|

شورش در شهر‌های فرانسه به‌دنبال اعلام نتایج انتخابات/ ویدئو

اعتراضات در فرانسه و شورش‌ها در شهر‌های این کشور، پس از اعلام نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه و پیروزی قابل توجه راست‌گرایان در این انتخابات، آغاز شده است.

شورش در شهر‌های فرانسه به‌دنبال اعلام نتایج انتخابات/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، به دنبال اعلام نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه و پیروزی قابل توجه راست‌گرایان در این انتخابات، اعتراضات در فرانسه و شورش‌ها در شهر‌های این کشور آغاز شده است.

بر اساس نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه مشخص شده است که ۳۴.۲ درصد از رأی‌دهندگان از لوپن و حزب وی (حزب اجتماع ملی) حمایت کرده‌اند. وزارت کشور فرانسه می‌گوید میزان مشارکت در این دوره از انتخابات پارلمان بی‌سابقهبوده  است؛ به طوری که با شرکت ۶۵.۵ درصد از واجدان شرایط در پای صندوق‌های رای، رکورد مشارکت در انتخابات به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۷ رسیده است.

انتخابات پارلمانی در فرانسه با نتایجی غیرقابل پیش‌بینی همراه بوده است؛ برآوردهای اولیه، حاکی از پیشتازی حزب راستگرای جبهه ملی به رهبری «مارین لوپن» است؛ مسئله‌ای که نگرانی‌های داخلی و بین المللی را به همراه داشته است.

بر این اساس، در ادامه حواشی بی شمار انتخابات پارلمان فرانسه، پیشتازی جبهه ملی باعث بروز موج گسترده‌ای از خشونت‌ها، در چندین شهر بزرگ فرانسه، از جمله پاریس و مارسی شده است. گرچه هنوز مشخص نیست معترضان طی این تجمعات به چه چیزی اعتراض دارند اما پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شده است.

به دنبال انتشار اخبار ضدونقیض از اعتراضات در فرانسه و وقوع ناآرامی‌ها در برخی از شهرهای فرانسه، از جمله پاریس، بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در این کشور، یکی از مقام‌های شهرستان «سن سن دونی» در شمال شرق پاریس که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «هاف پست»، خبر وقوع شورش و آتش‌سوزی در این شهرستان را تکذیب کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار فیلم‌هایی گزارش داد که پس اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه، شورش و آتش سوزی در برخی شهرهای فرانسه رخ داده است.

همچنین برخی دیگر از رسانه‌های خبری نیز گزارش دادند که صاحبان مشاغل در پاریس عصر یکشنبه به دلیل نگرانی از وقوع شورش‌های احتمالی و آشوب پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در این کشور، مغازه‌های خود را با تخته بستند و تعطیل کردند.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه نیز، در گزارشی، از تجمع هزاران نفر در میدان جمهوری پاریس و شعار دادن معترضان علیه حزب راست افراطی در این کشور پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه خبر داد.

بنابر اعلام آناتولی، هشت هزار نفر «یکشنبه» شب، در میدان جمهوری پاریس تجمع کردند و علیه راست افراطی شعار «فرانسه را در دستان فاشیست رها نکنید»، سردادند؛ این تجمع به خشونت کشیده شده است و تعدادی از معترضان، شیشه‌های برخی از مغازه‌ها در این شهر را شکسته‌اند.

اعتراضات در فرانسه

خبرگزاری آناتولی همچنین گزارش داد که تجمع‌های اعتراض آمیز علیه حزب راست افراطی در شهرهای دیگر فرانسه از جمله لیون و نانت نیز یکشنبه شب برگزار شده است.

اما در پی انتشار این اخبار یکی از مقام‌های شهرستان «سن سن‌دونی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری «هاف پست»، گفت: «فیلمی که از آتش‌سوزی در این شهرستان برای نشان دادن وقوع ناآرامی‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، اولین بار توسط رسانه راست افراطی «فرانتیرز» و در حساب کاربری آن در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد.»

او در ادامه اظهارات خود درباره اطلاع‌رسانی بخشداری شهرستان «سن سن‌دونی»، گفت: «این بخشداری اندکی بعد در همان شبکه اجتماعی با اعلام اینکه «این آتش‌سوزی در ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه یکشنبه (به وقت محلی) به وقوع پیوسته است در حالی که در آن زمان هنوز نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه اعلام نشده بود، بنابراین هیچ ارتباطی میان وقوع این آتش‌سوزی و نتایج این انتخابات وجود ندارد»، خواستار مسئولیت جمعی برای منتشر نکردن اطلاعات نادرست شد.

این مقام محلی همچنین با بیان اینکه به دنبال اطلاع‌رسانی بخشداری این شهرستان درباره این آتش‌سوزی، رسانه «فرانتیرز» بلافاصله این فیلم را از حساب کاربری خود حذف کرد، افزود: «اما پیش از حذف این فیلم از حساب کاربری «فرانتیرز»، بسیاری از حساب‌های کاربری ناشناس اقدام به انتشار مجدد آن کرده بودند.»

مرحله نخست انتخابات پارلمانی فرانسه روز یکشنبه برگزار شد و قرار است مرحله دوم انتخابات روزدهنگام پارلمانی فرانسه، یکشنبه هفته آینده (۱۷ تیر) برگزار شود؛ تنها کاندیداهایی به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت که بیش از ۱۲.۵ درصد آرا را کسب کرده باشند.

بر اساس نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه مشخص شده است که ۳۴.۲ درصد از رأی‌دهندگان از لوپن و حزب وی (حزب اجتماع ملی) حمایت کرده‌اند.

سه بلوک سیاسی بزرگ فرانسوی در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته بودند که عبارت بودند از حزب «اجتماع ملی» راست افراطی به رهبری لوپن و ژردن باردلا، ائتلاف احزاب میانه‌رو به رهبری مکرون به نام «با هم برای جمهوری» و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» که متشکل از احزاب چپ، چپ میانه و سبزها است.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی که از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام شد، ائتلاف احزاب چپ «جبهه مردمی جدید» فرانسه پس از حزب لوپن، با کسب ۲۹.۱ درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد که شامل احزاب «فرانسه سرکش» (LFI)، «حزب سوسیالیست» (PS)، «حزب کمونیست» (PCF)، «سبزهای زیست محیطی اروپا» (EEVL) و «حزب رادیکال» است.

ائتلاف میانه‌روی مکرون متشکل از احزاب «رنسانس»، «مدوم» و «افق‌ها» نیز تنها توانست ۲۱.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده و به کسب رتبه سوم اکتفا کند.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها