|

میزان مشارکت و نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به تفکیک استان‌ها؛ کاندیدای پیروز انتخابات ریاست جمهوری باید چند رای بیاورد؟/ ویدئو

نتیجه رسمی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، حکایت از پیشتازی «مسعود پزشکیان» دارد. تا این لحظه، از مجموع ۱۹ میلیون و ۶۹ هزار و ۷۱۳ رای شمارش‌شده ، نتیجه زیر حاصل شده است.

میزان مشارکت و نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به تفکیک استان‌ها؛ کاندیدای پیروز انتخابات ریاست جمهوری باید چند رای بیاورد؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، میزان مشارکت در انتخابات و نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، به تفکیک استان‌ها اعلام شد.

سخنگوی ستاد انتخابات درباره اینکه کاندیدای پیروز انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم باید چقدر رای بیاورد، توضیحاتی ارائه کرد.

«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات گفت: «کسی که بتواند «نصفِ به‌علاوه یک» تعداد کل آرای صحیح و باطله را کسب کند پیروز انتخابات است؛ در غیر این صورت ۲ نفری که بیشترین رای را گرفته‌اند در دور دوم انتخابات باهم رقابت می‌کنند.»

پیش از این اعلام شده بود که در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم، این انتخابات جمعه «۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳» برگزار خواهد شد.

به محض اعلام نتایج دور اول و پس از تتیید شورای نگهبان، تبلیغات مرحله دوم آغاز خواهد شد و تا ۲۴ ساعت پیش از شروع انتخابات پایان خواهد یافت.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به تفکیک استان‌ها

میزان مشارکت در انتخابات و نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به تفکیک استان‌ها مشخص شد.

نتیجه رسمی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم حکایت از پیشتازی «مسعود پزشکیان» دارد. تا این لحظه، از مجموع ۱۹ میلیون و ۶۹ هزار و ۷۱۳ رای شمارش‌شده، نتیجه زیر حاصل شده است:
نتایج انتخابات ریاست جمهوری

آرای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در استان گیلان

مسعود پزشکیان: ۳۱۷ هزار و ۲۴۸ رای

سعید جلیلی:‌ ۲۱۶ هزار و ۳۳۹ رای 

محمدباقر قالیباف:‌ ۹۰ هزار و ۱۹ رای

مصطفی پورمحمدی: ‌ ۶ هزار و ۷۵۹ رای ‌

مشارکت: ۳۲.۶ درصدی

آرای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در استان کهگیلویه و بویراحمد

مسعود پزشکیان: ۱۲۳ هزار و ۱۱۵ رای

سعید جلیلی: ۱۰۲ هزار و ۴۹۹ رای

محمد‌باقر قالیباف: ۵۶ هزار و ۶۵۴ رای

‌مشارکت: ۴۶.۸ درصد

آرای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در استان خراسان شمالی

مسعود پزشکیان: ۱۱۵۶۹۷ رای

سعید جلیلی: ۱۱۵۶۷۲ رای

محمدباقر قالیباف: ۵۷۶۳۸

مصطفی پورمحمدی: ۱۰۲۶

مشارکت: ۴۵ درصد

بحث به مرحله دوم کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری، طبیعتا بعد از شمارش کامل  آرا مشخص می‌شود اما پیش‌بینی‌های لازم از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان صورت گرفته و طبق زمان‌بندی، اگر انتخابات به دور دوم برود، جمعه آینده، طبق قانون، مرحله دوم برگزار خواهد شد.

رقابت میان «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» در جریان است و احتمال کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم بسیار زیاد است.

تاکنون حضور «مسعود پزشکیان» با حدود ۴۴ درصد آرای شمارش‌شده و «سعید جلیلی» با حدود ۳۸.۸ درصد آرای شمارش‌شده تا این لحظه، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری تقریباً قطعی شده است. با توجه به این نتیجه، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به احتمال زیاد به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

این آمار تقریبی است و هنوز به صورت رسمی تایید نشده است. آمار رسمی و دقیق، با اعلام وزارت کشور و تایید شورای نگهبان قطعی و اعلام خواهد شد.

دو کاندیدایی که بیشترین آرا را در مرحله‌ اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله‌ دوم شرکت می‌کنند. فرد منتخب مرحله اول باید حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک رای کسب کند.

پیش از این اعلام شده بود که در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم، این انتخابات جمعه، «۱۵ تیر ۱۴۰۳» برگزار شد.

فعالیت تبلیغات انتخاباتی در مرحله دوم، از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول شروع می‌شود و تا ساعت «۸ صبح» روز پنج‌شنبه «۱۴ تیر ماه ۱۴۰۳» ادامه خواهد یافت. انتخابات مرحله دوم در روز جمعه «۱۵ تیر ۱۴۰۳» برگزار می‌شود.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها