|

فقها فتوای خود را پس گرفتند

تعطیلی بانک شیر مادر پاکستان

با این‌که جامعه روحانیون و رهبران مسلمانان پاکستان، رضایت داده بودند بانکی برای جمع‌آوری شیر مادران راه‌اندازی شود، فتوای خود را پس گرفتند و بانک را تعطیل کردند.

تعطیلی بانک شیر مادر پاکستان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری‌تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا، به فرانسه می‌رویم و در حراجی تپانچه‌های مشهور ناپلئون شرکت می‌کنیم. سپس، در برزیل، از ماجرای توقیف خودروی فرزندان دیپلمات‌ها خبر می‌گیریم. در آخر نیز، سری به پاکستان می‌زنیم. 

فرانسه؛ فروش تپانچه‌های خودکشی ناپلئون

هر دو تپانچه‌ متعلق به امپراتور فرانسه، ناپلئون بناپارت اول در حراجی فانتین‌بلو در جنوب پاریس به فروش رسید. خریدار یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو بابت این تپانچه‌ها پرداخت کرد.

ناپلئون پس از شکست تصمیم گرفته بود خودکشی کند. او سراغ این تپانچه‌ها می‌رود، اما آجودان باروت آنها را تخلیه کرده بود. ناپلئون سم را امتحان می‌کند. از سم هم کاری برنیامد… 

دولت فرانسه پس از این که این تپانچه‌ها در حراجی به فروش می‌روند، خروج آنها را از مرز فرانسه ممنوع  و آنها را گنجینه ملی این کشور اعلام کرده است.

آلودگی هوا؛ کاهش شانس تولد جنین پس از IVF

آلودگی هوا نه‌تنها پیش از لقاح بر رشد تخمک‌ها تاثیر می‌گذارد که تحقیقات جدید نشان می‌دهد می‌تواند تولد زنده را پس از لقاح مصنوعی نیز کاهش دهد. 

محققان می‌گویند آلودگی هوا به اندازه ۳۸ درصد از تعداد تولد زنده جنین پس از لقاح مصنوعی می‌کاهد. پیشتر ثابت شده بود آلودگی هوا باعث سقط جنین و زایمان زودرس می‌شود.

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین تهدیدات زیستی و سلامتی انسان‌هاست. در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۷ میلیون نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست داده‌اند.

برزیل؛ عذرخواهی از کانادا، گابن و بورکینافاسو

وزارت خارجه برزیل مجبور شد از سفارت‌های کانادا، گابن و بورکینافاسو عذرخواهی کند. پلیس خودروی متعلق به فرزندان دیپلمات‌های این سه کشور را به بهانه جستجوی اسلحه متوقف کرده بود. 

نکته شایسته توجه این که همه سرنشینان سیاه‌پوست بوده اند. آنها برای جشن پایان سال تحصیلی سوار بر خودرو به سفر می‌روند و هنگام بازگشت با این برخورد پلیس مواجه می‌شوند.

همراه فرزندان دیپلمات‌ها یک پسر برزیلی هم بوده است. مادر این پسر فیلم برخورد را منتشر می‌کند و به رسانه‌ها می‌گوید این اتفاق هر روز برای پسران سیاه‌پوست برزیل رخ می‌دهد!

کالیفرنیا؛ گرما در دره مرگ، جان موتورسوار را گرفت

از گروه شش‌نفره موتورسوارانی که به پارک ملی «دث ولی» در کالیفرنیا رفته بودند‌، دو موتورسوار با وجود همه هشدارها وارد منطقه شدند. یکی جان باخت و دیگری در بیمارستان بستری است.

در ورودی پارک ملی دث ولی نوشته شده «خطر گرما» و این که «بیشتر از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی توصیه نمی‌شود». دره مرگ با کسی شوخی ندارد. 

دمای هوا در «دث ولی»، به ۵۳ درجه سانتیگراد رسیده است و این یعنی تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان‌ها. تابستان سوزان کالیفرنیا و حریق پوشش گیاهی این ایالت هم آغاز شده است.

پاکستان؛ تعطیلی بانک شیر مادر به فتوای روحانیت

با این‌که جامعه روحانیون و رهبران مسلمانان پاکستان، رضایت داده بودند بانکی برای جمع‌آوری شیر مادران راه‌اندازی شود، فتوای خود را پس گرفتند و بانک را تعطیل کردند.

پزشکان پاکستانی به این نتیجه رسیده بودند برای عبور از سوء‌تغذیه نوزادان و جلوگیری از مرگ‌و‌میر آنها، بانک شیر مادر را در این کشور با کمک یونیسف را‌ه‌اندازی کنند.

آنها پس از گفت‌وگوهای بسیار زیاد با روحانیون و رهبران مذهبی صاحب فتوا موفق شدند این بانک را دایر کنند. اما پس از مدت کوتاهی فقها فتوای خود را پس گرفته‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها