|

المپیک پاریس و مسئله فلسطین

تهدید به مرگ برای ورزشکاران اسرائیلی

تهدیدها و نفرت‌پراکنی‌ها باعث شده است که ورزشکاران اسرائیلی در طول مسابقات، با حضور محافظان و نیروهای امنیتی رفت‌و‌آمد کنند. سرویس‌های امنیتی اسرائیل هم به کمک فرانسه آمده‌اند.

تهدید به مرگ برای ورزشکاران اسرائیلی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا، به سواحل بریتانیا می‌رویم؛ سپس، به بازار روغن زیتون در اتحادیه اروپا سر می‌زنیم. در آخر نیز به ماجرای چمدان‌های برقی ژاپن می‌پردازیم.

بریتانیا؛ کاهش محسوس پلاستیک در سواحل

تحقیقات نشان می‌دهد، طی یک دهه گذشته، حدود ۸۰ درصد از حجم کیسه‌های پلاستیک یک‌بار مصرف در سواحل کاهش یافته است.

فعالان محیط زیست بریتانیایی از این که موفق شده اند از حجم زباله پلاستیکی در سواحل بریتانیا بکاهند بسیار خوشحال هستند. تلاش‌های آنها و اعمال قانون جواب داده است.

با فشار فعالان محیط زیست و همکاری انجمن دریا و دولت، برای کیسه‌های حمل کالاهای خریداری شده، هزینه اضافی دریافت می‌شود. این طرح مانع از مصرف این کیسه‌ها شده است.

اتحادیه اروپا؛ افزایش روغن زیتون تقلبی

اتحادیه اروپا در کشف موارد تقلبی و برچسب‌های اشتباهی در بازار روغن زیتون به رکورد بی‌سابقه‌ای دست یافته است؛ ۵۰ مورد روغن زیتون تقلبی تنها در سه ماهه اول سال!

گفته می‌شود افزایش هزینه‌های تولید مواد غذایی منجر به بروز مواد غذایی تقلبی و بازار موازی شده است. قیمت روغن زیتون از سال ۲۰۱۸ تا کنون دو برابر شده است.

هر چقدر این قیمت بالاتر می‌رود، احتمال بروز تقلب بیشتر می‌شود. در روغن‌‌های تقلبی مواردی از آفت‌کش‌ها، مواد معدنی غیرمجاز و حتی قطعات شیشه کشف شده است.

زندان برای مادری که دخترش را به زور شوهر داد

دادگاه استرالیا در گام اول «سکینه محمد جان» را به ۱۲ ماه حبس محکوم کرده است. او مادر «رقیه حیدری» است؛ دختری که به اصرار مادرش ازدواج اجباری داشته و به قتل رسیده است.

خانم محمد جان، رقیه را در ۱۵ سالگی به زور شوهر می‌دهد. دختر در ۲۰ سالگی طلاق می‌گیرد و در فرهنگ پشتون‌ها یک مطلقه بیوه می‌شود. این نخستین ازدواج اجباری رقیه بوده است.

سکینه برای فرار از برچسب بیوگی، بار دیگر دخترش را شوهر می‌دهد. ازدواج دوم رقیه ۲ ماه دوام دارد و او به دست شوهرش کشته می‌شود. دادگاه علاوه بر شوهر، علیه مادر رقیه هم اقامه دعوا می‌کند.

المپیک پاریس؛ تهدید به مرگ برای ورزشکاران اسرائیلی

پلیس فرانسه تحقیقات را شروع کرده است. آنها پس از تهدید به مرگ برای ورزشکاران اسرائیلی حاضر در المپیک پاریس دست به کار شده‌اند.

نفرت‌پراکنی در جریان مسابقه فوتبال اسرائیل و پاراگوئه در المپیک پاریس و سردادن شعارهای یهودستیزانه علیه سه ورزشکار اسرائیلی، مقامات قضایی فرانسه را وادار به واکنش کرده است.

این تهدیدها و نفرت‌پراکنی‌ها باعث شده است که ورزشکاران اسرائیلی در طول مسابقات، با حضور محافظان و نیروهای امنیتی رفت‌و‌آمد کنند. سرویس‌های امنیتی اسرائیل هم به کمک فرانسه آمده‌اند.

ژاپن؛ محدودیت استفاده از چمدان‌های برقی

ژاپنی‌ها تصمیم گرفته‌اند استفاده از چمدان‌های الکترونیک با قابلیت سوار شدن را محدود کنند. به درخواست پلیس استفاده از این چمدان‌ها نیازمند داشتن گواهینامه خواهد بود.

چمدان‌های برقی با قابلیت سوار شدن در فرودگاه‌های آسیایی رونق گرفته است؛ صاحبان این چمدان‌ها علاوه بر فرودگاه، در فضای بیرونی هم سوار آن می‌شوند.

بی‌احتیاطی برخی از دارندگان و البته افزایش تعداد این چمدان‌ها باعث شده امنیت و جان شهروندان به خطر بیفتد. رونق گردشگری در ژاپن احتمال بروز این حوادث را بالاتر برده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها