|

دور دنیا در یک دقیقه

شکایت گروگان‌های پرواز BA149 از دولت بریتانیا/ همدستی صدام و تاچر؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

شکایت گروگان‌های پرواز BA149 از دولت بریتانیا/ همدستی صدام و تاچر؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سری به فرودگاه ملبورن می‌زنیم که کارمندانش قاچاق مواد می‌کنند. سپس پرونده شکایت گروگان‌‌‌های پرواز معروف بریتیش ایرویز را در کویت می‌‌خوانیم. در آخر مثل کارکنان پارک ملی یلواستون می‌پرسیم گوساله سفید کجاست؟

 

استرالیا؛ کارمندان فرودگاه مواد قاچاق می‌کنند!

تعدادی از کارمندان فرودگاه ملبورن به همکاری با کارتل‌های مواد مخدر و تبه‌کاران بین‌المللی متهم شده اند. این افراد هم از کارمندان امنیتی فرودگاه هستند و هم از خدمه پرواز.

در گزارش تحقیقات پلیس تعداد این کارمندان ۷۰ نفر ثبت شده است. آنها طی ۱۲ ماه گذشته در چرخه انتقال و توزیع مواد مخدر در فرودگاه ملبورن فعال بوده اند.

ویزای ورد به استرالیای دو نفر از این افراد که جز خدمه بین المللی پرواز بوده اند، لغو شده است. تحقیقات گسترده‌تر برای شناسایی افراد دیگر مرتبط با این پرونده ادامه دارد.

 

چین؛ انفجار راکت فضایی در پرتاب تصادفی

موشک فضایی تیان لانگ ۳ چینی‌ها لحظاتی پس از نخستین پرتاب منفجر شد و در نزدیکی شهر گونگی سقوط کرد. تلفات انسانی از سقوط گزارش نشده است.

این موشک متعلق به یک شرکت خصوصی در چین بوده است. گفته شده نقص فنی در محل اتصال بین موشک و جایگاه خود باعث این اتفاق شده است.

تصاویر منتشر از لحظه پرتاب موشک نشان می‌دهد لحظاتی پس از شلیک تیان لانگ ناگهان افقی می‌شود و دور خود می‌چرخد و آتش می‌گیرد.

 

همد‌ستی صدام و تاچر؟ شکایت از دولت بریتانیا

گروگان‌های پرواز BA 149 سال ۱۹۹۰ پرونده شکایت از دولت وقت بریتانیا را باز کرده اند. آنها می‌گویند تاچر نخست‌وزیر بریتانیا و بریتیش ایرویز از حمله صدام مطلع بوده اند. 

پرواز BA 149 در سال ۱۹۹۰ در آغاز جنگ خلیج فارس ربوده شد و در کویت فرود آمد. ربایندگان پرواز از مسافران به عنوان سپر انسانی سوء استفاده کردند. همچنین در این پرواز یک تیم عملیات مخفی هم وارد کویت شد!

این پرواز با ۳۶۷ مسافر و ۱۸ خدمه در مسیر مالزی بود. اما چند ساعت بعد از حمله عراق به کویت در این کشور فرود آمد. گروگان‌ها تا ۵ ماه در کویت حضور داشتند و انواع و اقسام شکنجه‌ها را تحمل کردند.

 

آمریکا؛ بوفالوی سفید پارک ملی یلواستون کجاست؟ 

کارکنان پارک ملی یلواستون ایالت وایومینگ آمریکا نمی‌توانند گوساله بوفالوی سفید رنگی را که چندی پیش در این پارک متولد شده است، پیدا کنند!

این گوساله بدون رنگدانه یا زال نیست؛ کرم‌رنگ است، چشمان و سم‌های سیاه دارد. او از زمان تولد ناپیداست! مرده؟ دزدیده شده؟ 

تولد این گوساله سفید و نادر باعث برپایی چندین جشن در میان قبایل وایومینگ شده بود. در فرهنگ عامه این قبایل گوساله سفید بسیار محترم است.

 

نیجریه؛ افزایش خشونت محلی و بحران سوء تغذیه 

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید نزدیک به ۳۲ میلیون نفر در نیجریه از گرسنگی رنج می‌برند. آنها اعتراف می‌کنند کاری از دست‌شان برای این مردم بر نمی‌آید.

در گزارش این سازمان تاکید شده در شمال این کشور جمعیت بزرگی از کودکان دچار سوء تغذیه هستند. نیجریه در حال حاضر بزرگترین کشور ناامن جهان در زمینه غذاست.

خشونت و درگیر‌های محلی باعث افزایش قیمت مواد غذایی و در نهایت بحران غذا شده است. در سال گذشته، ۵۲ هزار شهروند نیجریه دچار سوء تغذیه بوده اند که بیش از ۲ هزار نفر آنها از دست رفته اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها