|

دور دنیا در یک دقیقه

رفت‌و‌آمد متخصص مغز و اعصاب به کاخ سفید

با اینکه «جو بایدن» همواره تست شناختی را رد کرده است، اما گزارش‌هایی وجود دارد که پزشک شخصی رئیس‌جمهور آمریکا، با یک متخصص مغز و اعصاب دیدار داشته است.

رفت‌و‌آمد متخصص مغز و اعصاب به کاخ سفید
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری‌تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا به کاخ سفید سرمی‌زنیم؛ بایدن زیر فشار برای کناره‌گیری است. سپس، به خانه اجاره‌ای استارمرها در بریتانیا می‌رویم؛ نخست‌وزیر جدید از حزب کارگر می‌آید. در آخر نیز، سری به دالای لاما می‌زنیم.

بایدن؛ رفت‌و‌آمد متخصص مغز و اعصاب در کاخ سفید!

با اینکه «جو بایدن» همواره تست شناختی را رد کرده است، اما گزارش‌هایی وجود دارد که پزشک شخصی رئیس‌جمهور آمریکا، با یک متخصص مغز و اعصاب دیدار داشته است.

این دیدارها از آگوست ۲۰۲۳ آغاز شده و تا پایان مارس ۲۰۲۴، ادامه داشته است. روی هم رفته این دو پزشک هشت مرتبه در کاخ سفید با هم ملاقات کرده اند.

عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره نخست با ترامپ، تردیدهای فراوانی را درباره سلامتی او ایجاد کرده است. فشارها برای کناره‌گیری او از رقابت‌های ریاست‌جمهوری هم افزایش یافته است.

بریتانیا؛‌ آن شب در خانه استارمرها چه گذشت؟

زندگی‌نامه‌نویس «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید شب پیروزی را در کنار استارمرها و دوستان آنها گذرانده است. استارمر آن شب خاص را در خانه‌ای قرضی گذرانده است.

خانواده چهار نفره دور هم مقابل تلویزیون جمع شده بودند. به محض آن‌که چهره کی‌یر روی صفحه تلویزیون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا ظاهر شده، سکوتی محض برقرار شده است.

«کی‌یر استارمر» همسرش «ویک» را در آغوش گرفته و با بوسه‌ای محکم این پیروزی را جشن گرفته است. استارمر برای پیروزی سال‌ها زحمت کشیده، اما از آن دست سیاستمداران نیست که از کودکی آرزوی پادشاهی داشته است.

آمریکا؛ تایید داروی شاهدانه در سازمان غذا و دارو

برای نخستین بار، سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروهای مشتق از شاهدانه را از مجموعه مخدرات خارج و مصرف دارویی آن را تایید کرد.

این مشتقات شاهدانه‌ای از این به بعد با نظارت سازمان غذا و دارو به فروش می‌رسند و مصرف می‌شوند. حدود ۴ میلیون نفر در آمریکا از مشتقات شاهدانه پزشکی در تضاد با قانون فدرال استفاده می‌‌کنند.

تایید سازمان غذا و دارو بر این داروها باعث افزایش مصرف آن می‌شود. از سوی دیگر قانونی شدن ممکن است شرکت‌های دارویی نیز از سرمایه‌گذاری روی شاهدانه منصرف کند.

ژاپن؛ ۴۵ سال انتظار اعدام و امید به آزادی!

«ایوائو هاکامادا» ۸۸ ساله است و بیش از هر زندانی دیگری در جهان برای اجرای حکم اعدام خود انتظار کشیده است. اما حالا او به تجدید نظر و آزادی فکر می‌کند!

هاکامادا در سال ۱۹۶۶ به اتهام آتش زدن خانه مدیرعامل یک شرکت و قتل خانواده او بازداشت و محکوم به اعدام شده است. او از ۱۹۶۸ تا امروز به مدت ۴۵ سال در زندان بوده است.

از سال ۲۰۱۴ تغییری در پرونده هاکامادا افتاده است؛ برخی شواهد پرونده تایید نشده است. هر چند بررسی‌های مجدد حکم به ادامه بازداشت داده، اما این اختلافات باعث شده امید به آزادی وجود داشته باشد.

دالای لاما؛ جراحی زانو و آمادگی برای ۹۰ سالگی

بستری شدن رهبر بوداییان تبت در بیمارستانی در آمریکا، به شایعاتی درباره سلامتی «دالای لاما» دامن زده است. او تولد ۹۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد؟

دالای لاما می‌گوید همه چیز خوب است و فقط زانویش را عمل کرده است. او برای این‌که خیال پیروانش را راحت کند، فایلی ویدئویی از خود منتشر کرده است و خواسته مردم به شایعات توجه نکنند.

روز گذشته، دالای لاما تولد ۸۹ سالگی خود را جشن گرفت و قول داد در ۹۰ سالگی، درباره جانشینی و تناسخ خود و موضوعاتی از این قبیل توضیح خواهد داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها