|

دور دنیا در یک دقیقه

کشف راز مومیایی مصری با دهان باز

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دید شده است، مرور می‌کنیم.

کشف راز مومیایی مصری با دهان باز
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سری به آمریکا می‌زنیم که در مریلند دولت میزبان زندانی‌های مبادله شده با روسیه است. سپس به مصر می‌رویم و راز مومیایی با دهان باز را کشف می‌کنیم. در آخر هم به شیوع بیماری لژیونر در استرالیا می‌پردازیم.

 

آمریکا؛ روزنامه‌نگار بازداشتی به خانه بازگشت

در میان شانزده زندانی مبادله شده آمریکایی با طرف روسی، نام ایوان گرشکوویچ هم به چشم می‌خورد. او روزنامه‌نگار روزنامه وال استریت ژورنال بود که در روسیه دستگیر شده بود.

دو دولت آمریکا و روسیه سرانجام پس از مد‌ت‌ها تصمیم گرفتند شهروندان بازداشتی خود را با یکدیگر در فرودگاه آنکارا مبادله کنند. 

آمریکایی‌ها علاوه بر گرشکوویچ، تفنگدار سابق نیروی دریایی و یک روزنامه‌نگار دیگر و چند شهروند را هم تحویل گرفتند.

 

مصر؛ کشف راز مومیایی با دهان باز

محققان و باستان‌شناسان راز مومیایی مصری را کشف کرده اند؛ مومیایی زنی با دهان باز! گمان می‌رود این مومیایی ۳۵۰۰ سال پیش دفن شده باشد. او سال ۱۹۳۵ کشف شد.

مومیایی با دهان باز یک زن است که محققان احتمال می‌دهند هنگام گریه کردن و ناراحتی یا درد کشیدن مرده باشد. فرم باز دهان این مومیایی یادآور نقاشی معروف مونک، جیغ است.

داده‌های اسکن مقطعی می‌گوید این مومیایی حدود ۱۵۵ سانتی متر بلندی و هنگام مرگ حدود ۴۸ سال سن داشته است. در ستون فقرات او آرتروز خفیف مشاهده می‌شود.

 

سودان؛ قحطی و کودکان در آستانه مرگ

گروه‌های ناظر در حمایت سازمان ملل در سودان از اوضاع بد و نگران‌کننده ساکنان دارفور خبر می‌دهند. جان کودکان در سودان در خطر است.

قحطی در سودان خاصه در برخی شهرها نظیر دارفور تایید شده است. چیزی حدود ۶۰۰ هزار نفر در کمپ‌های خارج از شهر بحران زده دارفور زندگی می‌کنند و از گرسنگی می‌میرند.

درگیری‌های داخلی در سودان مدت‌هاست ساکنان شهرهای دارفور، ام دورمان و … را از دسترسی به آب و غذا و بهداشت محروم کرده است. دختربچه‌ها تا زنان بزرگسال برای اندکی غذا تن به تجاوز می‌دهند. 

 

اعتراف زندان‌بان آلاباما: زندانی از سرما یخ زد!

زندان‌بان ایالت آلاباما جاشوا جونز اتهام خود را برای دست داشتن در مرگ یک زندانی پذیرفت. تونی میچل سال گذشته در سلول یخ زد و مُرد.

در گزارش مرگ تونی میچل زندانی زندان آلاباما آمده او به مدت دو هفته برهنه در یک سلول بتنی سرد بدون پتو و زیرانداز محبوس بود و در اثر یخ‌زدگی فوت کرد. میچل معتاد بود.

جاشوا جونز در اعتراف به دادستان گفته این مرد در شرایط بدی بود و من کاری برای او نکردم. به نظر می‌رسد افراد دیگری هم در این ماجرا دخیل بوده اند که جاشوا نامی از آنها نبرده است.

 

استرالیا؛ شیوع باکتری لژیونلا و بیماری لژیونر

ایالت ویکتوریا در استرالیا نخستین مورد مرگ در اثر بیماری لژیونر را ثبت کرده است؛ یک زن ۹۰ سه‌شنبه ساله بیمار می‌شود، به بیمارستان مراجعه می‌کند و می‌میرد. پس از آن۶۰ مورد از این بیماری ثبت شده است.

منبع اصلی بروز باکتری لژیونلا هنوز مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد ماجرا از غرب ملبورن آغاز شده است. شاید برج‌های خنک‌کننده و یا منبع آب شهر آلوده شده باشند.

بیماری لژیونری علائمی چون تب و لرز، سرفه، سر درد و درد عضلانی دارد. گاهی تهوع، اسهال و سرگیجه هم بروز می‌کند. افراد با ضعف سیستم ایمنی، سیگاری یا بیماری ریوی در معرض هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها