|

تصمیم تنبیهی بلومبرگ

اخراج خبرنگاران عجول و وقت‌نشناس

انتشار خبر آزادی «ایوان گریچکوویچ» کار دست خبرنگاران بنگاه خبری «بلومبرگ» داده است. تعدادی از گزارشگران این خبر را زودتر از موعد منتشر کرده بودند و حالا تنبیه می‌شوند.

اخراج خبرنگاران عجول و وقت‌نشناس
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا، سری به یخ‌های ذوب‌شده «آلپ» در سوئیس می‌زنیم. سپس، به «بنگلادش» می‌رویم و همپای دانشجویان وقایع این کشور را دنبال می‌کنیم. در آخر، علت اخراج گزارشگران «بلومبرگ» را جویا می‌شویم.

آلمان؛ شعار فلسطینی‌ها در بوته آزمایش آزادی بیان

دادگاهی در برلین پرونده متهمی که شعار «از رودخانه تا دریا» را سرداده است، بررسی می‌کند؛ این شعار حامیان فلسطین و حماس است و از موارد تفرقه‌افکنانه کدگذاری شده است.

گوینده این شعار، یک دختر جوان ۲۲ ساله آلمانی-ایرانی است. او پس از حمله هفتم اکتبر به اسرائیل این شعار را سرداده است. پس از آن، حمله آزادی بیان دستخوش تغییرات شده است.

دادگاه می‌تواند متهم را به ۳ سال حبس و یا جریمه نقدی محکوم کند. البته این دادگاه به لحاظ کیفری درجه پایینی دارد و فرآیند تجدید نظر آن هم بسیار طولانی است.

سوئیس؛ یخ‌های آلپ ذوب شده‌اند

یک زوج بریستولی برای این‌که تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن را بر طبیعت نشان دهند و مردم را نسبت به مسائل محیط‌زیستی بیدار کنند، عکس پانزده سال پیش خود را تکرار کرده‌اند.

دانکن و هلن، سال ۲۰۰۹ پای کوه‌های آلپ در سوئیس عکس گرفته‌اند. حالا پس از پانزده سال، در همان تاریخ، عین آن عکس را تکرار کرده‌اند تا میزان ذوب‌شدگی یخ‌ها را نشان دهند.

آنها این دو عکس را در صفحه ایکس خود منتشر کرده و نوشته‌اند این اتفاق ما را به گریه می‌اندازد؛ دروغ نیست، یخ‌ها ذوب و دریاچه‌ای پای آلپ درست شده است.

آمریکا؛ گوگل ناقض قانون شرمن است

پرونده‌ای که سال گذشته علیه گوگل باز شد، با حکم قاضی «آمیت مهتا»، قاضی فدرال به نتیجه رسید: «گوگل قانون ضد انحصار یا قانون شرمن را نقض کرده است.»

کاخ سفید این حکم را پیروزی مردم آمریکا خوانده است، چراکه می‌تواند پیامدهای مهمی در دنیای وب داشته باشد. از جمله این که رقابت و آزادی در دسترسی به ابزارها تقویت می‌شود.

گوگل با ایجاد انحصار برای جستجوهای آنلاین یک امپراتوری راه انداخته بود و با پرداخت پول تبدیل به پیش‌‌فرض محصولات اپل و سامسونگ شده بود. گوگل توجیه معتبری برای این معاملات ارائه نکرده است.

بنگلادش؛ دیدار دانشجویان معترض با فرمانده ارتش

پس از کشته شدن صدها نفر و کناره‌گیری و فرار «شیخ حسینه» نخست‌وزیر بنگلادش به هند، دانشجویان و معترضان با فرمانده ارتش این کشور دیدار خواهند کرد. 

بنگلادش با تشکیل دولت موقت ادامه می‌دهد تا زمان برگزاری انتخابات مهیا شود. همه احزاب و گروه‌ها قرار است در تشکیل دولت موقت همکاری کنند. 

به نظر می‌رسد، حزب عوامی که حضوری بلندمدت در عرصه قدرت سیاسی در بنگلادش داشته است، در دولت موقت حضور نداشته باشد. 

بلومبرگ؛ انتشار خبر پش از موعد و اخراج خبرنگار

انتشار خبر آزادی «ایوان گریچکوویچ» کار دست خبرنگاران بنگاه خبری «بلومبرگ» داده است. تعدادی از گزارشگران این خبر را زودتر از موعد منتشر کرده بودند و حالا تنبیه می‌شوند.

مسئولان بلومبرگ، دست‌کم دو گزارشگر این پایگاه خبری را اخراج می‌کنند؛ آنها با انتشار پیش از موعد خبر مبادله زندانیان روس و آمریکا، ضوابط امنیتی را رعایت نکرده اند.

انتشار پیش از موعد خبر مبادله زندانیان، می‌توانسته امنیت طرف‌های آمریکایی این پرونده را به خطر بیندازد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها