|

دور دنیا در یک دقیقه

رنج مضاعف زنان سودان/ رابطه جنسی اجباری برای غذا

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

رنج مضاعف زنان سودان/ رابطه جنسی اجباری برای غذا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به حواشی ترور نافرجام ترامپ می‌پردازیم. سپس در باغ گیاه‌شناسی کیو علت مرگ درختان را بررسی می‌کنیم. در آخر به سودان می‌رویم و از رنج مضاعف زنان می‌خوانی

 

ضارب ترامپ مشکلی در دبیرستان نداشته است

مدیران دبیرستان بثل پارک پنسیلوانیا می‌گویند مدرک و سابقه‌ای از اذیت و آزار متیو کروکس در این مدرسه وجود ندارد. پیشتر هم‌کلاسی‌های کروکس گفته بودند او در این مدرسه تحقیر شده بود.

متیو کروکس هفته پیش در گردهمایی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری در پنسیلوانیا ترامپ را نشانه گرفت که البته تیرش تنها به گوش راست این نامزد برخورد و او را مجروح کرد.

نیروهای امنیتی حاضر در محل کروکس را کشتند. پلیس فدرال تحقیقات خود را شروع کرد تا انگیزه او را از این اقدام مشخص کند. آنها در این تحقیقات به مدرسه و هم‌کلاسی‌های کروکس ۲۰ ساله رسیده اند.

 

بحران تغییرات آب و هوایی و مرگ درختان باغ کیو 

باغ گیاه‌شناسی مشهور کیو در بریتانیا در طول سال ۲۰۲۲، حدود ۴۰۰ اصله درخت خود را از دست داده است. این اتفاق باعث نگرانی کارشناسان و محققان شده است. آنها می‌گویند تغییرات اقلیمی باعث این اتفاق شده است.

باغ کیو، باغ گیاه‌شناسی سلطنتی بریتانیا است که از سال ۱۸۴۰ بنیان‌گذاشته شده است. این باغ مجموعه‌ای غنی از انواع درختان را در خود جای داده است.

خشکی و گرمای سوزان سال ۲۰۲۲ باعث شده نیمی از درختان باغ کیو بمیرند. کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی می‌تواند تا یک دهه آینده این باغ را فقیرتر از این کند. آنها دنبال راه حلی برای رفع مشکل هستند.

 

تجاوز؛ جنایت مضاعف در حق زنان گرسنه سودان

گرسنگی و مرگ وسط معرکه جنگ و درگیری داخلی کسب و کار هر روز شهروندان سودانی است؛ این میان زنان رنج مضاعف می‌برند که برای نمردن از گرسنگی باید تن به خواست سربازان بدهند!

ام دورمان در سودان وسط معرکه جنگ و خشونت بی‌حد و حصر است. سربازان سودانی زنان ام دورمان را وادار به رابطه جنسی می‌کنند تا در مقابل اندکی آب و غذا به آنها بدهند.

قربانیان می‌گویند هیچ چاره‌ای نیست. گرسنگی امان ساکنان را بریده و هیچ چیز در دسترس نیست. جنگ داخلی میان ارتش و نیروهای پشتیبان سریع اوضاع سودان را بحرانی‌تر از هر زمان دیگر کرده است.

 

ژنتیک و نابینایی ارثی سگ‌ها

نابینایی در برخی نژادهای سگ ریشه ارثی و ژنتیک دارد. به عبارت بهتر حدود صد نژاد از سگ‌ها از نابینایی ارثی رنج می‌برند؛ این سگ‌ها پس از مدتی نابینا می‌شوند.

حالا دانشمندان و محققان آزمایشی ترتیب داده اند که شاید بتواند مشکل این سگ‌ها را حل کند. آنها موفق شده اند ژنی که را باعث بیماری آتروفی پیش‌رونده شبکیه می‌شود، شناسایی کنند.

شناسایی این ژن و جلوگیری از تولید مثل آن دسته از سگ‌هایی که واجد این‌ ژن هستند، کمک بزرگی به حذف این عارضه می‌کند. آزمایش تشخیص ژن آتروفی پیش‌رونده شبکیه ۴۸ پوند هزینه دارد.

 

حمایت دنیرو و رفقا از کامالا هریس

پس از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری حالا هالیوودی‌های دموکرات پشت خانم کامالا هریس ایستاده اند. معاون اول بایدن که حضورش دور از انتظار هم نبود.

رابرت دنیرو، باربارا استرایسند، آرون سورکین و … در حمایت از هریس بیانیه نوشته اند. این در حالی است که پیشتر آقای سورکین پیشنهاد داده بود دموکرات‌ها بروند پشت میت رامنی جمهوریخواه برای مقابله با ترامپ!

کامالا هریس معاون اول بایدن در کاخ سفید تا ماه نوامبر وقت دارد برای رقابت با ترامپ جمهوریخواه آماده شود. او حمایت چهر‌ه‌های مطرح هالیوود را دارد، اما حریف بیش از این حرف‌ها قدرتمند است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها