|

پرونده ۱۱ سپتامبر و معامله در گوانتانامو

پذیرش اتهام و رهایی از اعدام

سرانجام، تکلیف سه متهم دیگر از پرونده یازده سپتامبر در «گوانتانامو» روشن شد. آنها به توطئه برای جنایت در آمریکا اعتراف می‌کنند، حبس ابد می‌گیرند و از اعدام خلاص می‌شوند.

پذیرش اتهام و رهایی از اعدام
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا، به هلند می‌رویم که گرفتار گرگ‌ها شده است. سپس، سری به پرونده سه نفر از متهمان حملات یازده سپتامبر می‌زنیم. در ‌آخر نیز، به چالش دولت و مخالفان سر سگ‌‌ها در ترکیه می‌پردازیم.

هلند؛ زوزه گرگ‌ها و هشدار به خانواده‌ها

مقامات هلندی از خانواده‌ها خواسته‌اند از نزدیکی به مناطق جنگلی خاصه در «اوتریخت» خودداری کنند. گرگ یک کودک را گاز گرفته و به کودکی دیگر صدمه زده است.

تست «DNA» از کودکی ۱۰ ساله که زخمی شده، حضور گرگ در این منطقه را تایید کرده است. ناحیه جنگلی «اوتریخت»، منطقه مناسبی برای کمپینگ، دوچرخه‌سواری و دویدن است.

اما اتفاقات اخیر باعث شده است که مقامات از مردم بخواهند از حضور در ناحیه جنگلی خودداری کنند. گرگ‌ها پس از ۱۵۰ سال غیبت، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ به هلند بازگشتند.

پرونده یازده سپتامبر؛ اعتراف و رهایی از مجازات مرگ

سرانجام، تکلیف سه متهم دیگر از پرونده یازده سپتامبر در «گوانتانامو» روشن شد. آنها به توطئه برای جنایت در آمریکا اعتراف می‌کنند، حبس ابد می‌گیرند و از اعدام خلاص می‌شوند.

این سه نفر شیخ محمد، بن عطاش و آدم الهوساوی نام دارند که در بخشی دیگر از عملیات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ قصد داشتند با هواپیما به واشنگتن حمله کنند که موفق نمی‌شوند.

با دخالت خدمه و مسافران هواپیما در پنسیلوانیا فرود می‌آید و این سه دستگیر می‌شوند. طولانی شدن روند محاکمه باعث شد معامله اخیر صورت بگیرد؛ متهمان اتهامات را بپذیرند، مجازات مرگ لغو شود.

کووید ۱۹؛ همه‌گیری تمام شد، اما عوارض آن نه

محققان متوجه شده‌اند آن دسته از مبتلایان به کووید ۱۹ که در اوایل همه‌گیری در بیمارستان بستری شده‌اند، سال‌ها پس از پایان همه‌گیری درگیر مه‌مغزی و یا مشکلات روانی هستند.

چندسالی است از همه‌گیری کووید ۱۹ می‌گذرد،‌ اما جمعیت قابل توجهی از مردم در سراسر جهان گرفتار عوارض طولانی‌مدت ویروس کرونا هستند.

این افراد پیش از دسترسی به واکسن به کووید ۱۹ مبتلا و در بیمارستان بستری شده‌اند. محققان می‌گویند برخی عوارض کووید در این افراد، نه‌تنها پابرجاست که گاهی تشدید می‌شود.

نوجوانان، استفاده پرخطر از تلفن همراه و افسردگی

نوجوانانی که از گوشی‌های همراه استفاده‌های ناهنجار می‌کنند، بیشتر به اختلالات روانی دچار می‌شوند. این گزاره نتیجه مطالعات جدید است.

استفاده ناهنجار نوجوانان در سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی از گوشی همراه، باعث بروز اختلالاتی نظیر بی‌خوابی، اضطراب و افسردگی می‌شود. آنها برای جدایی از گوشی خود نیازمند کمک هستند.

آنها به وضوح، کلمه اعتیاد را برای توصیف استفاده ناهنجار از گوشی به کار نمی‌برند، اما وابستگی آنها به گوشی‌‌های خود، چیزی شبیه به اعتیاد به مواد است.

ترکیه؛ چالش دولت و مخالفان سر سگ‌های ولگرد

دولت اردوغان با کمک نمایندگان موافق خود قانون جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را تصویب کرده است، اما مخالفان هم وعده داده‌اند برای تجدید نظر تلاش می‌کنند.

چیزی حدود ۴ میلیون سگ ولگرد در شهرهای مختلف ترکیه سرشماری شده‌اند. دولت معتقد است این سگ‌‌ها منشا هاری، حمله به شهروندان و بروز تصادف با وسایل نقلیه هستند.

اما مخالفان و حامیان حقوق حیوانات می‌گویند هدف دولت از این قانون سرکوب حیوانات است نه سامان‌دهی آنها. مخالفان معتقدند دولت باید برای این حیوانات پناه‌گاه بسازد و هزینه کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها