|

قطر و ترکیه به پاکسازی قومی در شمال و شرق سوریه متهم شدند

قطر به اتهام حمایت از پاکسازی قومی در شمال و شرق سوریه (مناطق کُردنشین) با تأمین منابع مالی پروژه‌هایی با ترکیه متهم شده است که هدف آن تغییر بافت جمعیتی است.

قطر و ترکیه به پاکسازی قومی در شمال و شرق سوریه متهم شدند

به گزارش شرق به نقل از دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، جمعیت هلال احمر قطر (QRCS) روستاهای مسکونی را ساخته است که پناهجویان ادعا می‌کنند هدف آن تغییر ساختار جمعیتی منطقه است.

 

مراد اسماعیل، رئیس و یکی از بنیانگذاران آکادمی سنجار، گفت: «قطر از پاکسازی قومی حمایت می‌کند». هلال احمر قطر مدعی شده بود که ۱۳ دهکده مسکونی کامل توسط این نهاد با همکاری ترکیه برای ۲۲۰۰۰ آواره داخلی ایجاد شده است.

 

یک فعال کُرد با عنوان “Rojava Security” در توئیتر نوشته: «هلال احمر قطر قوانین بین­‌المللی را نقض و به ترکیه کمک می‌­کند در اراضی اشغالی سوریه، شهرک‌سازی کند، تغییرات جمعیتی اعمال کند، جمعیت اصلی کُرد را جابجا کرده و خانواده­‌های گروه­‌های تروریستی را در این شهرک‌­ها اسکان دهد».

 

پناهندگانی که به دلیل اشغال ترکیه شمال سوریه (عفرین) را به اجبار ترک کرده‌اند، با شجاعت درباره سیاست‌های دولت ترکیه و قطر در منطقه سخن گفته‌اند و اذعان داشتند که این سیاست‌ها نابودی و تغییر ساختار شهر را هدف دارند.

 

 

فاطمه دوود یکی از مهاجران می­‌گوید «سازمان هلال احمر قطر در همکاری با دولت ترکیه، خانه‌های استعماری می­‌سازد.

 

 

این خانه‌ها نه برای مردم عفرین بلکه برای خانواده‌هایی ا­ست که از قنیطره و خوتا به اینجا آورده شده‌اند».

 

وی افزود «دلیل اصلی این امر، تغییر ساختار جمعیتی منطقه است. ما به دولت ترکیه و شرکای آن می‌­گوییم که نمی­‌توانند ساختار جمعیتی منطقه و هویت ما را تغییر دهند».

در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸، دولت ترکیه آغاز عملیات تهاجمی «شاخه زیتون» را علیه شهر کردنشین عفرین اعلام کرد. تا قبل از حمله زمینی ترکیه که نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ نفر از ساکنان کرد را آواره کرد، این شهر منطقه نسبتاً آرامی بود که غیرنظامیان آسیب‌دیده از جنگ داخلی سوریه در آن پناه گرفته بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها