|

نشست اضطراری شورای امنیت آغاز شد/ اعتراض نماینده چین و الجزایر به اقدامات اسراییل/ ویدئو

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات پس از ترور اسماعیل هنیه آغاز شد.

نشست اضطراری شورای امنیت آغاز شد/ اعتراض نماینده چین و الجزایر به اقدامات اسراییل/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: حملات مختلف در چند روز گذشته نشان دهنده یک تشدید جدی و خطرناک تنش ها است.

 دی کارلو تصریح کرد: آنها در بحبوحه جنگ جاری در غزه، جایی که حماس همچنان به نگه داری گروگان های ربوده شده از اسرائیل در ۷ اکتبر، در بحبوحه تداوم خصومت ها و وضعیت فاجعه بار انسانی برای فلسطینیان در غزه، ادامه می دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور صلح و سیاسی اضافه کرد: اخیراً در ۲۷ ژوئیه، یک حمله ویرانگر اسرائیل، به مدرسه‌ای در دیرالبلاح که هزاران آواره فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، روی داد. در این حمله ده ها کودک کشته شدند. این یک یادآوری دیگر از تلفات وحشتناک جنگ بر غیرنظامیان بود.

او گفت: اوایل امروز یک خبرنگار الجزیره و فیلمبردارش در حمله هوایی اسرائیل در غزه در حالی که از خانه هنیه گزارش می دادند کشته شدند. دبیر کل سازمان ملل متحد «پیوسته خواستار حداکثر خویشتنداری از سوی همه شده است. با این حال، به طور فزاینده ای مشخص شده که در این زمان بسیار حساس، خویشتنداری به تنهایی کافی نیست.»

این مقام ارشد سازمان ملل ادامه داد: تلاش های دیپلماتیک برای تغییر مسیر و جستجوی مسیری به سوی صلح و ثبات منطقه ای ضروری است. ارتباط از طریق موشک،  پهپادهای مسلح  و سایر حملات مرگبار باید پایان یابد.

دی کارلو تصریح کرد: من درخواست دبیرکل را تکرار می‌کنم که «از همه می خواهم برای کاهش تنش منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه تلاش کنند».

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از هرگونه اقدامی که می تواند درگیری را بسیار سریعتر و گسترده تر کند، با یکدیگر همکاری کند. ما به اقدام دیپلماتیک سریع و موثر برای منطقه نیاز داریم.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین گفت: شورای امنیت نقش تعیین کننده ای در این زمینه ایفا می کند.  اکنون زمان اقدام است.

نماینده چین: دلیل این شرایط ناتوانی در دستیابی به آتش‌بس در غزه است

در نشست فوق العاده شورای امنیت، نماینده چین در سخنانی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را به شدت محکوم کرد.

وی تاکید کرد: ترور اسماعیل هنیه تلاشی آشکار برای تخریب تلاش‌های جامعه جهانی برای تحقق صلح بود.

نماینده چین با اشاره حادثه انفجار اخیر در ضاحیه لبنان از طرف‌های درگیر این پرونده خواست تا برای آرام کردن اوضاع اقدام کنند و افزود: دلیل شرایط کنونی ناتوانی در دستیابی به آتش بس در غزه است.

 

نماینده الجزایر: اشغالگران با قتل هنیه مرتکب اقدام تروریستی شدند

همچنین، نماینده الجزائر در شورای امنیت در سخنانی با محکوم کردن ماهیت ترور اعلام کرد که این اقدام تنها تهاجم به انسانیت نبود، بلکه حمله شرارت انگیز به مناسبات دیپلماتیک و شالوده نظم جهانی بود.

عمار بن جامع تصریح کرد که «اسرائیل» با این اقدام حاکمیت ایران را نقض کرد.

وی تاکید کرد که الجزایر صریحاً اقدام اشغالگران در ترور رهبر حماس را محکوم می‌کند.

نماینده الجزایر با اشاره به توحش اسراییلی‌ها در حمله به غزه و هدف گرفتن غیرنظامیان در بیروت و اشغال اراضی سوری‌و لبنان این اقدامات را لگه ننگی دانست که گریبان بشریت را فرا گرفته است.

 

پیش از این دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳)  برای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران تشکیل جلسه خواهد داد.

معاون نمایندگی روسیه افزود:  به دنبال درخواست ایران که مورد حمایت چین، الجزایر و روسیه به‌ عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت ، جلسه فوق‌ العاده شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با ترور  اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران راب رای ساعت ۱۶:۰۰ به وقت نیویورک در ۳۱ ژوئیه"  برنامه‌ریزی کردیم.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها