|

شبکه شرق گزارش می‌دهد؛

اولویت‌های دولت پزشکیان از نگاه کارشناسان

جمعی از کارشناسان اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ورزشی از اولویت های دولت چهاردهم در حوزه‌های مختلف گفتند.کارشناسان چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های مهم کشور را در دولت پزشکیان بررسی کردند. آنها البته پیشنهاداتی هم برای حل این مسائل داشتند. «شبکه شرق» مباحث مهم حوزه‌های مختلف دولت را بررسی کرده است.

اولویت‌های دولت پزشکیان از نگاه کارشناسان

اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از نگاه احمد محیط طباطبایی، پژوهشگر 

۱-اصلاح ساختار وزارتخانه؛ به دلیل بیش از ۱۴ سال ادغام‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ایجاب می‌کند که بپذیریم این رفتار اداری موفقیت‌آمیز نیست. سه موضوع از سه پایه مختلف یعنی میراث فرهنگی فرابخش، گردشگری میان بخش و صنایع دستی بخش را کنار هم قرار دادند. وزیر باید هر موضوع را به یک سازمان مستقل به شکل معاونت (معاونت ریاست سازمام میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی) 

۲-جذب بخش خصوصی؛  جذب بخش‌های غیر دولتی به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باید انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی زیر نظر وزارتخانه تشکیل شود. امروز مجوز این انجمن‌ها با وزارت کشور است که باید به همان دوره‌ای باز گردد که میراث فرهنگی مجوز این انجمن‌ها را صادر می‌کرد.

 

* اولویت‌های وزارت کشور از نگاه عبدالله‌ رمضان‌زاده، سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات

۱-طرح آمایش سرزمینی؛ آمایش سرزمین یعنی شناخت امکانات، ظرفیت‌ها و کمبودهای نقطه به نقطه سرزمین و مردم ساکن در آن و برنامه ریزی بر اساس آن برای توسعه کشور  این امر در سال ۸۲ در دولت اصلاحات انجام شد که بلا استفاده ماند

۲-تلاش برای ایجاد وفاق ملی و توسعه سیاسی (احزاب، سمن‌ها، اعتراضات و آزادی‌ها) در مورد وفاق ملی گونه‌ای از هماهنگی و همراهی به رسمیت شناختن تنوع و تکثر در جامعه برای رسیدن به وحدت است. باید از ایجاد تشکل‌های غیردولتی استقبال  شود و وزارت کشور متصدی تنظیم قانونی این تکثر بر مبنای گفتگو و تعامل است. در همین چارچوب واکنش مسالمت آمیز نسبت‌ به‌ اعتراضات شهروندان مشخص شود و آزادی‌های فردی و اجتماعی تضمین شود.

۳-امنیت داخلی(سرقت، جنایت، اتباع خارجی..و آسیب‌های اجتماعی...)؛ کنترل مرزها و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی در شرایط فعلی و ساماندهی انواع خارجی از اولویت‌ها باشد. 

۴-کنترل مرزها و قاچاق کالا و مواد مخدر

۵-توزیع عادلانه سه ارزش اصلی قدرت، ثروت و منزلت در مناطق کشور؛ کشور در حال حاضر از عدم توازن توسعه منطقه‌ای رنج می‌برد و وزارت کشور از طریق استانداری‌ها متولی امر توسعه منطقه‌ای است.تامین عدالت میان مناطق از وظایف اصلی وزارت کشور است.

 

 

*  اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش از نگاه علی اصغر فانی، وزیر آموزش پرورش دولت اول روحانی

۱- دولت باید دو کار اورژانسی و فوری برای وزارت آموزش و پرورش انجام دهد. اول اینکه یک برنامه ریزی اصولی برای آغاز سال تحصیلی جدید داشته باشد. تمرکز اصلی هم باید روی تامین نیروی انسانی و معلم در مدارس باشد. دوم اینکه، معوقات فرهنگیان را پرداخت کند.

۲- دولت باید قانون جامع نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش تدوین کند تا این وزارتخانه بداند در زمینه جذب، سازماندهی،تعلیم و‌تربیت، ارزیابی و رتبه بندی برنامه های کامل و به روزی داشته باشد.

۳- بحث عدالت آموزشی بسیار مهم است. متاسفانه ما چند نوع مدرسه در کشور داریم و همین تنوع مدارس باعث بی‌عدالتی شده است. آموزش و پرورش باید توجهش را به سمت مدارس دولتی ببرد.

۴- وزارت آموزش و پرورش باید در ماموریت تربیتی خود تجدید نظر کند. ما با نسل آلفا روبرو هستیم نسلی که با هوش مصنوعی در ارتباط است. معلمان ما باید خودشان را برای این نسل آماده کنند.

۵- آموزش و‌پرورش باید اولویت دولت باشد. وزیر باید توان چانه زنی را در هیات دولت داشته باشد. متاسفانه این وزارتخانه هیچ گاه اولویت دولت ها نبوده است برای همین توجه چندانی هم به این وزارتخانه مهم نشده است.

 

* اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی از نگاه عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در دوره حناچی

1- تامین مسکن گروه‌های کم درآمد و مبارزه با انحراف سرمایه در بازار های رانتی ناشی از فروش تراکم در کلانشهرها.

2- باز زنده‌‌سازی مفهوم و کارکرد محله در نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری به عنوان یک سازمان اجتماعی-فضایی و واحد پایه شهرنشینی در ایران با نگاه به رویکرد نوین شهرهای 20 دقیقه‌ای.

3- کامل نمودن شبکه راه‌های اصلی و ریلی کشور، متناسب با چشمه‌های اصلی بار و مسافر.

4- تحول بنیادین در مدیریت کلان حمل و نقل هوایی و شایسته سالاری برای نوسازی ناوگان هوایی و احیا نقش کلیدی ایران در ترابری هوایی در جهان. 

5-تامین زیرساخت‌های لازم اقتصاد دریا محور برای پیوند بین ظرفیت‌های داخلی و بازارهای جهانی.

 

* اولویت‌های وزارت ورزش از نگاه محسن مهرعلیزاده، وزیر ورزش دولت اصلاحات 

1- توسعه دانش‌محور و برنامه محور در ورزش

2-به روز رسانی و اجرای «نظام جامع ورزش»

3- توسعه باشگاه‌ها محور در ورزش حرفه‌ای

4- واگذاری استقلال و پرسپولیس

5-کاهش وابستگی به دولت در مسیر توسعه باشگاه‌ها 

6- توجه ویژه به زنان ورزشکار؛ باید  محدودیت حجاب را رعایت کنیم و شرایطی فراهم شود که زنان در محیط ورزشی و رشته های ورزشی بدون رودربایستی حاضر شوند..

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها