|

دور دنیا در یک دقیقه

پاریس در آستانه آغاز المپیک ۲۰۲۴/ حملات خرابکارانه به شبکه ریلی فرانسه

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

پاریس در آستانه آغاز المپیک ۲۰۲۴/ حملات خرابکارانه به شبکه ریلی فرانسه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. از پاریس که در آستانه افتتاح بازی‌های المپیک است، شروع می‌کنیم. سپس به فضا می‌رویم و دردسرهای دو فضانورد ناسا برای بازگشت به زمین. در آخر هم به لایحه کمک به مرگ بیماران لاعلاج در بریتانیا می‌پردازیم.

 

المپیک پاریس، یخ‌درمانی و سفارش ۶۵۰ تن یخ!

مسئولان برگزاری المپیک تابستانی پاریس برای راحتی ورزشکاران و برنامه‌های ریکاوری آنها چیزی حدود ۶۵۰ تن یخ سفارش داده اند. ماجرایی که استرس زیادی به مردم محلی وارد کرده است!

یخ‌درمانی و ریکاوری با یخ یکی از روش‌های مرسوم در میان ورزشکاران برای عبور از برخی التهابات پس از مسابقه و بازگشت به شرایط عادی است، اما محققان این روش را تایید نمی‌کنند.

محققان می‌گویند مزایای یخ‌درمانی با واقعیت‌ها تناسب ندارد و نتایج به دست آمده نشان می‌دهد این روش بیشتر از این که مفید باشد، برای محیط زیست ضرر دارد. مقدار زیادی آب و انرژی از دست می‌رود، اما تاثیر؟ بسیار اندک.

 

دسته‌گل‌هایی که بوئینگ در فضا به آب می‌دهد!

نام بوئینگ با حواشی پروازهای اخیر گره خورده است، اما حالا خبر می‌رسد کپسول فضایی این کمپانی هوا و فضا هم به مشکل خورده است و معلوم نیست دو فضانورد چه زمانی به زمین باز می‌گردند.

دو فضانورد ناسا هفت هفته پیش همراه با کپسول استارلاینر بوئینگ راهی فضا شده اند. اما فضانورد آنها پس از فرود دچار مشکل فنی شده است. مهندسان مشغول بررسی و رفع مشکل هستند.

آنها می‌گویند نمی‌شود زمان دقیقی برای بازگشت این دو فضانورد مشخص کرد. اما آنها سرگردان نیستند. در ایستگاه می‌مانند تا مشکل برطرف شود. این دو فضانورد قرار بود تنها یک هفته در فضا بمانند.

 

هشدار درباره هزینه‌های چهار بیماری مرگ‌بار

مطالعات در بریتانیا نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ هزینه‌های سالانه چهار بیماری مرگ‌بار در این کشور به ۸۶ میلیارد پوند برسد! این پیش‌بینی زنگ خطر برای کشوری است که در حال پیر شدن است.

محققان می‌گویند چهار بیماری سرطان، سکته، بیماری‌های قلبی و زوال عقل از دسته بیماری‌های مرگ‌بار در بریتانیا به حساب می‌آیند که رابطه مستقیمی هم با پیر شدن دارند.

این تحقیقات و برآورد هزینه‌های سالانه آن تا سال ۲۰۵۰ در واقع زنگ خطر را برای مسئولان بهداشت و درمان خاصه در زمینه تغذیه به صدا درآورده است؛ کنترل تنقلات و الکل از جمله مهم‌ترین عوامل در مدیریت این وضعیت است.

 

اوباشی‌گری و حمله هماهنگ به شبکه ریلی پاریس

در آستانه آغاز رقابت‌های ورزشی المپیک پاریس ۲۰۲۴، شبکه ریلی پرسرعت فرانسه اختلالاتی را پشت سرگذاشته است. مدیران راه‌آهن می‌گویند این اقدامات را اوباش‌ها و خرابکارها تدارک دیده اند.

اقدامات خرابکارانه شامل آتش‌سوزی‌ در ایستگاه‌ها خاصه ایستگا‌ه‌های شلوغ و پررفت و آمد بوده است. آتش‌سوزی در شبکه راه آهن پرسرعت فرانسه در شمال و شرق رخ داده و البته اتفا شده است.

پاریس پایتخت فرانسه در این دو هفته برگزاری مسابقات المپیک و پس از آن پارالمپیک میزبان حوادث زیادی خواهد بود؛ از حملات تروریستی احتمالی تا اقدامات خرابکارانه مخالفان میزبانی المپیک …

 

لایحه مرگ‌ به مجلس اعیان بریتانیا رسید

سرانجام لایحه موسوم به لایحه مرگ یا همان کمک به مرگ خودخواسته بیماران لاعلاج مسن در روزهای آینده به مجلس لردهای بریتانیا می‌رسد تا گام بزرگی برای قانونی کردن آن برداشته شود.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر برای تغییر قانون زیر فشار است. او البته خود از هواداران لایحه کمک به مرگ است و وعده آن را پیشتر داده است. البته این درخواست مجلس لردها یا عیان است.

 شاید نخست‌وزیر آن را در مجلس عوام یا کامن هم مطرح کند. به هر حال کمک به مرگ زودتر و راحت‌‌تر بیمارانی که زجر می‌کشند و درمانی برای آنها نیست در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها