گوید به احتمال زیاد یک رویداد عجیب مثل توفان شدید یا فراگیری طاعون باعث مرگ ماموت‌ها شده است. هرچند آنها از تنوع ژنتیک محدود برخوردار بوده اند.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل ژنتیک به این جواب دست پیدا کرده اند؛ ماموت‌ها علی رغم ضعف ژنتیک، جمعیتی پایدار داشته اند، تنها حادثه‌ای تصادفی مثل توفان یا بیماری فراگیر باعث نابودی آنها شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها